Voor JennyJo


De spin op het plaatje is een Tarantula (Vogelspin). Het ‘monster’ is de onovertroffen Cryptocheilus comparatus.

21 Responses to Voor JennyJo

  1. JennyJo zegt:

    Wauw, venijnig beestje is het hoor!

    Zo zie je maar, je bent zo groot als je je voelt.
    :-))

  2. cryptocheilus zegt:

    Nu is dit wel een female. Die zijn veeeel groter dan de mannetjes.😉
    Ze maakt zich klaar de spin te verdoven en naar een veilig keldertje te brengen alwaar ze haar eitje in hem legt. Dat is gelijk aan tafel voor de kids…..

  3. JennyJo zegt:

    Brrr… vers vlees voor de kleintjes.

    Dat is toch wat anders dan in de supermarkt de potjes Olvarit halen.
    Vind het wel zielig voor de spin, die zal daar toch wel iets van voelen lijkt me.
    Hoewel die zelf ook niet zachtzinnig is.

    En zoals ze in elkaar zitten, met al die bijzondere onderdelen, echt wonderbaarlijke beesten zijn het.

  4. JennyJo zegt:

    Eet zij haar man ook op?

  5. cryptocheilus zegt:

    @ Jenny:
    De spin voelt maar een klein prikkie. Daarna gaat hij slapen. De vrouwtjes eten de mannetjes niet op. Dit doen bidsprinkhanen en sommige spinnen.
    De volwassen exemplaren voeden zich net als gewone wespen voornamelijk met nectar. Het zijn de larven die de echte carnivoren zijn zoals in veel gevallen in de insectenwereld.
    Leuk is misschien ook te vermelden dat er een echte koekoeks-spinnendoder is.
    Deze volgt de gewone spinnendoder op de voet en legt snel, voordat de spin ingegraven wordt, haar eigen eitje in de spin. De larve komt eerder uit het ei en eet dan de spin en de larve van de ‘gewone’ spinnendoder op.
    Fascinerend, niet?

  6. cryptocheilus zegt:

    Ja , nu breek je me de bek open.
    Je kunt maar beter zorgen dat je niet gestoken wordt door de Crypto. De steek is op die van de bullet ant na het meest pijnlijk.
    Ook hier hebben we dan weer een tabelletje voor. ( let op de Tarantula Hawk)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Schmidt_Sting_Pain_Index

  7. JennyJo zegt:

    Komt de crypto ook bij ons voor?

    Die koekoeksspinnendoder, dat is inderdaad fascinerend. Heel erg wonderlijk, hoe komt zo’n beest er op? Dat lijkt echt goed overdacht. Maar die larve, als die groot wordt, die heeft z’n moeder nooit gesproken en die doet het ook. Hoe kan zoiets nu toch, daar snap ik niks van. Zo’n klein hoofdje en toch komen er van die slimme dingetjes uit, onbegrijpelijk.

  8. JennyJo zegt:

    Ik bedoel het hoofdje van de koekoeksspinnendoder natuurlijk.

  9. cryptocheilus zegt:

    Hé, nachtbraker! 🙂
    Het is toch een kwestie van blueprint volgens mij. Dat zit er al in. Vraag me niet hoe. Dat is een van de raadselen van de natuur. Ook wij hebben nog grote gedeeltes blueprint in onze hersenen. Een voorbeeld daarvan is hoogtevrees, pleinvrees e.d. of het vrijkomen van bepaalde stoffen als je angstig/boos bent. Allemaal overblijfselen van die tijd dat het nog heel erg handig was deze eigenschappen te bezitten.
    Evolutie my dear Watson.

  10. cryptocheilus zegt:

    Meer dan 80% van ons geonoom is identiek aan die van een worm. Go figure.

  11. JennyJo zegt:

    Ja, dat van de pleinvrees enz ken ik mr Holmes.
    Sinds mijn ziekte lijd ik aan slapeloosheid en ik wil niet elke dag een seresta’tje. Kijk naar jezelf overigens!

    Dat van die worm, tja, toch is een worm een worm en wij niet. Alle legoblokjes zijn hetzelfde maar je kunt er heel verschillende dingen mee bouwen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik hoop dat je nu niet iets gaat zeggen over ID, maar daar lijk je me het type niet voor.

    Ga nu toch maar naar mijn bedje denk ik. Overigens, in de boekenbijlage van de NRC staat op blz. 9 iets over complettheorieen en waarom mensen er in geloven. Beetje kort maar wel aardig.

    Nu ga ik echt naar bed.
    Dag!

  12. Wilma zegt:

    Fijn dat ik nu ook weet wat een Cryptocheilus is!
    Sta ik gelukkig niet alweer in mijn hemd, net als niet-kopiemiep.

