De mooiste vrouw uit de Duitse voetbalhistorie is herstellende van borstkanker en moet nog chemotherapie ondergaan.
[via GS]
Kwaliteitsblad *kuch* Party neemt een voors(c)hotje. Zegt u het maar. Smakeloos?
De mooiste vrouw uit de Duitse voetbalhistorie is herstellende van borstkanker en moet nog chemotherapie ondergaan.
[via GS]
Kwaliteitsblad *kuch* Party neemt een voors(c)hotje. Zegt u het maar. Smakeloos?
juni 24, 2009 om 12:51 pm
Ik denk dat de pt daar het eerste woord over heeft.
Wat mij betreft per saldo op het randje. De reden dat dat blad dit zo aanpakt is puur oplage en derhalve behoorlijk smakeloos. Op de schaal der dingen kan ik me er verder niet druk om maken.
Dit soort artikelen heeft ook voordelen: zo mag je hopen dat de discussie over de waarde van een fraai uiterlijk weer eens wordt gevoerd, aandacht voor borstkanker, zelfonderzoek enz
juni 24, 2009 om 12:54 pm
En voor ik het vergeet: even aannemende dat ze een reguliere behandeling ondergaat, de publiciteit over een BN’r die blijkbaar over gezond verstand beschikt.
juni 24, 2009 om 12:57 pm
Op basis van de behandeling die ze ondergaat kun je inderdaad spreken van een BN-er met gezond verstand.
juni 24, 2009 om 5:24 pm
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1243962.ece
Sylvie van der Vaart geopereerd aan borstkanker
eindquote:
Het gaat over erfelijke borstkanker, dus Sylvie zal vast niets anders aan haar hoofd hebben dan dat haar haar een tijdje verdwijnt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sylvie_Meis
quote:
Vreemd dat daar bij vrouwen het accent zo op ligt;het wordt ze zowat aangepraat om vooral dat tijdje kaal een onoverkomelijk probleem te vinden.
juni 24, 2009 om 5:42 pm
Ja, heel typisch. Ik dacht: wat zal ik er aan doen, het is nou een keer zo en het komt weer terug. Ik ben helemaal niet bijzonder flink, absoluut niet, maar ik heb er eigenlijk niet zoveel last van gehad. En zo ken ik veel meer vrouwen hoor, de meesten die ik heb meegemaakt waren er erg laconiek onder. Net als Syvie Meis dus. Je moet blijkbaar de hele dag lopen te janken ofzo.
juni 24, 2009 om 7:04 pm
http://www.bild.de/BILD/unterhaltung/leute/2009/06/24/sylvie-van-der-vaart/spricht-in-bunte-ueber-brustkrebs-op.html
http://www.bunte.de/schicksal/sylvie-van-der-vaart-rafael-hat-mich-getroestet_aid_10437.html
Schicken Sie Sylvie van der Vaart Ihre Genesungswünsche! Onderaan.
juni 24, 2009 om 8:29 pm
http://www.telegraaf.nl/prive/4247320/__Sylvie_overweegt_stappen__.html
Sylvie van der Vaart overweegt stappen tegen Party
Ik wordt niet goed van dit soort bladen en kranten!
Maar ze gaan nog steeds als zoete broodjes over de toonbank ondanks het grote duimzuiggehalte.
juni 27, 2009 om 9:47 am
Ik had er zelf nog zoiets van willen zeggen met de titel ‘KOTSMISSELIJK’, maar Youp kan het beter:
http://weblogs2.nrc.nl/youp/2009/06/27/aasgieren/#more-222
Aasgieren
quote:
juni 27, 2009 om 9:59 am
Ik heb begrepen dat Sylvie van plan is om de Party aan te klagen. Lijkt me een goed plan, ik mag hopen dat haar advocaten de Party alle hoeken van de kamer laten zien. Dat zal wel lukken ook denk ik, want dit is op geen enkele manier te verantwoorden met het beroep op vrije meningsuiting en er is ook geen enkel maatschappelijk belang gediend met dit soort smakeloze grappenmakerij.
juni 27, 2009 om 11:00 am
Youp van ‘t Hek heeft voledig gelijk in de laatste 3 zinnen van het stukje Aasgieren hierboven. Morbide zo je geld te willen verdienen door een ziekte te exploiteren en in te spelen op allerlei onderbuikgevoelens als verborgen jaloezie etc. bij een deel van je lezers.
juni 28, 2009 om 12:52 am
Voor dit soort bladen geldt het adagio: “commotie is promotie”.
