Nieuwe kankertherapie veelbelovend

Commotie, spanning en sensatie. We hebben de mogelijke ‘cure for all cancers’. Onderzoek gepubliceerd in Nature maakt melding van een manier om een soort ‘Trojaans paard’ bij de kankercellen naar binnen te loodsen. One size fits almost all dus alle soorten van kanker komen in aanmerking.

Hoax?

Nou nee.

In experimenten met muizen en honden is het de onderzoekers gelukt gemodificeerde minicellen in kankercellen te krijgen. Deze kunnen verschillende chemicaliën (cytostatica) bevatten.

De onderzoekers gebruiken een eigenschap die 80% van kankercellen gemeenschappelijk hebben; Ze hebben receptoren voor epidermische groeifactor. Door de minicellen van een laagje te voorzien die deze receptoren herkennen kunnen ze de cellen specifiek aan de kankercellen laten hechten. Zo komen de minicellen binnen. De kankercellen ‘herkennen’ de ‘bacteriën’ en zullen proberen deze uit de weg te ruimen. Door ze te vernietigen worden de kankercellen blootgesteld aan wat de onderzoekers in de minicel hebben gestopt. Tevens zijn de minicellen zo klein dat ze door lekjes in de bloedvoorziening van kankercellen kunnen infiltreren.

De besproken therapie met de minicellen in muizen/honden bestaat uit twee fasen. Eerst onderdrukt men een bepaald gen in de kankercel door het gen aan te pakken dat tumorcellen resistent maakt tegen anti-kanker medicijnen. De tweede aanval komt van minicellen die cytostatica vervoeren naar de inmiddels ‘gevoelige’ tumorcel.
Volgens de onderzoekers komt ons immuunsysteem niet in actie tegen deze minicellen omdat het door het speciale laagje de minicellen niet als gevaarlijk herkent.

Door de specifieke manier van transport kunnen de hoeveelheden toegediende cytostatica enorm beperkt worden. Gezonde mensapen ondervonden geen bijwerkingen door toediening.

Binnenkort gaan de eerste menselijke trails van start.

Hoewel veelbelovend moeten we toch een aantal kanttekeningen maken. De therapie heeft nog niet aangetoond dat ook metastaseringen aangepakt kunnen worden en kankercellen zijn heel inventief om aanvallen door mutaties te omzeilen. Verder duurt het natuurlijk nog even voor dat, als het al veilig en succesvol is, deze therapie op de markt gebracht kan worden.

Lees meer hierrr of hierrr of hierrr (aanrader)

12 Responses to Nieuwe kankertherapie veelbelovend

  1. Het lijkt allemaal zo makkelijk: twee stapjes en gaan met die banaan…

    Maar goed, wie weet (en hopelijk) over tien jaar een fantastisch medicijn.

    Hoe gebruikelijk is het om genen uit te schakelen bij de behandeling van zieke mensen?

  2. Ollie B. Bommel zegt:

    Hoe gebruikelijk is het om genen uit te schakelen bij de behandeling van zieke mensen

    Hangt er van af wat je bedoelt met uitschakelen.

    Letterlijk een specifiek gen veranderen: niet vaak. Maar ik vraag me af of dat hier gebeurt. Ik heb nog geen beschikking over het originele artikel.

    Als er wordt bedoelt: de expressie van het gen aanpassen of blokkeren: dat is heel normaal. Corticosteroïden doen dat al bijvoorbeeld.

  3. Uit het NYT artikel:

    The first wave contained an agent that suppressed an important gene for toxin resistance. The gene makes a protein that pumps toxin out of cells, and is a major cause of the resistance that tumors often develop toward chemotherapeutic agents.

    Uitschakelen is misschien te simplistisch gesteld. Onderdrukken zou beter zijn. Aangepast.

  4. Edward zegt:

    Ziet er veelbelovend uit.

  5. Ollie B. Bommel zegt:

    Het lijkt allemaal zo makkelijk: twee stapjes en gaan met die banaan…

    Zelf ben ik van mening dat dit toch echt wel een van de meest complexe anti-kanker therapieën is die ik in mijn korte loopbaan ben tegengekomen.

    minicel maken, 1ste payload bepalen, ontwerpen, maken en inbouwen in minicel. Proeven doen (voor elke payload waarschijnlijk opnieuw). Dan dit verhaal bijna geheel overdoen voor de 2de payload en dan de combinatie van de 1ste en de 2de testen.

    Je kan dit verhaal beter vergelijken met de uitvinding van de injectiespuit. Je stopt er elke keer wat nieuws in. De spuit is niet het medicijn, alhoewel de spuit hier telkens aangepast wordt aan het type kankercel.

    Ik pak trouwens even mijn kristallen bol erbij.
    De minicel is afkomstig van/wordt gemaakt mbv gemuteerde bacteriën: ik zie in mijn bol hordes op hol geslagen alternatieven, met rood doorlopen ogen en schuim op hun mond, betogen dat BIG PHARMA weer eens iets aan ons aan het opdringen is waar geen lange termijn proeven mee gedaan zijn, dat autisme in de hand werkt en wat dies meer zij.
    Schud die zak met kolder maar leeg, je gaat het allemaal horen. Echt, mijn bol liegt niet.

