Crypto klopt



De muziek klopt (Howling Wolf-Smokestack Lightnin), de auto klopt (1969 ‘first generation’ Camaro) en de penis van die man klopt ook na het slikken van de Viagra. Toch klopt er ook iets niet.

Wat ook klopt zijn de Anti-science red flags of quackery van lolgod.

Nog iets zien dat klopt? Een nieuwe techniek beschreven in Nature Methods maakt het mogelijk 3-D filmpjes te maken van levende cellen. Zie hier een cel vacuoles naar binnen ‘kattentongen’ (QuikTimeplayer nodig). Beschrijving en nog meer beeld hier. Is dat cool of is dat cool?

We zijn gek op IAT’s. Toch? Vooral als het gaat om IAT’s m.b.t. sexeverschillen. Maar kloppen die verschillen tussen jongens en meisjes ook? Kinderen deden the math.

stereotype is not simply a reflection of actual performance but comes from socialization process that starts very early. For example, studies have shown that mothers tend to underestimate the math abilities of their elementary school daughters and overestimate the abilities of their sons, and this has a major impact on their kid’s perception of how good they are at math.

Nog even wat science based medicine. Klopt het dat het eten van placenta gezond voor je is? WUT? Je bedoelt nageboorte? Yep. Harriet Hall neemt u mee in de wereld van het postnataal kannibalisme.

Genoeg geklopt.

Advertenties

4 Responses to Crypto klopt

  1. LK says:

    Ik snap het toch niet zo goed. Stel dat meisjes massaal het denkbeeld hebben dat ze niet goed zijn in wiskunde, omdat ze dat (onbewust) hebben meegekregen: Blijkt dan in de praktijk dat ze slechter presteren? En zo ja: is dat omdat ze daadwerkelijk slechter zijn in wiskunde, of omdat ze dénken dat ze slechter zijn?
    Dat is toch veel interessanter om te weten, want dit gaat alleen maar leiden tot ‘arme vrouwen – nog steeds onderbetaald – parttime baantje – glazen plafond – allemaal de schuld van de opvoeding’.

    Praktijkvoorbeeldje: ik associeer volgens de ‘wetenschapstest’ jongens meer met wiskunde dan meisjes. Ik vond wiskunde lang zo boeiend niet als biologie of scheikunde en dat waren veel meisjes met mij eens, waardoor die massaal kozen voor scheikunde2 of biologie2 ipv wiskundeb2. Toch had ik het hoogste examencijfer voor wiskundeb12 van de school. Zou die associatie komen doordat in mijn wib12 klas meer jongens dan meisjes zaten? Vragen, vragen…

  2. LK says:

    Ho, stop de persen, ik heb die test nog een keer gedaan, ik associeer meisjes tegenwoordig toch meer met wetenschap.
    Is die persoonlijke faux pas ook weer gecorrigeerd.

    (Heb wel een maand lang aan de bachbloesemtherapie gemoeten daarvoor, maar dan heb je ook wat!)

  3. LK says:

    En… Ik heb heden ten dage ook een sterk postieve houding ten opzichte van wetenschap, dus ik neem al mijn eerdere bedenkingen terug: IAT’s zijn hartstikke accurate tools om je de onverholen waarheid te tonen!

  4. Zoals je al zei: de overeenkomst met de werkelijkheid neemt waarschijnlijk toe met het aantal keer dat je de test doet. 🙂 Nu is de vraag natuurlijk ook nog of de ophef er zou zijn geweest als de dames niet als uitslag hadden gekregen dat ze jongens meer met wetenschap associeerden of een negatieve attitude jegens wetenschap hebben (of hadden). Niet dat die vragen daardoor minder relevant zouden zijn trouwens.

    Misschien interessant in deze?
    http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2010/11/25/15-minute-writing-exercise-closes-the-gender-gap-in-university-level-physics/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: