Twitteren voor geld

Ja, mensen. Uw Crypto twittert. Verwacht er vooralsnog niet teveel van. Ik ben niet zo into ‘social media’. Ik wil echter wel ‘gevonden’ worden. Uw ruwe diamant wil wel eens een beetje gepolijst worden. Door wie? Door Big Pharma natuurlijk! Als opinieleider wil ik misschien wel hele positieve stukjes schrijven over het een of andere pilletje of poedertje. Dan moet je me wel kunnen vinden.

Onzin? Nee hoor.

Online social media such as Facebook, Twitter, and YouTube are a “gold mine” where the “sky is the limit” for drug companies […] obtaining intelligence on doctors and other healthcare providers can be difficult, as most avoid conversations on public websites […] Social media is so prized that individuals who gain expertise in the field “skyrocket to become…the leader, the rockstar […]

The leader? Rockstar?

Klinkt goed.

In een commentaar in het British Medical Journal wordt verslag gedaan van een ‘webinar’ (uiteraard zwaar gesponsord).

Big Pharma would like to befriend you, Jeanne Lenzer, BMJ 2011; 342:d4075, doi: 10.1136/bmj.d4075 [abstract]

For the industry, social media can reduce advertising costs and give companies the ability to target specific individuals. More controversially they also give drug companies the ability to improve
the credibility of their message by packaging promotional material as personal experience and effectively to disguise marketing messages as independent, third party assessments, which are then spread across social networks.

Ook in een vorig jaar verschenen stuk in het New England Journal of Medicine wordt dit onderwerp aangesneden.

Pharmaceutical Marketing and the New Social Media, Jeremy A. Greene, N Engl J Med 2010; 363:2087-2089 [fulltext]

Companies may intend to draw a line dividing their own media (such as a company Web site or a company-initiated chat area) from other online discussions of their products. But even if such a distinction were feasible, it would still be possible for manufacturers to support third-party bloggers, posters, and Twitter users who make flattering claims and discredit negative claims about their products in online discussions.

Dussss. Een beetje ghostwriting voor de Big Pharma kan ook als medlogger (financiëel) aantrekkelijk zijn. De patiënt zit immers maar een paar klikken weg van alle medische informatie. Diane Birnbaumer, professor of medicine at the David Geffen School of Medicine at the University of California, Los Angeles, gooit in het BMJ-artikel echter een beetje zand in de machine.

the move of drug and device companies into the realm of social networking poses a threat to public health.

Hiding behind the veil of ‘friends’ and ‘tweets’ is simply dishonest. With no checks and balances to ensure that accurate information is distributed, particularly to young people, the onus is on medical practitioners to be aware of this practice and take every opportunity to educate their patients.

Bent u ook weer een beetje opgevoed.

Wacht ik ondertussen op een lucratief aanbod van een ‘grote speler’ op m’n Twitteraccount.

3 Responses to Twitteren voor geld

  1. JennyJo zegt:

    Allemachtig, ben je nou nóg niet binnen?!🙂

  2. Greed is good!

  3. Bayer Apologizes for Tweeting: Pharma’s Never-Ending Social Media Nightmare

    http://www.bnet.com/blog/drug-business/bayer-apologizes-for-tweeting-pharma-8217s-never-ending-social-media-nightmare/8971

    Ik praat geen peop.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: