Astmaonderzoekers komen met praktische oplossing

Inhoud : 8
Problemen: 8
Bestaande oplossingen: 8
Onze oplossing: kleurig en het luikje is heel praktisch.
Voordelen: top!

Einde.

9 Responses to Astmaonderzoekers komen met praktische oplossing

  1. Jan Willem Nienhuys zegt:

    Eerlijk gezegd snap ik er niets van. Die kinderen zijn ook slecht verstaanbaar.

  2. @ JWN

    Ik ga het je uitleggen.

    De kinderen hebben gelezen dat astma-aanvallen vaak ontstaan door stofjes in de lucht. Ze hebben het over huismijt, haren van huisdieren en sigarettenrook. Vandaar dat ze een soort veredeld gasmasker ‘uitgevonden’ hebben.

    Zeker zelf geen kinderen? Brombeer!

  3. wilmamazone zegt:

    Geweldig dit filmpje èn……….dat Jan Willem óók eens keer iets hélemaal niet snapt!😆

    Welkom in de wereld van het kind zou ik zeggen.

    Ze waren trouwens nog maar aan het repeteren had ik het gevoel.
    Ik zie wel wat in deze vorm van Kinderen voor Kinderen.

  4. Jan Willem Nienhuys zegt:

    Zeker heb ik wel kinderen, maar ik ben vergeten of ze dit soort presentaties voor school deden. Maar het geluid is zo slecht dat ik ook nauwelijks kon verstaan wat ze zeiden (mijn oren zijn uiteraard nog helemaal goed…). De oplossing doet enigszins denken aan de oplossing die de beroemde Alan Turing voor zijn hooikoorts had. Toen hij in Bletchley Park werkte aan het ultrageheime project om de Duitse Enigma te kraken, kwam hij in juni 1941 met een gasmasker op naar zijn werk.

  5. wilmamazone zegt:

    Nu we het toch over kinderen hebben wil ik dit hier even kwijt; het zat en zit me hoog.

    De basisschool bestaat nu zo’n 25 jaar en al die jaren was ik een van de roependen in de woestijn.

    Lees ik net dit stukkie, luister ik naar de reportage en weet niet of ik lachen of huilen moet of alletwee.
    http://weblogs.vpro.nl/labyrint/2010/12/05/einstein-leerde-pas-praten-toen-hij-drie-was/

    “Einstein leerde pas praten toen hij drie was”

    Sinds dit schooljaar is de wet Ontwikkelingskansen voor kwaliteit en educatie van kracht. Met allerlei lessen moeten taal- en rekenachterstanden worden teruggedrongen. Maar volgens Sienke Goorhuis-Brouwer worden kinderen op een verkeerde manier gestimuleerd. Goorhuis Brouwer is hooglerlaar spraak- en taalstoornissen bij kinderen aan het Universitair Medisch Centrum Groningen.

    Podcast: Speel af in een nieuw venster | Download (Duur: 11:45 — 10.8MB)

    Het was alsof ik mijzelf hoorde praten. Het is dieptreurig wat eerst kleuters, en nu ook peuters/straks wellicht baby’s, in toenemende mate werd/wordt aangedaan met al die eisen, testen en etiketjes plakken. Het is m.i. een vorm van geestelijke mishandeling met alle gevolgen van dien voor de hele maatschappij.
    Maar of er bij ouders, leerkrachten en beleidsmakers nog oren zijn naar: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?!
    Wordt de kunst van het in figuurlijke zin luisteren naar kinderen überhaupt nog begrepen? Na een blooper van 25 jaar heb ik daar een hard hoofd in.

  6. Jan Willem Nienhuys zegt:

    Einstein zei van zichzelf dat hij ergens tussen twee en drie jaar oud de ambitie vormde om alleen in hele zinnen te spreken. Die zei hij dan zachtjes in zichzelf totdat hij vond dat het goed klonk. Op familie maakte het een andere indruk: de jonge Albert zei weinig, en sprak aarzelend, en met lange pauzes. Kennelijk viel het niemand op dat hij slechts in hele – en begrijpelijke – zinnen sprak in plaats van er min of meer incoherent op los te kwebbelen.

  7. wilmamazone zegt:

    Einstein zei van zichzelf dat hij ergens tussen twee en drie jaar oud de ambitie vormde om alleen in hele zinnen te spreken.

    Heb je daar ook een bron bij JW?
    Komt nl erg ongeloofwaardig op mij over. Eerder een fabeltje dat een eigen leven is gaan leiden.
    Einstein heeft nooit bekend gestaan als wonderkind voor zover ik weet.

    Op de 1e plaats zijn er wel meer kinderen (‘normale’) die het stadium van losse woordjes grotendeels over lijken te slaan, maar dat gebeurt absoluut niet bewust op die leeftijd.
    Op de 2e plaats zou Einstein een fenominaal geheugen gehad moeten hebben, want wat kan iemand van ons zich herinneren van tussen de twee en drie jaar oud?

  8. Jan Willem Nienhuys zegt:

    Het komt uit het boek “Subtle is the Lord”van Abraham Pais. Pais citeert E.G. Straus, lecture given at Yeshiva University, September 18, 1979.

    Wat betreft herinneringen van lang geleden: ik herinner me de intocht van de Canadezen in Den Haag, toen was ik net drie. Van daarvoor heel weinig, alleen een beeld van vuilniswagens die bezig waren het glas op te vegen ten gevolge van bombardementen. Ik neem voetstoots aan dat Einstein een beter geheugen had dan ik.

  9. wilmamazone zegt:

    @JW

    Jouw beide herinneringen zijn beelden die je naderhand hebt kunnen invullen met wie, wat, waar en waarom, maar weet je ook nog wat je toen daadwerkelijk gedacht hebt?

    Ik neem voetstoots aan dat Einstein een beter geheugen had dan ik

    Dat is een aanname en m.i. niet meer dan dat.
    Hij presteerde goed in de bètavakken, maar de rest was niet om over naar huis te schrijven.
    En wie weet wist ie vijf dagen van de week weerus niet waar z’n huissleutel gebleven was.😉

Geef een reactie