  6. jennyj0 zegt:

    Nee Ol, die bol van jou heeft het waarschijnlijk helemaal goed. Alles wat niet door de alterneuten zelf bedacht is, is niet natuurlijk en dus slecht.

    Ik kwam vandaag iemand tegen die in het kader van ‘alles natuurlijk’ pleitte voor injecties met ozon tegen kanker.

    Ach, ik ga meer eens naar bedje veren in de lakenstraat.

  7. bedankt voor de verduidelijking Ollie en Crypto.
    Overigens was het ‘het lijkt zo simpel’ bedoeld om precies datgene aan te duiden wat je aangeeft over de complexiteit van dit gebeuren Ollie B. Maar dan in een wat mislukte cynische poging.
    Dazzling stuff

  8. Ollie B. Bommel zegt:

    @Bram: graag gedaan.
    @JJ: Naast ozon zijn Uranium, slangengif, botuline, cocaïne, aflatoxine en nog vele andere stoffen ook 100% natuurlijk.
    Mag ik pleiten voor een grootschalig experiment onder alternatieve genezers met inspuiting van botuline?
    Ik stel voor 100 microgram IV. Het is zoals gezegd, 100% natuurlijk, volgens diverse natuurgenezers, waar ik nu op vertrouw, kan dit dus in het geheel geen kwaad.

    Het resultaat hoef je me niet te vertellen, dat weet ik al (kristallen bol, hè).

  9. Edward zegt:

    @Ollie, goed gezien over de zak kolder en reeksen gevaarlijke 100% natuurstoffen. Tot ze leren de kolder intern weg te filteren, wat nog lichtjaren verwijderd lijkt te zijn, en de polarisatie opgeven, klopt je voorspelling uitstekend, vrees ik.

    Maar ja, at war gevoel bij Braam en achterban, he? En war wil je niet verliezen. En zelf slecht tegen kritiek kunnen. Af en toe dus venijnige guerilla aanval afvuren. Komt dit ooit beter verzucht ik wel eens…

    Willeke Diamental vroeg zich wel eens af als het weer niet beter maar juist veel slechter ging: doe ik niet teveel. Zo sterk is men a priori overtuigd van het eigen gelijk, dat als men achteruit holt, men niet denkt: zou het allemaal totaal niets helpen…

    Er zullen nog veel bekende en onbekende Willeke’s, Loekie’s, Sylvia’s, Wim’s etc moeten volgen tot men net als in Noord-Ierland en Libanon opeens samen denkt: OK, genoeg gevochten, strijdgroepen mogen wapens inleveren.

  10. Edward zegt:

    Hehe, nog even doorbijten, en ik ga vrijdagochtend vroeg lekker weg voor 3 weken en 3 dagen. Als ik terugkom zijn er wereldwijd zo´n 225.000 gevallen van H1N1 griep, nu nog 70.000, mij benieuwen welke natuurstof hier preventief en curatief tegen helpt..

    Curcumine uit Curcuma Longa? Het doet iets tegen virussen, dus vandaag of morgen komt iemand ermee, wellicht BIG ALTERNATIVA?

    http://tinyurl.com/nolqwg

    en vooral:

    http://nass.oxfordjournals.org/cgi/reprint/52/1/599

    Het is niet voldoende dat BIG PHARMA mij betaalt, met al die dure vakanties, een dure auto, een dure echtgenote, etc kan ik ook wel wat steekpenningen van BIG ALTERNATIVA gebruiken.

    Mijn gironummer is 666/696969… oops begint met een bekend apocalyptisch getal!

    Wie weet redde ik vandaag miljoenen uit de klauwen van de ooit komende H5N1 vogelgriep epidemie met nu nog 60% lethaliteit. Standbeeld svp naast het nationale monument plaatsen dan! He krijg nou wat, ik heb OOK last van uitvinderitis! Mijn brein aangetast door het warme weer wellicht…

  11. jennyj0 zegt:

    @ Ol,

    Ik vind het concept ‘natuurlijk’ van de alterneuten heel erg moeilijk. Taxol bijvoorbeeld wordt ook afgewezen als zijnde ‘niet natuurlijk’. Dat komt dan geloof ik doordat de kankerpatiënt niet zelf het woud in gaat om taxusblaadjes te oogsten teneinde zichzelf daarmee van kanker te genezen. Tegelijkertijd prijzen ze wel allerlei supplementen aan – waar volkomen natuurlijke vitaminen in zitten, rechtstreeks uit de sinaasappel húp zo pil in, dit in tegenstelling tot de supplementen van bijvoorbeeld een duivelse firma Davitamon die in enge laboratoria worden gemaakt. Verder pleiten ze ook heel enthousiast voor ‘100% natuurlijke middelen’ als colloïdaal zilver, goud en zelfs platina. Ik denk dat ik dat komend weekend maar ga zoeken in het bos. Het zou er toch in overvloed te vinden moeten zijn, zo natuurlijk als het is.
    *Zucht*

  12. jennyj0 zegt:

    Edward,

    Ik wens je een heerlijke vakantie, we zullen je heel erg missen!!!

Geef een reactie

