CDA-Kamerlid Sabine Uitslag vraagt zich vanalles af over mantelzorg
juli 20, 2011 101 reacties
CDA-Kamerlid Sabine Uitslag kreeg gisteren een storm van verontwaardigde reacties over haar heen nadat zij zich in een tweemaandelijkse column hardop afvroeg wat de definitie van mantelzorg is. “Laatst was ik in het weekend een ontbijtje aan het klaarmaken voor mezelf en m’n lief en ik vroeg me af: ben ik nu aan het mantelzorgen?” staat te lezen in Trouw
‘Inmiddels ben ik in mijn speurtocht wel wat wijzer geworden’ zegt Uitslag in haar column. Dan vraag ik me ook af wat dit kamerlid onder een speurtocht/goed onderzoek verstaat, want ze komt -zonder blikken of blozen- met deze conclusie:
Mijn conclusie is dat we mantelzorg tegenwoordig kwantificeren en daarmee wordt datgene wat altijd vanzelfsprekend was opeens iets waar eisen en verwachtingen aan worden gesteld. Maar mijn boodschap is dat het juist hartstikke waardevol is als je de yogales moet afzeggen omdat je gaat koken voor een doodzieke vriendin. Veel mensen hebben het zo nog niet bekeken. Je bent waardevol als mens als je voor niets iets doet voor een ander. Dan is je zoon, je buurman of moeder van onschatbare waarde, die absoluut niet te kwantificeren is!
Dit is wat Rijksoverheid er zelf over zegt:
Ruim 2,6 miljoen Nederlanders zorgen langere tijd intensief voor hun zieke familieleden of vrienden. Deze vorm van zorg heet mantelzorg. Veelal zorgt een mantelzorger meer dan 3 maanden, soms zelfs jaren. Als blijk van waardering kunnen zij een financieel extraatje krijgen.
Vooral mantelzorgers die zorg combineren met een baan lopen kans overbelast te raken. Samen met werkgevers bekijkt de overheid hoe zij deze groep beter tegemoet kan komen.
En na klikkerdeklik op dezelfde site:
Bij mantelzorg duurt de verzorging meer dan 8 uur per week of langer dan 3 maanden achtereen. Heeft iemand minder zorg nodig, dan heet dat gebruikelijke zorg.
Tja…voor Sabine Uitslag valt blijkbaar alles onder gebruikelijke zorg en is dat sowieso een peulenschilletje waar eigenlijk niet (langer) over gesproken hoeft te worden.
Daar is Da Silva het vast niet mee eens, want die vraagt aandacht voor jonge mantelzorgers.
Hoe bekijken jullie het?
update:
Omdat ik voortdurend problemen heb met de site van Zorg en Welzijn hier de volledige tekst van de column:
De waardevolle samenleving
Iets doen voor een ander: is dat waardevol of kost het vooral tijd? Laatst was ik in het weekend een ontbijtje aan het klaar maken voor mezelf en m’n lief en ik vroeg me af: ben ik nu aan het mantelzorgen? Wat is eigenlijk de definitie van mantelzorg? Want wat is ‘normale zorg’ voor een ander en wat is extra? Is dat dan niet voor iedereen anders? Dat zijn zo van die vragen die me de hele week kunnen bezighouden.
Wat ik overal lees en hoor is dat de groep mantelzorgers heel groot is en dat ze het enorm zwaar hebben. Maar hoe ging dat ‘vroeger’ dan? Was het, toen er nog geen computer, skype, robot-stofzuiger en wasmachine was, dan niet nog veel zwaarder?
Lees hier de reactie van Mezzo op deze column >>
En wie is dan die mantelzorger? Als jij je oude vader helpt met de steunkousen en je kookt zijn potje (gewoon wat extra’s van wat jezelf kookt voor je gezin of jezelf), is dat dan mantelzorg? Valt daar dan ook het bezoekje op zaterdag of zondag onder? Of valt dat gewoon onder de noemer ‘gezelligheid’? Is een moeder die een baby voor de derde keer in een nacht uit bed haalt om te verzorgen een mantelzorger? De baby is immers zeer kwetsbaar en afhankelijk. Als moeder kan je moeilijk na drie keer uit bed te zijn gegaan zeggen: nee, nu is de maat vol, ik raak totaal overbelast, ik bel de thuiszorg! Als ik die vraag wel eens stel, vragen moeders me of het wel goed met me gaat.