Mijn suggestie: laten we onze energie op andere zaken richten.
juni 28, 2009 om 11:15 am
Daar denken dan de marketingafdelingen van sommige supermarkten héél anders over Ollie.
Het schijnt nameljk ‘bon ton’ te zijn naar buiten te komen met berichten dat je de Party uit de schappen haalt.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/media/2009/06/ook_lidl_staat_achter_zieke_sy.html
juni 28, 2009 om 11:32 am
Dit was gesteld:
Sylvie van der Vaart eist excuses van Party-hoofdredacteur Ton de Wit. De topman van het roddelblad is zich echter van geen kwaad bewust. “We hebben de montagefoto geplaatst, omdat Sylvie in een interview had aangegeven dat het haar grootste angst is om kaal te worden.”
En dan ga je a.s.a.p. snel ratten uiteraard met fotoshop, want zelfs een dummy konijn springt er dan gelijk bovenop, immers op het randje IN het nieuws, daar doe je toch alles voor, veel gratis reclame.
Slaat terug als een boemerang. Wie je er ook over spreekt, iedereen juicht toe dat dit onsmakelijke blad bij supermarkten uit de schappen is gehaald.
Leuke pakketten die hopelijk teruggestuurd gaan worden? Lijkt me lekker irritant voor die lui. Komen ze toch nog in het nieuws.
juni 28, 2009 om 11:43 am
Tuurlijk is hetgeen Party doet onsmakelijk. Youp schreef er in de NRC al een column over.
Mijn punt was eigenlijk dat er naast die redacteur van Party blijkbaar ook marketingafdelingen van supers zich over deze kwestie buigen. Dan zal in dit proces ook eens een keer de vraag gesteld moeten worden of het wel verstandig is een dergelijke actie te ondernemen en of het voor het bedrijf niet meer kwaad dan goed doet dit naar buiten te brengen.
Je zou kunnen argumenteren dat dit op zijn minst even bedenkelijk is. Hadden ze dit op morele gronden ook besloten als het averechts zou werken en ze geen ‘goodwill’ van het publiek hiervoor zouden verwachten?
Als je dit met ja zou beantwoorden zou je je kunnen afvragen waarom ze dat blad niet al lang in de ban gedaan hebben.
Vraagje. Ligt het volgende nummer wel gewoon weer op de plankjes?
juni 28, 2009 om 11:56 am
quote Ollie:
Daar ben ik het mee eens, maar ergens ook weer niet.
De belangrijkste woorden in de column van Youp zijn voor mij namelijk ‘Welk spul koopt het?’
Voor mij toch een zéér belangrijk aspect in de wereld van:
‘U vraagt, wij draaien!’
quote van Youp:
Hoe verrot kan je in elkaar zitten? Wat weigert iemand?
Dat kun je dus ook koppelen aan meerdere items/personen op deze site. Jomanda, Koone, Broekhuyse,Trentelman, Claessen, Odilia Schaijk/Tullio Fan, Braam, Valstar ect. ect..
Het ‘U vraagt, wij draaien’ hebben o.a. ook zij tot kunst verheven op een wijze dat menig boulevardblad niet zou misstaan/zo’n blad zelfs té ver zou kunnen gaan.
Bij wat Marer, Jennyjo en ik – als zelf kankerpatiënt- zoal over ons heen hebben gekregen toen wij dat ‘U vraagt’ ter discussie stelden valt zo’n gefotoshopte afbeelding eigenlijk nog wel mee.
Maar wij zijn niet beroemd, dus wordt daar erg weinig schande van gesproken; het werd/wordt zelfs toegejuicht in bepaalde kringen. Wèl enorm veel commotie dus omdat -met name- wij de ‘boulevardbladen’ van lotgenoten als onzin en van weinig/geen niveau durfden te benoemen.
Ik zou ook graag mijn energie op andere zaken willen richten, maar zijn we al klaar met:”Weet u wel wat u vraagt en wat de gevolgen zijn als u het daadwerkelijk krijgt?” De Draaiers zijn volop te vinden; het zijn net vliegen die in een minimum van tijd op een hoop stront afkomen. Ze doen zich voor als engeltjes en telkens weer wensen patiënten hun sprookjes te geloven. Dat schijnt dan 100% hun eigen verantwoordelijkheid/eigen volwassen keuze te zijn en hoeft er nergens meer over gesproken te worden/geen kanttekeningen geplaatst. Gedeeltelijk is dat natuurlijk zo en houden deze vragers ook zelf de draaiers in beweging.
De komende tijd zal vast deze complexe ‘U vraagt, wij draaien’ volop in de belangstelling staan:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/6/28/280609_tweede_autopsie.html
En net als bij o.a. Sylvia Millecam, Sylvia T., Diamental/Willeke, Loeki de Boer zou ik onze doorgedraaide wereld nog steeds willen toeschreeuwen:
‘Waar was GvD, nondedju iedereen om op tijd te roepen:
‘Je kunt wel veel willen, maar ik doe niet mee!’
Maar ze doen mee al die roeptoeters en/of zijlijnroeptoeters, ze doen zelfs gretig mee, ze blijven likkebaardend meedoen en doen zelfs huilies als hun aandeel in het hersenloze experimenteren met de gezondheid van de medemens ter discussie gesteld durft te worden.
Op wat voor wereld leven we eigenlijk, willen we nog steeds leven?
Heeft het zin wat we op deze site proberen te doen of kunnen we onze energie beter op andere zaken richten? Aan b.v. emmertjes water naar de zee dragen? Of steekt dit wespennest intussen zo hard en duidelijk dat het op de juiste plaatsen gevoeld wordt? In positieve zin:’Commotie is promotie’ en elke neus de goede kant op is er één?
Af en toe weet ik het niet meer; ik heb de wijsheid niet altijd in pacht en soms ook geen zin of energie om aan de gang te blijven.Zelf ben ik ook met vallen en opstaan tot een bepaalde bewustwording gekomen en vraag me af mijn levenservaring anderen überhaupt voor vallen kan behoeden. Normaal gesproken is zelf ervaren m.i. het beste om iets echt te kunnen begrijpen. Kankerpatiënten hebben die tijd niet, vandaar dat ik meen voor deze mensen een uitzondering te moeten blijven maken omdat het shoppen van nog tevelen onherroepelijk de dood tot gevolg heeft. Ik ben nog niet zo ver om spontaan te kunnen roepen:’Eigen schuld, dikke bult!!’
Als hadden komt is voor hen hebben altijd te laat.
juni 28, 2009 om 12:17 pm
De wereld zit vol slechtheid, domheid en naïviteit, zoveel is zeker.
Het enige dat je er tegenover kan stellen is je eigen morele kompas. Daar goed naar luisteren is al een hele klus.
En als je vervolgens denkt: “Dit gaat te ver”, dan heb je de morele verplichting dit hardop te ‘zeggen’.
Olivier B. de Bom
Moralist
juni 28, 2009 om 12:20 pm
Zelf richt ik mijn energie nu op andere zaken, dus ik liet even mijn alter ego aan het woord
juni 28, 2009 om 12:48 pm
Volgens mij is het langs elkaar heenlezen/commenten tot kunst verheven hier.
juni 28, 2009 om 1:56 pm
Ik tik met 2 vingers, denk ook nog zomaar na over inhoud/formuleren en is het dus voor mij altijd afwachten wat er in de tussentijd wel of niet geplaatst is. Ben met bovenstaand bericht wel een tijdje zoet geweest en reageerde op het bericht van Ollie van 12.52u..
Als dat een probleem is i.v.m. het vermeende langs elkaar heenlezen is dat jammer, maar helaas. Ik ben niet sneller
juni 28, 2009 om 2:03 pm
Oh, dus dat is je alter ego Ollie!
juni 28, 2009 om 2:07 pm
@ Wilma,
Daar ben ik het dus ook mee eens. Vaak zinkt ook mij de moed in de schoenen en denk ik, wat heeft het allemaal voor zin. Maar dan denk ik maar weer aan mijn grootmoeder, die altijd zei: leugens en onrechtvaardigheden mogen nooit onweersproken blijven. En dus doe ik dan mijn mond weer open.
juni 28, 2009 om 3:22 pm
Tuurlijk ligt dat er dan weer in het kader van:
‘U vraagt, wij draaien’.
Wie dan op de cover staat is niet moeilijk raden; de bagger zal als vanouds als zoete broodjes over de toonbank gaan.
Wat zou de o zo beschaafde westerse wereld toch moeten zonder al deze vormen van kannibalisme?
Het vreten, verteren en weer uitkakken van o.a. wereldberoemde, landelijk bekende of personen met kanker is toch zeker de normaalste zaak van de wereld?! Men moet toch wat te kiezen hebben en wat maakt een leugen meer of minder dan uit? Het verdient toch lekker al dat bedrog en de economie moet draaiende gehouden worden, zelfs met het bezeiken van mensen waar ze bij staan.
We weten het allemaal zo goed, maar waar zijn dan al die mensen die op alle gebied van harte beslissen:
‘Zo en nu is het genoeg geweest, ik doe niet meer mee?’
De wereld zou er morgenvroeg om 9 uur al heel anders uit kunnen zien als iederéén tegelijkertijd de betekenis van (mede)verantwoordelijkheid zou beseffen en op eigen wijze een steentje bij zou dragen aan een echt leefbare wereld.
juni 28, 2009 om 9:06 pm
juni 28, 2009 om 9:26 pm
Elk steentje is er een, al is het nog zo klein.
Samen maak je er snel toch iets moois van.
juni 28, 2009 om 9:35 pm
http://www.youtube.com/watch?v=Ew0O2-YOPg0
Een voorbeeld zoals het zou kunnen, any way!
Dit hoorde ik vanmiddag in ‘En Pluche’ van Joop Braakhekke. Conservatorium-studenten zongen liedjes van Frans Halsema en Robert Long, een initiatief van hun leraar en mentor Ronald Douglas.
juni 28, 2009 om 10:13 pm
Sorry, deze vond ik net, van Frans persoonlijk aan de piano.
Trouwens, zijn relatie met Jenny Arien kostte hem zijn huwelijk.
De wereld, en de kunst er echt bij te kunnen horen!
juni 28, 2009 om 10:14 pm
juni 29, 2009 om 6:57 pm
Ik heb altijd oren voor metaforen.
augustus 17, 2009 om 11:31 pm
En wat zegt dezelfde Sylvie nu!!!:
http://www.ad.nl/cultuurenshow/3436192/Sylvie_van_der_Vaart_toont_pruik_op_tv.html
Sylvie van der Vaart toont pruik op tv
quote:
Ik heb naar het videofragment gekeken en ze zegt het echt! Ben er hélemaal sprakeloos van, mijn mond staat nog open, dus… ik ga er eerst maar eens een nachtje over slapen vóór ik zeg wat ik hier nou van vind.
(De reactie van ene Gordon is trouwens ook niet te versmaden.)
augustus 18, 2009 om 10:45 am
What a strange creature fear is.
It exists only when there is a resistance
to its existence.
Gangaji
_________________________________
vertaling:
Wat is angst toch een vreemd schepsel.
Het bestaat alleen maar wanneer er verzet is tegen haar bestaan.
augustus 18, 2009 om 5:40 pm
Afgelopen zondag kreeg ik dit krantenartikel van iemand en vond het gelukkig ook op internet. Het past prima bij wat ik wil zeggen n.a.v. bovenstaand bericht over/van Silvie van der Vaart
http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-geest/article2812240.ece
Mijn kwaadaardige onderhuurders
Volgens mijn paspoort ben ik afgelopen maandag zestig geworden, maar in mijn nieuwe tijdrekening werd ik tien. Ik heb die dubbele verjaardag uitbundig gevierd.
Het was maandag tien jaar geleden dat ik, op de minst feestelijke maar meest gedenkwaardige verjaardag van mijn leven, werd ontdaan van mijn linkerborst.
Wat quotes:
Eerlijk gezegd had ik tot gisteravond nog nooit gehoord van:
Wat een wegvluchten van de realiteit, ongelooflijk!
Is het ook al een traumatische aanslag op de vrouwelijke identiteit dan om een tijdje kaal te zijn en moet derhalve gedaan worden alsof er niets aan de hand is? Voor jezelf en vooral ook voor de buitenwereld die zo graag wil zien en horen dat het wel allemaal meevalt met borstkanker als de getroffen vrouwen maar genoeg haar best doen!?
Silvie zat er voor mij bij als een sprekende barbiepop -met oerlelijke valse wimpers trouwens- en iets zinnigs heb ik haar eigenlijk niet horen zeggen.
Nou niet bepaald DE ambassadrice voor borstkankerpatiënten, laat ik het ff netjes zeggen.
Ook in mij borrelt -weer- een enorme woede naar boven omdat het inderdaad een vorm van seksisme is die borstkankerpatiënten ernstig tekort doet. Ze zijn er, maar mogen er eigenlijk niet zijn/niet gezien worden. Het is een gebrek aan bejegening die zijn weerga niet kent! Ik ben daardoor meerdere malen tegen loden deuren aangeknalt en als ik niet oppas nu nog steeds.
Behandelingen zijn appeltje-eitje/een kunstje van een cent en na de behandeling(en) nog ergens last van hebben is toch zeker hélemaal flauwekul en onnodig gezeur.
Het is gewoon een kwestie van willen, van strijden tegen, van keihard ‘Go for it girls!!!’ en overleven/genezen word je zo in de schoot geworpen.
Ik hoop van harte dat Silvie van der Vaart over een tijdje niet in een diep gat valt omdat het totale plaatje toch niet zo meevalt als ze gedacht had/nu veronderstelt.
Ik hoop dan ook dat de allernieuwste boodschap:„Mij krijgen ze er niet onder. Borstkanker? Fluitje van een cent”, absoluut niet in de mode komt/DE trent voor de toekomst wordt.
Ik hoop ook dat er een einde komt aan de collectieve Nederlandse kleinzerigheid, die b.v. een gordijntje voor de spiegel héél normaal schijnt te vinden/een logische keuze.
Er is ook nog zoiets als de Gulden Middenweg
augustus 19, 2009 om 1:14 am
Wat ik heel jammer vind is dat haar Rafje niet gewoon heeft gezegd dat het hem geen barst kan schelen of ze nou wel of geen haar heeft, zolang ze maar beter wordt. Nou ja, misschien heeft hij dat wel gezegd maar vindt Sylvie het zelf onoverkomelijk.
Er wordt altijd zo gezanikt over dat haar en die borsten, terwijl dat wat mij betreft toch tot op grote hoogte bijzaken zijn. Het meest ellendige van kanker vind ik niet dat je er tijdelijk een kale kop van krijgt of dat je een borst moet missen, maar dat het gewoon een gemene rotziekte is die zomaar weer de kop op kan steken. Bij borstkanker in het bijzonder, want dat is berucht om het feit dat er nog heel veel jaren later uitzaaiingen kunnen optreden.
Het ellendige vind ik dat je je onbevangenheid kwijt bent, de illusie van onkwetsbaarheid die ‘gewone’ mensen hebben en die bij het normale leven hoort. Ik heb dat nu niet meer. Misschien komt dat wel weer, maar nu heb ik het in elk geval nog niet.
Door het focusen op het haar en die borst wordt de indruk gewekt dat het uiterlijk en het verlies van ‘vrouwelijkheid’ – wat dat dan ook moge zijn – veel belangrijker zijn dan het feit dat je geconfronteerd wordt met een heel geniepige en in potentie dodelijke vijand.
Ik heb wel meegemaakt op verjaardagen dat mensen enorm tegen mij zaten te jerimiëren dat het toch zo erg was dat ik nog maar een borst heb (waar ik zelf niet mee zit) en dat ik mijn haar uitviel (waar ik geen traan om heb gelaten hoewel ik vond dat ik heel raar hoofd had zonder haar). En als ik dan zei dat ik het juist heel moeilijk vond om om te gaan met de angst voor uitzaaiingen, werd er gezegd: maar daar moet je niet aan denken, of: maar daar moet je je overheen zetten. Daar snap ik dus helemaal niks van. Mensen als Sylvie dragen er – ongewild waarschijnlijk, maar toch – aan bij dat in de publieke opinie borstkanker in de eerste plaats erg is omdat je soms een borst moet missen en je haar uitvalt.
Ik begrijp ook niks over dat gemier over ‘vrouwelijkheid’. Ik denk dat daar mogelijk mijn weerzin vandaan komt tegen een pruik bij kanker. Ik heb me nooit ‘onvrouwelijk’ gevoeld en mijn man zag dat ook niet. Vrouw zijn zit in je hele wezen en niet in je haar of in je borsten. Door dat zo op te kloppen jaag je misschien mensen in de armen van de kwakzalvers, die vrouwen beloven dat al die traumatiserende, onvrouwelijke toestanden helemaal niet nodig zijn om van kanker te genezen. Maar dat zijn ze dus wel.
Ik snak soms naar bekende personen die er op eenverstandige en evenwichtige manier mee om kunnen gaan, dat zou veel vrouwen een hart onder de riem kunnen steken en het hysterische gedoe rond borstkanker weer enigszins kunnen normaliseren. Ik ben daarom ook niet zo blij met het hele pink-ribbongedoe. Waarom krijgt borstkanker zo exteem veel aandacht? Dat is vanwege die borsten, dat kun je zo heerlijk dramatiseren, het is zo lekker zichtbaar ook. Je hoort nooit dat soort verhalen over mensen met een buismaag, of met een stoma doordat bijna al je darmen zijn weggehaald, alsof dat niet vreselijk is. Maar ja, dat doet het niet zo goed in de publiciteit. Doodmoe word ik daarvan. Het lijkt wel of het alleen maar om die borsten draait en men zich niet realiseert wat het eigenlijk voor ziekte is. Een borst moeten missen en kaal worden is echt peanuts wat mij betreft, als je daarmee kunt voorkomen dat je doodgaat aan kanker. Het is volkomem en totaal uit proportie getrokken vind ik.
Sylvie is daar blijkbaar ook erg door beïnvloed, want alles erger dan een kale kop.
En nog wat: kanker kun je inderdaad niet ‘overwinnen’. Het enige wat je kunt doen is je behandelingen ondergaan en er het beste van hopen. Degenen die het niet redden zijn niet de zwakken die onvoldoende vechtlust hadden. Daar moeten we ook maar eens vanaf.
Overigens vier ik in oktober mijn ‘tweede’ verjaardag.
augustus 19, 2009 om 6:40 pm
Veel angsten zijn zo dun als vloeipapier; we zouden er met één enkele moedige stap ongeschonden doorheen kunnen komen.
Dan Millman