    Hoef ik Crypto lekker niet meer te vragen of hij wellicht het maken van geile puzzels als hobbie heeft, bespaart me zo’n roodoplichtend koppie !😳

    Mijn dag kan niet meer stuk!🙂🙂🙂

  13. Kanovaarder zegt:

    Dan ben ik ………………( hier ben ik dan na de e-mails van Jenny-jo en Amazone) als volksdanser sterk in het voordeel (op Tros “kanovaarder/grootvader) immers,
    een steek van de tarantula kan (volgens italiaanse overdrijving) de dood veroorzaken.

    Om het gif uit het lijf te krijgen heeft men daar een heel wilde dans; de Tarantella.
    Die dans zat ook in mijn internationaal volksdansprogramma.

    Overigens zijn het in de natuur in meerderheid de vrouwtjes waar de mannetjes voor moeten oppassen.
    (Dat moet ik niet zeggen want dan komt weer een zekere Angel1978 met haar vinnige niet ter zake doende opmerking)

    Dit is overigens alleen maar even een boodschap dat ik er nog ben! Grootvader,de strijder tegen de kwakzalvers en hun onbewezen producten en behandelingen.
    Met als opmerking: “Die Tulliofan vind je ook maar overal!!”
    Dag en nacht achter de PC voor jouw heiland Tullio?
    Ik wacht die 1 juni in spanning af!!
    Jenny-jo en Amazone zeer waarschijnlijk ook!

    Hou je taai meiden.
    (roepen kalkoenen tegen elkaar vlak voor de kerst)
    Maar ik meen het!
    Cryptocheilus hou ze op dit forum, se benne hartstikke waardefol!

    Grootvader

  14. Wilma zegt:

    Dan begrijp ik nu helemaal jouw berichten bij de Tros.

    Je danste gewoon de Tarantella met af en toe een misstapje!!
    Kan ook bijna niet anders als je op 9 september 65 wordt!
    Vooral daarna blijf ik je aan het streekgebonden handje houden hoor!

    Houd je taai kerel!
    (of bestaan er geen mannelijke kalkoenen?)

  15. JennyJo zegt:

    Heb een boel naspeuringen verricht en ik weet inmiddels dat de bijeenkomst op 1 juni met genezen patienten van het kleine Italiaantje plaatsvindt in een bezemkast. Dit omdat de vereninging weinig middelen ter beschikking heeft – alle contibutie moet nl. worden afgedragen aan heer S. – en men geen genezen patienten heeft kunnen opsporen. De bezemkast is derhalve groot zat en bovendien voordelig.
    Waar de bezemkast zich precies bevindt, ben ik nog aan het uitzoeken. Ik hou jullie op de hoogte.

  16. peter zegt:

    Een ongeneeslijk zieke vrouw zoekt hulp bij een alternatief genezer. Hij raadt haar af om ook reguliere artsen te bezoeken. Wanneer de vrouw overlijdt, wordt een zaak aangespannen tegen de alternatieve genezer. Is de kwakzalver medeverantwoordelijk voor haar dood?

    Kijk zondag 18 mei naar ‘Het Hof van Joosten’ om 21.05u. bij de VARA op Nederland 2.

    Kijken natuurlijk!

  17. JennyJo zegt:

    Heb het al in de planning staan!

  18. cryptocheilus zegt:

    @ Peter
    Een een topic van gemaakt. Bedankt voor de tip.
    @ Wilma:
    Gheyle puzzels? Nu maak je me wel ernstig nieuwsgierig.

  19. grootvader zegt:

    Er bestaan mannelijke kalkoenen! ‘k Weet dat heel zeker!

    Overigens, met die tarantelle maak ik géén misstapjes, daarvoor gaf ik veel te lang volksdansles.
    Ook ben ik niet op 9 sept. jarig maar op het gekkengetal!

    Ben gek op Leonidaspralines, die witte met die noot.
    Alleen verdomde jammer dat ik die niet meer mag hebben vanwege mijn diabetes.
    Dus niemand hoeft in september als een gek naar Antwerpen, Brussel of Bastogne te gaan rijden.

    Mazzel en broche!!

    voor de meiden;

    xxxxxx van …………….

    Ronald= grootvader

  20. Wilma zegt:

    Ja Ronald, het is 11-9-, dus bijna goed, kleine vergissing vanwege die 9.
    Een misstapje dus.

    Dat bedoelde ik dus ook met jouw ‘Tarantella’ met Angel, af en toe een misstapje door geen accuraat geheugen.

    Ik wil best les/demonstratie van de echte dans tijdens onze bijeenkomst in ‘het midden van het land’.
    Wel graag voor het eten!

  21. Wilma zegt:

    @Grootvader

    Was ook niet van plan om als een gek voor je naar Antwerpen te rijden, ik zal gek zijn!
    Maar………………….heb je er problemen mee als ik, wij eventueel samen, jou de laatste nieuwe uitgave van de medicijngids van Ivan Wolffers cadeau doen?!
    Jouw 10 jaar oude ‘bijbel’ zal sowieso vast bijna stukgelezen zijn.

    Een smakelijker hapje voor onze dappere diabeet kan ik niet bedenken en je wordt maar één keer 65.

Geef een reactie

