Hyperthemie is hot

U had het allemaal al gelezen op de bekende nieuws en medische site’s.

Slimme ‘chemo-bommen’ bestrijden kanker gerichter.

In de tijd van het politieke ‘spinnen’ even aandacht voor deze medische ‘spin’.

Het Erasmus Medisch Centrum pakt uit met een persbericht. Persberichten over de bestrijding van kanker doen het nu eenmaal goed bij de vaderlandse media.

Maar waar gaat het nu werkelijk over?

Welnu. Zoals u in het persbericht kunt lezen is er op dit moment een congres gaande over de technieken van hyperthemie voor het gebruik in het geval van kanker. Het ESHO congres draagt een gevleugelde naam: “Firing up Cancer Treatment”. (klik hierrr voor het volledige programma in PDF)

Never before were the prospects of hyperthermia as promising as today. The growing clinical application is carried by a strong increase in understanding the biological mechanisms involved in hyperthermia and a solid enhancement of the quality of the hyperthermia treatment.

Hyperthemie is ‘hot’ (ik verzin ze waar je bij staat). Veelbelovende uitkomsten van fase III-trails druppelen binnen.

The treatment response rate in the group that received regional hyperthermia was 28,8%, compared with 12,7% in the group who received chemotherapy alone.

Neo-adjuvant chemotherapy alone or with regional
hyperthermia for localised high-risk soft-tissue sarcoma:
a randomised phase 3 multicentre study
Issels et al. [fulltext PDF]

Hoe zit dat met die chemobommen? Zoals het in het persbericht staat:

Een verdere verbetering van deze combinatietherapie wordt nagestreefd in experimenteel onderzoek naar ‘chemo-bommen’ waarbij de chemotherapie wordt verpakt in kleine vetbolletjes (liposomen) die bij een normale lichaamstemperatuur in tact blijven. “Tijdens hun reis door de bloedbaan brengen ze dus geen schade aan in andere gezonde cellen. Door de tumor te verwarmen tot zo’n 42 graden, knappen de bolletjes uiteen zodra ze in de tumor zijn en komt de chemo alleen daar vrij

We willen de ‘chemo’ op de goede plek zijn werk laten doen. Eén van de onderzoekers en spreker op het congres is Gerben Koning van het Erasmus. Als u nu wilt weten waar het allemaal over gaat leest u hier even iets meer over.

Hyperthermia and Thermosensitive Liposomes for Improved Delivery of Chemotherapeutic Drugs to Solid Tumors , Gerben A. Koning et al. [fulltext]
Triggered content release from optimized stealth thermosensitive liposomes using mild hyperthermia, Li L et al [abstract]

Wat de congresgangers te zien krijgen van Gerben? Uw Crypto heeft wel een vermoeden. [PDF].

Prachtige technieken hoor. Daar niet van. Nieuw? Geenszins. De techniek is inmiddels zo’n dikke dertig jaar oud. Kwestie van fine-tuning.

6 Responses to Hyperthemie is hot

  1. Tealon says:

    Ik vond het ook een behoorlijk overdreven media circus over eigenlijk niets. Ik heb de artikelen niet gelezen, maar ik begreep dat ze een proof-of-concept in muizen hebben afgerond? Gefeliciteerd zou ik zeggen. Nu naar de mens? Nee, dat nog niet er zijn namelijk nog geen financierders gevonden (op NOS journaal). Aha, daar komt de aap uit de mouw! Beetje dik doen met een persbericht en dergelijk in de hoop om wat overtuigender te zijn bij Venture Capitalists….

  2. @ Tealon

    Jij snapt hem… Ik gebruik ook niet voor niets het woord ‘spinnen’ in m’n artikel.

    Desalwelteplus zou het mooi zijn als de onderzoekscentra betrokken bij dit onderzoek hier of daar een ‘fundje’ zouden kunnen lospeuteren. Nano-technische ‘delivery’ gaat het namelijk helemaal ‘worden’ in de (kanker)geneeskunde. Vergelijk:

    https://cryptocheilus.wordpress.com/2009/06/30/nieuwe-kankertherapie-veelbelovend/

  3. Tealon says:

    @Crypto

    Eerst zien dan geloven. Laten we eerlijk zijn, als de resultaten zo enorm goed zijn en bijna elke vorm van kanker kan worden genezen, waarom is er dan geen enkele VC bereid om er in te investeren? Of zie ik nu een adder die er niet is?

  4. johanvan dijk says:

    mijn vrouw lijd al jaren aan kanker en is ondertussen imun geworden tegen de behandeling die ze tot nu toe kreeg.en volgens de doktor zou alleen een trail nog hoop zijn.en als het op mensen uitgeprobeerd mag gaan worden zou dat dus de eenigste kans zijn om het leven van mijn vrouw verder te verlengen.ik ben blij dat er mensen zoveel tijd en energie insteken omdeze verschrikkerlijke ziekte te bestrijden en ja dat kost ook veel geld…vandaag kost alles geld…maar ik zou al mijn geld sterker nog mijn eigen leven geven om dat van haar te redden.

  5. Tealon says:

    Beste Johan,

    Verschrikkelijk om te horen dat je vrouw kanker heeft. Het is een vreselijke ziekte die ik echt niemand toewens. Toch is het nieuwsbericht over de doorbraak overdreven. Men heeft het op muizen getest waar het op werkte, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit helaas geen garanties geeft voor de mens.

    Om je misschien toch te kunnen helpen de volgende link:

    Dit is een overzicht van alle studies met nieuwe kankermedicijnen die in Nederland uitgevoerd worden. Misschien heb je er wat aan.

  6. wilmamazone says:

    Beste Johan,

    Dankjewel voor jouw reactie en denk vooral niet dat ik je niet begrijp; ik ben zelf kankerpatiënt.
    Dat het een vreselijke ziekte is kan ik dus beamen.
    Ik kreeg de diagnose in 2005 en ben -na een tal van zware behandelingen- nog steeds klinisch kankervrij, dat wel.

    Maar Crypto en Tealon hebben volkomen gelijk en dat is dus het probleem met dit soort ronkende berichten.

    Dat er veel serieus onderzoek gedaan wordt, is toe te juichen, maar het ongenuanceerde publiceren van resultaten dus niet, allesbehalve zelfs.

    Één zwaluw maakt nog geen zomer.

    Hoop is prima, maar valse hoop wekken is funest voor kankerpatiënten/hun naasten. Ze zouden zich makkelijk tekort gedaan kunnen voelen, terwijl ze toch alles aangeboden krijgen wat op dit moment daadwerkelijk mogelijk is.
    Dan raken er inderdaad een tal van patiënten uitbehandeld, maar zolang kanker niet 100% te genezen valt/ wellicht een chronische aandoening wordt, is daar niets aan te doen.

    Voor jou en je vrouw een speciale Wilmamazone-knuFFel en ik wens jullie/andere naasten veel sterkte.

Geef een reactie

