23andMe en Google

Kent u ze nog?

U bestelt bij 23andMe de ‘kit’, spuugt even in het bijbehorende buisje en stuurt het op naar de U.S. of Obama. Vier tot zes weekjes wachten en u weet wie u bent.

Ook Google weet graag wie u bent. Dat treft.

Een artikel en een aantal commentaren in The New England Journal of Medicine en de NY times wordt naar voren gebracht dat inzicht in onze genen een erg beperkt middel is om ziektes te voorspellen.

Toch pompt Google miljoenen dollars in 23andMe. Al jaren. Laatste wapenfeit: juni 2009; 2.6 + 10 miljoen $$.

Uw Crypto heeft twee maten alu-hoedjes in de aanbieding:

Large: Vriendjespolitiek.
Extra Large: Datamining.
U mag ze ook over elkaar opzetten.

U leest hier even de details. Stemmen maar!

Advertisements

8 Responses to 23andMe en Google

  1. Ollie B. Bommel says:

    Begin vorige eeuw stonden er op kermissen e.d. Röntgenapparaten waar mensen zich voor de lol konden laten doorlichten.
    Waarom: gewoon omdat het kon, voor de lol.

    De afgelopen decennia zag je een toevloed van zelftestkitjes: HDL, LDL, glucose in je urine etc etc.
    Waarom test men zichzelf: nieuwsgierigheid en ‘je weet maar nooit’

    De commerciële DNA testen: idem dito. Nieuwsgierigheid en amusement. Ik denk dat nog heel weinig mensen verwachten echt veel te hebben aan hun persoonlijke DNA info.

    Tot zover weinig aan de hand, denk je niet?

    Dat google vervolgens geld steekt in DNA-screeningsbedrijven kijk ik niet van op. Ze steken geld in zeer veel bedrijven, die meestal gemeen hebben dat er veel informatie in omgaat en waar de soort informatie de potentie heeft veel mensen te boeien.

    Oneigenlijk gebruik van individuele data? Komt vroeger of later aan het licht. Niemand wil daar zijn vinger aan branden, domme eikels uitgezonderd, die heb je overal.

    Ook hier weinig alarmerends…

    Ik neem dat extra grote alu-hoedje wel en maak er zo’n wapper-ding van voor mijn BBQ.

    Toedels!

  2. Heb jij gelezen Bommel dat de CEO van 23andMe de partner is van een CEO van Google?

  3. Ollie B. Bommel says:

    Nee.
    Verandert ook niets aan mijn mening.

  4. Je mening eh? En die was?

    Tot zover weinig aan de hand, denk je niet?[…] Ook hier weinig alarmerends […] Ze steken geld in zeer veel bedrijven, die meestal gemeen hebben dat er veel informatie in omgaat en waar de soort informatie de potentie heeft veel mensen te boeien.

    Mijn vraag aan jou is; Waarom besluit Google te investeren in een vooralsnog kansloze business?

  5. Ollie B. Bommel says:

    Kansloos vanuit welk oogpunt?
    Een product mag waardeloos zijn vanuit, ik noem maar wat, wetenschappelijk standpunt maar dat wil niet zeggen dat de consument er zich niet toe aangetrokken voelt. Volstrekt waardeloze producten kunnen commercieel zeer succesvol zijn.

    Daarnaast kan Google nog meer belangen hebben: toegang tot patenten, data, de relaties en klanten van het bedrijf, fiscale voordelen enz.

    Dat de CEO van het ene bedrijf ik bed ligt met de CEO van het andere lijkt verdachter dan het waarschijnlijk is. Belangenverstrengeling? Mogelijk. Gebeurt op veel niveaus: businessvrindjes, golfmaatjes, sponsors, politici, …

    Zonder extra informatie kan ik hier niet veel anders van maken dan normale investeringspolitiek van een zeer groot en verder succesvol bedrijf.
    En natuurlijk zullen een aantal bedrijven waar ze in investeren uiteindelijk geen rendement leveren. Dat is inherent aan ondernemen.

    Boeiender wordt het indien Google of aan Google gelieerde bedrijven diensten gaan aanbieden waar je je sterk kunt afvragen hoe deze bedrijven aan hun data komen. Als daar geen goede antwoorden op komen, dán is het tijd voor suggestie, verdichting en projectie.

  6. We komen er wel met elkaar Bommel. Duidelijk is dat er (voorlopig) vanuit wetenschappelijk perspectief geen precedent is voor het uitvoeren van dergelijke tests.
    Je kunt misschien via je bib ook de originele artikelen en commentaren bekijken in het NEJM:

    Hierrrr de hele mikmak. En voor de diehards commentaar 1, commentaar 2 en commentaar 3.

    Daar is dus de winst voor Google niet te halen.

    Je zegt:

    Daarnaast kan Google nog meer belangen hebben: toegang tot patenten, data, de relaties en klanten van het bedrijf, fiscale voordelen enz.

    Behalve de fiscale voordelen samen te vatten in een woord; Datamining.

    waar je je sterk kunt afvragen hoe deze bedrijven aan hun data komen. Als daar geen goede antwoorden op komen […}

    Het antwoord heb je hier. Vooruitlopend op.

  7. Ollie B. Bommel says:

    OK, nu snap ik wat je bedoelt.

    Dat die testresultaten beperkt informatief zijn, was ook al mijn idee.

    Tja, datamining. Zolang het geanonimiseerd gebeurt lijkt me dat prima te billijken.

    Buiten de resultaten die naar de klanten teruggaan, komt er meer interessante info uit die tests lijkt me.
    Daar zou ik na een tijdje ook wel eens in willen graaien…

  8. wilmamazone says:

    http://www.nu.nl/algemeen/2049249/commerciele-dna-tests-nutteloos.html

    ‘Commerciële DNA-tests nutteloos’

    Consumenten hebben niets aan commerciële DNA-scans waarbij zij een bedrijf laten testen of zij een verhoogde kans hebben of bepaalde aandoeningen.

    Dat blijkt uit onderzoek waarvan het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam de resultaten maandag heeft bekendgemaakt.

    Steeds meer bedrijven adverteren op het internet met dergelijke tests.
    Consumenten moeten daarvoor een buisje met speeksel opsturen, waarna tegen betalingen van honderden of zelfs duizenden euro’s hun risico op tientallen aandoeningen, zoals kanker, huidziekten, oogkwalen en diabetes wordt berekend.

    Onzin

    Onzin, stellen de onderzoekers, die hun bevindingen uiteenzetten in het wetenschappelijke tijdschrift Genetics in Medicine.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: