Borstkanker in de kunst.

Een uitnodiging voor een congresje. In Parijs. Oehlala! Le douce France.

Changing Faces of Breast Cancer Treatment.

Bijzonder om een bepaalde reden. Maandagochtend wordt er door de oncologen in het kader van een workshop een bezoek gebracht aan het Louvre. Daar is een tentoonstelling ingericht met het thema borstkanker.

Werken van o.a. Rembrandt, Raphaël en Rubens worden tentoongesteld.

Het zijn werken met een verhaal.

la-fornarina
(klik voor groter)

Het schilderij van Raphaël, “La Fornaria”, is waarschijnlijk het oudste werk waarop de tekenen van borstkanker te zien zijn. Als men kijkt naar de linkerborst van de afgebeelde vrouw kan men de deuk zien die veroorzaakt wordt door de ‘plakkende’ huid aan de tumor.

rembrandt_bathsheba
(klik voor groter)

Ook Rembrandt’s “Bathsheba” (1665) wordt afgebeeld met een soortgelijke deuk in de linkerborst. Model stond Hendrickje Stoffels, Rembrandt’s ‘huishoudster’. Ze stierf acht jaar later.

de-drie-gratien
(klik voor groter)

Bij de rechtervrouw in Rubens “De drie gratiën” zijn eveneens afwijkingen te zien.

Een ander werk dat geëxposeerd wordt is van later datum. Heath Rosselli schilderde haar buurvrouw Evelyn na een borstamputatie.

Het schilderijtje won een prijs en werd tentoongesteld. Na uiteenlopende reacties werd het achter glas gezet. Men was bang dat het werk beschadigd zou worden. Nu hangt het in het Louvre. Naast de grote meesters.

Hier de gallery met het werk (even doorklikken).
Meer achtergrond: “The painting that went and did its work” leest u hier

De boodschap? Er is leven na borstkanker.

15 Responses to Borstkanker in de kunst.

  1. jennyj0 zegt:

    Dank je Crypto, voor dit mooie item. Ik heb net het stukje gelezen over het schilderij van Evelyn. Ik ben erg ontroerd en kan niet goed onder woorden brengen wat het me doet.

    Ik denk ook aan die arme mensen van vroeger, wat die geleden moeten hebben, in een tijd waarin pijnbestrijding niet bestond – nou ja, opium en brandewijn… Arme Hendrickje.

  2. wilmamazone zegt:

    Dankjewel Crippie.

  3. wilmamazone zegt:

    Dat word document kan ik niet openen!

  4. jennyj0 zegt:

    Ik kon het worddoc ook niet openen.

  5. marer zegt:

    Satterlee, 59, an American now living in Seoul, sees the message of the picture as “about taking good care of our bodies and loving ourselves for who and what we are”.

    Daar ben ik het helemaal mee eens.
    Goed voor jezelf zorgen en blij zijn met je lijf en je leven.

  6. marer zegt:

    http://www.kleidruifje.web-log.nl/

    Ik heb er zelf niet zoveel mee, maar veel vrouwen zijn gecharmeerd van het beeldje “farewell”.

  7. jennyj0 zegt:

    Ik heb er ook niet zoveel mee. In bepaalde opzichten ben ik zo nuchter als een oud brood.

  8. wilmamazone zegt:

    Dat beeldje ‘farewell’ spreekt óók mij niet zo aan.

    Ik heb wel al jaren in mijn hoofd om een mooie eentieter te maken met mijn noodprothese als basis.
    Wie weet komt het er nu van; mijn energie hoeft niet meer grotendeels naar mijn werk te gaan.

  9. wilmamazone zegt:

    http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2016619.ece

    Mijn ideale naaister

    Maandag verscheen in deze krant op de voorpagina een stukje over de tentoonstelling ’De ideale vrouw’ in het Noord-Brabants Museum in Den Bosch. Het bestond voornamelijk uit korte reacties van bezoekers, plus een vermelding van de opbouw van de tentoonstelling, langs de lijnen van zes geselecteerde kenmerken: trouw, moederschap, huiselijkheid, vroomheid, daadkracht en schoonheid.

  10. marer zegt:

    http://www.kankerinbeeld.nl/site/manifestatie/grote-manifestatie-kanker-beeld

    Grote Manifestatie ‘Kanker in Beeld’11 september 2009 t/m 2 oktober 2009 – Grote Kerk, Den Haag

    Stichting Kanker in Beeld organiseert in het najaar van 2009 voor de 3e keer de vijfjaarlijkse Grote Manifestatie. Dit maal vindt de Grote Manifestatie plaats in de Grote Kerk in Den Haag en zal bestaan uit meerdere onderdelen.

  11. Jochem zegt:

    @ Wilmamazone het filmpje over fotografe Marga van den Meijdenberg staat nu hier: http://www.vimeo.com/5110591
    en niet meer op graniet.com.

  12. wilmamazone zegt:

    Dankjewel Jochem.

Geef een reactie