Inmiddels ben ik in mijn speurtocht wel wat wijzer geworden. Mijn conclusie is dat we mantelzorg tegenwoordig kwantificeren en daarmee wordt datgene wat altijd vanzelfsprekend was opeens iets waar eisen en verwachtingen aan worden gesteld. Maar mijn boodschap is dat het juist hartstikke waardevol is als je de yogales moet afzeggen omdat je gaat koken voor een doodzieke vriendin. Veel mensen hebben het zo nog niet bekeken. Je bent waardevol als mens als je voor niets iets doet voor een ander. Dan is je zoon, je buurman of moeder van onschatbare waarde, die absoluut niet te kwantificeren is!
Sabine Uitslag (1973) is sinds 2008 lid van de Tweede Kamerfractie voor het CDA. Zij houdt zich bezig met zorgbeleid (verpleeghuizen, Wmo, Awbz), alcohol- en drugsbeleid en jeugdbeleid. Zij werkte onder meer als verpleegkundige, docent en kwaliteitscoördinator in de zorg.
Onze CDA-gristenbroeders en -zusters zijn al een poosje de weg kwijt. Sinds de jaren tachtig (onder Lubbers) hebben ze de gristelijk-sociale balans al uit het oog verloren. Toentertijd droomden ze nog van: Ieder voor zich en god voor ons allen. En nu gaan ze gewoon mee met de neoliberale gedachte: ieder voor zich en god voor ons allen. De nuance is: de neoliberalen zeggen “zorg maar voor jezelf” en die dolende gristenen zeggen “god zorgt wel voor je”. Die spannende mevrouw Uitslag is niet meer dan een exponent van de onbetrouwbare, laffe en hypocriete gristen. Ik krijg er een beetje uitslag van. Het is maar goed dat Mallemoeder niet aan politiek doet…
Tip: mochten de reacties lauw zijn op dit onderwerp, hernieuw deze discussie na Prinsjesdag, als de begroting op papier staat. Dan is het namelijk niet ingewikkeld meer om het geneuzel van mevrouw Uitslag te duiden…
Blijkbaar moeten we weer terug naar af, naar het punt waarvoor het PGB is bedoeld.
De verwarring is groot rond het begrip “mantelzorg” en “mantelzorger”
Ik vertik het dan ook om door het CIZ als mantelzorger genoemd te worden, ik ben een zorgverlener en daarbij lever ik ook nog mantelzorg maar ben geen “mantelzorger”.
Het zit in dezelfde categorie als “respijt zorg” ook al zo een vaag begrip.
Het CIZ moet een cliënt beoordelen in een “naakte ruimte” dat wil zeggen: een ruimte waarin geen hulp aanwezig is.
Vanuit hier moet beoordeeld worden hoeveel hulp iemand nodig heeft.
Punt Uit!
Vervolgens komt er een volgend vaag begrip tevoorschijn “gebruikelijke en bovengebruikelijke zorg ”
In principe is elke handeling die iemand niet kan doen bovengebruikelijk.
Maar goed de indicatiewijzer heeft een vernuftig systeem bedacht wat als LEIDRAAD gebruikt kan worden, elke indicatiesteller is bevoegd hiervan af te wijken als die zorg nodig is.
In al die jaren ben ik er 1 tegengekomen die begreep hoe het systeem was opgebouwd.
Dit is geen compliment voor het CIZ.
Het PGB is voor mensen die bovengebruikelijke zorg nodig hebben.
Dit is de zorg zoals het woord al zegt, de zorg die boven op de zorg komt die je gebruikelijk nodig hebt om te kunnen functioneren.
Dus iemand heeft hulp nodig en dat voor een aantal uren per dag ,per week, per jaar en soms is dat 24/7.
Het PGB is bedoeld voor Die mensen en Wie door wie die zorg geleverd wordt, Doet helemaal niet ter zake!!!! Dat is de verantwoordelijkheid van de PGB-houder
Het PGB maakt een vrije keuze mogelijk voor deze mensen die hulp nodig hebben, om mensen om zich heen te hebben en te houden die ZIJ willen.
Het PGB geeft de mogelijkheid om zorg op maat in te kopen.
Het PGB maakt het mogelijk dat deze mensen dan ook dat zij kunnen kiezen voor hun eigen dierbare en hier dan ook de mogelijkheid toe hebben.
Het PGB maakt de zorg goedkoper, het was immers van oudsher een bezuinigingsmaatregel.
Mensen hoefde niet meer een dure zorginstelling, waar overheadkosten schrikbarend hoog zijn en de hulpverleners aan het bed gedemotiveerd en kapot gewerkt worden voor de helft van het loon waar de managers voor werken.
Enzo kan ik nog bladzijden door gaan.
Neem mij niet kwalijk voor deze uitspraak maar door het accent te leggen op “de mantelzorger”
die eigenlijk een vrijwillige hulp erbij was, maar later een vergoeding van 250 euro per jaar kon krijgen, een blommetje , een nieuwsbrief, en een mantelzorgdag staat volkomen los van een PGB.
Als de mensen die zorg leveren aan wie dan ook zich nu eens gewoon zorgverlener gaan noemen dan wordt het waarschijnlijk een stuk helderder en zijn we van die gristelijke kul ook af.
Daar hadden we de nonnen en de paters voor maar helaas is er geen klooster meer te bekennen. En gelukkig maar want die bakte er ook weinig van en brrrr ik moet er niet aan denken.
Fijn thuis in de vertrouwde omgeving met een PGB
Allemaal politiek, we worden alvast klaargestoomd voor het echte werk.
Tuthola Sabine Uitslag laat alvast even zien wat onze vooruitzichten zijn, niet lullen maar poetsen.
Je krijgt steeds minder voorzieningen,en ondertussen wordt er steeds meer van je verwacht als mantelzorger.
Weet dit mens ondertussen ook al cijfertjes van mensen die e.e.a. niet meer kunnen bolwerken?
Mensen die compleet vastzitten omdat ze enerzijds hun familielid niet in de steek willen laten maar anderzijds totaal op zijn?
Ik heb hier geen goed woord voor over.
b van knippenberg zegt:
Mantelzorg betekent volgens de Dikke van Dale: hulp die aanvullend, niet beroepshalve, aan bejaarden, zieken en andere hulpbehoevenden verleend wordt.
Rijksoverheid:
en:
(link naar Mezzo ingevoegd door mij)
Wellicht dat meneer of mevrouw Knippenberg nader toe wil lichten waarom hij/zij het vertikt om mantelzorger genoemd te worden, want dat begrijp ik niet zo goed. Hetzelfde met het begrip respijtzorg, want het lijkt mij toch duidelijk wat daarmee bedoeld wordt.
U zegt op het laatst:
Omdat een zorgverlener/zorgaanbieder staat voor een instelling c.q. iemand die beroepshalve medische zorg verleent, lijkt hij mij niet handig en verstandig om mantelzorgers ook als zodanig te benoemen. Medische zorg houdt o.a. voorbehouden handelingen in waar iemand toch echt voor doorgeleerd moet hebben.
Da Silva:
Het gaat richting de half miljoen:
Ik heb even het e.e.a. opgezocht. Hier wat cijfertjes:
http://www.movisie.nl/smartsite.dws?ch=def&id=132312
Klik om toegang te krijgen tot Factsheet%20feiten%20en%20cijfers.pdf
http://www.movisie.nl/136257/def/home/mantelzorg/over_mantelzorg/ontspoorde_mantelzorg_hoe_herkent_u_de_signalen/
Zoveel mantelzorg en niet één keer de naam Hattinga Verschure? (dat is de man die het principe lanceerde enkele decennia geleden) Ik citeer uit ‘zelfredzame ouderen’:
Hattinga Verschure, JCM (1987). Zelfredzame ouderen. Lochem: De Tijdstroom
Ik kan het niet eens zijn met de kritiek van mallemoeder: Uitslag refereert sterk aan zorg die aan anderen wordt geleverd, niet ieder voor zich. Het aspect van de vanzelfsprekendheid is belangrijk in mantelzorg, het is nu alleen niet meer vanzelfsprekend om je yogales af te zeggen om te koken voor die vriend. Dat is een belangrijk cultuurfenomeen en eentje die ons mogelijk voor enorme problemen gaat doen staan.
Ik ben niet direct een Uitslag fan; met ‘je bent waardevol als’ heb ik weinig op, maar haar omkering aan het eind van het citaat vind ik eigenlijk zeer scherp: de niet te kwantificeren waarde van een mens (die men meer dan eens als leitmotief tegenkomt in zorgdiscussies), wordt juist op dit vlak met voeten getreden. Ieder voor zich en de overheid voor allen, lijkt de wenselijke cultuur.
Welnu, de overheid MOET kwantificeren anders is haar taak onmogelijk. De overheid moet nl. uitgaan van het aloude allocatievraagstuk: waar en op welke manier wenden we de productiefactoren aan?
Als de maatschappij de wens heeft een afgewogen mate van zorg voor behoeftigen te realiseren dan kunnen we met z’n allen maar beter heel hard gaan wennen aan mantel- (en vrijwilligers)zorg. Of natuurlijk zorgen voor een twee of drievoudige opbrengst binnen de AWBZ. MISSCHIEN dat we daarmee ook op tijd een voldoende ‘workforce’ op kunnen bouwen om de zorg op te vangen.
Hoe dan ook: we’re gonna pay.
21-7-2011
Een goede morgen,
Ja, ik ben bereid om dit toe te lichten.
Ontstaan PGB http://ikregeer.nl/documenten/kst-23904-14
Mijn dochter maakt nu sinds 1999 gebruik van een PGB en is in 1994 geboren.
Ten eerste wil ik van de discussie en de politieke afleiding af dat het nu plotseling gaat om de mantelzorger.
Ik begrijp heel goed dat de mantelzorger erkenning verdient maar dit is een andere discussie waar het nu om gaat.
Voor mij gaat het om de discussie dat het PGB BLIJFT bestaan.
Het PGB zoals ik hierboven al duidelijk probeerde te maken waarvoor het eigenlijk bedoeld is.
Het is een vergoeding voor hulp die iemand nodig heeft om te kunnen functioneren, het meetinstrument is een kale ruimte.
Het PGB was zelf een bezuinigingsmaatregel.
De PGB houder kan een netwerk opbouwen wat zorg levert op de tijd dat hij/zij dat wenst.
Als iemand 24 uur toezicht en hulp nodig heeft dan zal er een financiële vergoeding tegenover moeten staan.
Een instelling doet niet anders alleen door de overhead nog steeds veel duurder.
Beperkingen en ziekten zijn niet weg te bezuinigen.
Deze discussie is keer op keer een moeilijke voor de indicatsteller die vaak van toeten noch blazen weet.
1 april 2003 kwam de vernieuwing of beter gezegd vanaf toen werd er bezuinigd.
Vanaf hier begon men de verleende hulp sterker te classificeren en keek men niet meer naar de behoefte van de persoon waarvoor een PGB werd aangevraagd.
Het begrip “mantelzorger” werd leidend om bezuinigingen door te voeren binnen het PGB destijds.
Even kort door de bocht wat de argumentatie hierachter was.
Als U er toch bent, kunt U het net zo goed doen en is er geen hulp nodig.*
Als compliment kunt u wel “respijt zorg “krijgen. Dus kunt u even pauze nemen.
Ook dit begrip bestond al maar werd naar voren geschoven.
Maar deze financiële regeling weegt niet op tegen het feit dat je een baan hebt opgezegd om te kunnen zorgen voor je kind.
De verwarring werd almaar groter ook bij de indicatiestellers vooral de combinaties maakte het er niet makkelijker op.
Het is natuurlijk heel heel heel erg pijnlijk om te moeten zeggen tegen de indicatiesteller van het CIZ dat jij als moeder weigert mantelzorg te leveren voor je eigen kind maar haar ook niet te uit huis wil plaatsen.
Deze vraag is overigens eens volstrekt ontoelaatbare vraag van een indicatiesteller om te vragen wie de zorg gaat leveren.
Toch wordt het nog steeds gedaan.
Het is niet aan hen om hierover te oordelen, zij moeten kijken hoeveel zorg iemand nodig heeft.
Als men hier ook nog classificaties aan gaat hangen is elke vrijheid van het PGB verloren.
Ondanks dat werd er een ingewikkeld afwegingssysteem opgezet om nu uit te kunnen maken wat gebruikelijk en ongebruikelijk zorg is.
Dus wat mantelzorg is en wat geen mantelzorg is.
Hier gaat het helemaal mis met het systeem van het PGB met de invoering van de mantelzorg.
Wat ik ook nog en behoorlijk lastig stuk vind is, de zogenaamde kosten van het PGB waarvan de regering vind dat ze te hoog zijn maar vergeet de minister hier niet dat er ook weer netjes 1/3 terug gaat via de belasting in de pot.
Over de gemaakte uren moet gewoon belasting betaald worden.
*Onder de noemer van zogenaamde naastenliefde en zoals men het vroeger deed.
Deze denkwijze was compleet achterhaald voor een moderne maatschappij.
Ook in die tijd was het een belasting voor de zorgverlener en zijn er heel wat mensen onder doorgegaan of in de armoede beland omdat er geen regeling voor was.
Goed over het ontstaan van armen huizen en ander hulpverleningshuizen die opgericht werden door vermogende goedzakken zullen we maar niet uitweiden.
Het feit dat de maatschappij er nu zo uitziet zoals hij eruitziet is te danken aan de politiek.
We kunnen naastenliefde niet dwingen wat zeer teleurstellend is voor een CDA.
Hoop hiermee iets duidelijker te zijn geweest rondom mijn uitsprak mantelzorg.
Met vriendelijke groet.
@b van knippenberg
Bedankt voor je toelichting. Ik begin steeds beter te begrijpen waar en waarom bij jou de schoen wringt.
Ik ben me nog aan het inlezen over hoe het ook alweer precies zat en tegenwoordig zit met het pgb, dus ff geduld a.u.b..
Pak ik als 1e maar weer onze Rijksoverheid erbij:
En dit is op het moment voor velen het hete hangijzer:
Kende jij trouwens de 13-jarige Erwin Kalle al? Die schreef een brief hierover aan Mark Rutte.
index.php?p=25&i=133&src=home
Het visiedocument is afkomstig van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en gemeenten
die verbonden zijn in de G32. Zij willen radicaal anders omgaan met begeleiding als deze AWBZ-functie in 2013 en 2014 overgaat van de AWBZ naar de Wmo. Vrijheid van handelen komt sterk uit het document naar voren. In plaats van een zorgplicht willen gemeenten de plicht om beperkingen te compenseren. Dat betekent minder afgemeten standaardindicaties en meer ‘kijken wat er nodig is’.
Dan nog even over de mantelzorgers en de vanzelfsprekendheid waarin men geacht wordt dit over te hebben voor je geliefde, kind ,familielid of (schoon) ouder…..
Ik vind dat men deze mensen op deze manier in een positie dwingt die je niemand aan zou mogen doen.
We leven in een tijd waarin het eigenlijk noodzakelijk is om twee banen te hebben wil men enigszins het hoofd boven water houden,en juist van deze groep mensen wordt verwacht dat zij ook nog even hun baan opzeggen en in de financiële en bijkomende problemen komen en dit allemaal met een glimlach van naastenliefde op je harses!
Mag ik nu alvast voorspellen dat dit met de toekomstige groep mantelzorgers niet gaat lukken?
Ik geef het nog pakweg 20 jaar dan hebben we het ver gehad maar misschien is dat net lang genoeg om de vergrijzing op te vangen!
Sabine Uitslag: Jullie begrijpen me verkeerd
http://tinyurl.com/hoelulikmijeruit
Ik krijg uitslag van dat mens.
Ik nomineer Sabine Uitslag voor de ‘jij-bak van het jaar’…..
Over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden.
Ik ben al geruime tijd (jaren) (mantel)zorger voor mijn ouders in het verpleeghuis. Dat kost me een flink aantal uren per week. Dat vind ik niet erg, want het zijn mijn ouders. Wat ik wél erg vind is dat ik dit moet doen omdat de zorg in het verpleeghuis zo abominabel slecht is dat mijn moeder anders, te vies om aan te pakken, de hongerdood gestorven was.
En nou Sabine Uitslag weer, die blijkbaar vindt dat ze al heel veel doet voor de samenleving als ze een sapje perst voor haar lief.
Daar moet ik een beetje van kotsen.
Ik wilde nog wat erover zeggen, maar geef nu liever het woord aan Heb je haar weer!
Ze heeft zelf mantelzorg nodig, krijgt geen pgb en de column van Sabine Uitslag hield haar dagenlang bezig:
http://www.zeeuwmeeuw.nl/mantelzorgers-in-de-zeik-gezet/
http://www.zeeuwmeeuw.nl/prikkelende-sabine/
http://www.zeeuwmeeuw.nl/column-van-sabine-anders-uitleggen/
Zeeuwmeeuw you rock!
Ik zat deze blog toevallig gisteren te lezen @Wilma, ik denk dat Zeemeeuw voorlopig nog niet uitgeraasd is 😉
En terecht!
Dat is dan ook gelijk de reden dat je bij een grote groep mantelzorgers niet meer van ‘een keus’ kunt spreken maar van bittere noodzaak en onmacht.
Nu hebben jouw ouders nog geluk dat jij er bent @JennyJo maar hoe zit het met de mensen die niemand meer hebben?
http://www.igz.nl/actueel/nieuws/20110722inspectieplaatstdriezorgorganisatiesindeouderenzorgonderverscherpttoezicht.aspx
Ik heb de column van SU enkele malen gelezen. Ze zegt nou dat ze wat anders bedoeld heeft, maar ik zie in die column geen enkel begrip voor wat de zorg inhoudt voor een volwassene die eigenlijk geen minuut alleen gelaten kan worden, en die met alles geholpen moet worden. In veel – niet alle – gevallen gaat het om iemand die eigenlijk langzaam stervende is, en die men dag na dag, week na week ziet achteruitgaan. Dat is een extra mentale belasting. Ik vind dat wel erg voor iemand die het zorgbeleid in haar portefeuille heeft.
Wat SU nou bedoelde weet ik nog steeds niet. Ze heeft het over kwantificeren en ze bedoelt misschien de indicatiestelling voor de PGB. De commentaren geven de indruk dat SU beweert dat de mantelzorger onbeloond hoort te zijn, want voor naoberschap hoor je niet te betalen.
Maar nogmaals, zelfs dat haal ik niet uit haar column. Het enige dat ik daar zie staan is een gigantisch onbegrip voor wat mensen voor hun ernstig en langdurig zieke familieleden aan thuisverpleging doen.
Dat zie ik dus ook en dat baart mij heel veel zorgen. Deze mevrouw zit in de politiek en moet straks stemmen over allerlei voorstellen m.b.t. de zorg voor chronisch zorgbehoevenden. Ik hou mijn hart vast want ze heeft blijkens haar uitingen geen idee waar ze over praat.
Daar durf ik niet aan te denken. Ik wil er hier op openbaar niet teveel over zeggen. Maar ik ben al heel lang structureel rond de zo’n 4 tot 6 uur per dag kwijt aan zorg voor mijn ouders, 7 dagen per week, ook toen ik zelf nog ziek was en zij nog thuis woonden. Ze waren niet meer in staat om zelf hun ontbijt te maken of zich te wassen maar de thuiszorg kwam vaak pas rond een uur of 11. Dus dan ging ik er ’s ochtends voor mijn werk heen, maakte ontbijt, zorgde dat ze uit bed waren, gaf hen de medicijnen en nog een kopje koffie en dan ging ik naar mijn werk. Dat ging gewoon door ook toen ik zelf ziek was. Eten koken lukte niet meer en ivm brandgevaar hebben we het fornuis afgekoppeld. We haalden ze ’s avonds op om bij ons te eten en brachten ze weer terug, of ik bracht daar eten heen en bleef tot ze genoeg gegeten hadden. ’s Avonds ging ik er ook weer heen om ze naar bed te maken en de medicijnen te geven. Dat duurde regelmatig een paar uur want als het donker werd, raakte mijn vader in de war en kreeg last van delier, wat mijn moeder totaal niet snapte en dan ook overstuur raakte, dus dan zat je met twee verwarde boze bange mensen die je dan weer moest zien te kalmeren, pillen moest geven, naar de wc helpen, in de pyjama hijsen en in bed stoppen. Dat lukte uiteindelijk altijd wel, maar dat duurde soms wel een hele avond. De laatste paar maanden tot ze werden opgenomen hebben we er ’s nachts geslapen. Aan de thuiszorg had je niet veel, ze kwamen vaak veel te laat, waardoor het hele medicijnschema in de war raakte, er kwamen ook steeds anderen wat voor grote onrust zorgde bij mijn ouders en afspraken over hoe mijn ouders te bejegenen kwamen vaak niet door, waardoor er nodeloos dingen misgingen en angst bij mijn ouders ontstond.
Daar kwamen dan ook nog de keren bij dat mijn vader wegliep en je uren bezig was om hem te zoeken en weer naar huis te loodsen met veel tact en beleid. En de was en de boel schoonmaken. Enfin, laat ik maar ophouden. Maar met een ontbijtje maken voor je lover heeft het allemaal niks te maken.
@JW
Mantelzorg is per definitie zorg die in aanmerking komt voor de AWBZ. Dus ja; er is sprake van (mogelijke) kwantificering. (overigens is indicatiestelling voor een PGB dezelfde procedure als die voor zorg in natura) Maar mantelzorg is óók zorg die voortvloeit uit de directe sociale relatie. Het is beide.
Ik denk wel dat mantelzorg uit principe onbetaald is. Het is mogelijk om via een PGB vergoedingen te krijgen voor deze vormen van zorg, maar dan is er imo geen sprake meer van mantelzorg.
Overigens denk ik niet dat mw. Uitslag een bijzonder verhelderende column heeft geschreven, omdat ze niet duidelijk aangeeft – of zelfs verhaspelt – in hoeverre het onderwerp samenhangt met ‘gebruikelijke zorg’ (waar het voeden/verschonen van een kind onder valt, zie ook Mezzo reactie). Dat ze die verheldering nalaat is haar als verplegingswetenschapper wél aan te rekenen.
Mwah. Daar moet ik net zo hard naar zoeken als een verhelderende uitleg in haar column. Ik zie er persoonlijk vooral een beroep op de maatschappij in om zorg te gaan leveren. (zie bijv. ook de abri’s over sociale isolementen waarin ongeneeslijke zieken terechtkomen)
Begrijpelijkerwijs is de zorg een zeer heet hangijzer en zo’n beetje alles wat je er over schrijft gaat mensen tegen het zere been schoppen.
Maar een aantal reacties vind ik wat opvallend: de ‘jij-bak’ is ontzettend terecht (en imo een open zenuw in de maatschappij) en het feit dat SU zich afvraagt of ze nu met X of Y aan het mantelzorgen is, wil nog niet zeggen dat ze zich daarmee heel betekenisvol voor de maatschappij vindt. Het is een inleiding op het thema van haar column.
Goed, misschien ben ik ook wel gewoon heel jaloers dat ze met zo’n column de tongen al loskrijgt. Ik schrijf een jaar lang columns in een vakblad en heb alleen enkele alto’s achter me aan gehad 🙂
Ik niet. Ik zie er totaal onbegrip in, net als JW. Als je wil dat mensen mantelzorg gaan leveren, lijkt het mij niet zo slim om eerst die mantelzorg te bagatelliseren en belachelijk te maken door het gelijk te stellen aan een ontbijtje maken voor je lief. Ik vind het in ieder opzicht een stuitende column.
Ik ben op het ogenblik niet in staat om mij genuanceerd uit te laten over dit onderwerp.
Ik denk dus dat van die gelijkstelling geen sprake is, het is een ‘zich afvragen’, een inleiding op een glijdende schaal. Zoals ik reeds zei had ze op dat punt wél meer van haar verpleegkundige/verplegingswetenschappelijke kant moeten laten zien. Maar nergens beweert ze dat het ontbijtje mantelzorg is. Dat zou ook volslagen idioot zijn.
Ik lees het er wel uit. Anderen blijkbaar ook, gezien de reacties. Ik begrijp ook niet dat een verpleegkundige zoiets kan schrijven. Ik wist overigens niet dat ze verpleegkundige was, ik schrik daarvan.
Ze vraagt zich af wat mantelzorg is: ‘Is dat ook het smeren van etc.’? Een volstrekt legitieme vraag en geen gelijkstelling.
Haar grote fout is niet duidelijk te maken wat dat smeren dan wél is en wat het verschil is met mantelzorg, niet om het smeren van een boterham gelijk te stellen aan het zorgen voor bijv. een terminaal zieke naaste. Ik vind dat heel eerlijk gezegd een enigszins absurde conclusie, die ik op geen enkele manier logisch uit de tekst kan halen.
Haar conclusie is prima wat mij betreft:
Dat is een paradoxaal (want wat vanzelfsprekend is, brengt verwachtingen met zich mee), maar belangrijk cultuurfenomeen.
Dat ze verpleegkundige was/is staat onder haar column 😉 Ze heeft zelfs op dezelfde hogeschool als ik gezeten, of gooi ik nu m’n reputatie ten grabbel?
Ik vind het helemaal geen legitieme vraag, ik vind het een idiote vraag gezien het feit dat er een heldere definitie is van mantelzorg. Als die er is ga je toch niet zulke vragen stellen? En de pointe van haar stukje snap ik ook niet, of het moest zijn om de goegemeente erop voor te bereiden dat ze zorg nog kariger wordt en we nog meer moeten gaan mantelzorgen. En dat verpakt ze dan “leuk” door te stellen dat het zo fijn is om iets voor een ander te doen.
Ik ben helemaal klaar met mensen die mij willen vertellen hoe fijn het toch is om te mantelzorgen. Het is alleen maar een rotsmoes om ons nog meer bezuinigingen door de strot te douwen, waarvan met name de mensen die geen vuist kunnen maken omdat ze chronisch ziek, oud of dement zijn, het slachtoffer worden.
Legitiem in de zin van logisch toegestaan en daaropvolgend dat het geen gelijkstelling is (en dat laatste was het hangijzer). En ik vind het niet zo gek om dergelijke vragen te stellen. Wat is zorg? Wat is verplegen? Dat zijn juist heel belangrijke vragen naar mijn idee. Dat er definities voor zijn wil niet zeggen dat die voor iedereen duidelijk zijn.
Ze zegt overigens niet dat het heel fijn is om te mantelzorgen.
Voor alle duidelijkheid het eerste stuk van de column in zijn geheel:
Dat zijn -halverwege 2011- 7 vraagtekens in een stukkie tekst van iemand die óns eigenlijk met gemak zou moeten kunnen vertellen wat onder meer de definitie van mantelzorg is.
Nee zij kreeg recent tijdens het klaar maken van een ontbijtje -blijkbaar bij uitzondering óók voor haar lief- pas een helder ogenblik.
De vragen die ze stelt kunnen mij nou zo lekker bezig houden. Kan iemand mij eens uitleggen wat de toegevoegde waarde van een computer, skype (gratis telefoneren via comp.) e.d. is als je b.v. midden in de nacht een volwassen persoon moet verschonen die niet mee kan werken?
Volgepoept en/of gebraakt beddengoed en kleding kun je ook niet zomaar in de wasmachine stoppen en ga zo maar door.
Robot-stofzuigers zijn peperduur en er kleven behoorlijk wat nadelen aan, dus die gaan de mantelzorgers ook niet redden áls ze zo’n ding al kunnen betalen.
Wat mij dus stoort is dat ze gewoonweg niet verder gekeken heeft dan haar neus lang is, met rare voorbeelden komt, zomaar wat uit de losse pols lijkt te roepen en zich achteraf er uit probeert te kletsen:
Kijk vooral eens goed in je eigen spiegel Sabine en neem je voor om nooit meer zo’n barslechte column te produceren!
De zorg draait hier in Nederland al voor 80% op mantelzorgers en zorgvrijwilligers en ik ken tig mensen die belangeloos -buiten de zorg- vanalles voor een ander doen, maar die doen dat meestal in stilte/hebben geen behoefte aan veren in hun kondt. Je ziet ze daarom pas als je ze wilt zien; ze zijn er altijd al geweest en zullen er altijd blijven.
Nadat SU zich eens iets was gaan afvragen wat ze al drie jaar geleden, namelijk voor ze in de Tweede Kamer terecht kwam, had horen te weten, schrijft ze
En ze komt niet verder dan:
Dat ze gewoon geen benul heeft van waarom het voor heel veel mensen gaat (permanente zorg voor demente of anderszins ernstig invalide ouders en dergelijke) terwijl ze had horen te weten waarom het gaat, en dat ze nog met haar onbenul te koop loopt, dat vind ik erg.
@Bram:
Een fenomeen wat onder meer door de overheid is opgekomen. Immers bestaat de kostwinner niet meer, elk gezinslid zal moeten werken om de vaste lasten te betalen wat zorgen voor iemand anders al een stuk lastiger maakt. Dat gaat nog erger worden, met alle op stapel staande kortingen voor thuiswonende kinderen en thuiswonende ouders of andere familieleden. Daarnaast zijn ‘we’ prima gestimuleerd om vooral overal en nergens een baan te zoeken en dan gaarne richting werkplek te verhuizen. Je hele familie en sociale kring meeslepen wordt dan ietwat lastig, het vanzelfsprekende voor elkaar zorgen eveneens. En wat te denken van de mentaliteit die onze overheid heeft aangekweekt en nog steeds doet: De zieke en oudere is inmiddels de paria van de maatschappij geworden, alles wat niet werkt telt allang niet meer mee.
Daarnaast gaat het om de vertekening die hier (en elders) te best wordt gegeven. Zoals de conclusie:
Zeker klinkt dat zeer sympathiek, laten we allen lief zijn voor elkaar. In een stuk met betrekking tot mantelzorg alleen volslagen absurd natuurlijk. Immers als jij als ouder alleen zelf voor je kind kan zorgen (in plaats van naar een instelling sturen) door ontslag te nemen, vanzelfsprekend dan geen uitkering te ontvangen en geen normale dag in je leven meer te hebben, zal je wel wat eisen moeten stellen en wat verwachtingen moeten hebben. Niet omdat het om een verwend nest van een mantelzorger gaat die zich niet realiseert hoe waardevol het kan zijn iets voor een ander te doen, maar omdat het zorgen gewoonweg op geen andere manier georganiseerd kan worden.
Overigens frappant dat ook in deze discussie degene die zorg nodig heeft, volslagen onbelangrijk lijkt te zijn. Het idee mantelzorg is juist voor hen ook belangrijk, om vertrouwd zorg te kunnen krijgen en zelf mee te kunnen denken of in te kunnen delen. En die wil echt niet voortdurend een beroep doen op willekeurig wie beschikbaar is of naar de buren bellen. Blijkbaar gaan we daar weer terug in de tijd, heb je zorg nodig dan ben je afhankelijk van wie wil en anders kwijn je maar weg.
Wat ik zie is een trend om de zorg voor iedereen die niet meer productief kan zijn voor de samenleving tot op het bot te marginaliseren. Ik weet wel dat mijn demente ouders niets meer bijdragen aan de maatschappij en alleen maar geld kosten. Maar het zijn ondanks hun dementie mensen met gevoelens, emoties, zowel mijn vader als mijn moeder waren en zijn nog in staat tot verdriet, vreugde en empathie en hebben recht op menswaardige zorg. Echter, hoe mooi mantelzorg volgens SU ook is, niet iedereen is in staat om die te geven, doodeenvoudig omdat er vaak nog anderen zijn voor wie gezorgd moet worden.
En inderdaad, met een ontbijtje maken voor je lief heeft dat allemaal niks te maken. Daar had SU wel wat duidelijker over mogen zijn want de eerste eis die je aan een kamerlid mag stellen is toch wel dat er klaar en duidelijk gecommuniceerd wordt.
Dat is dus precies waar ik ook bang voor ben.
@JennyJo
Gelukkig dan toch dat je die hele periode een computer bij de hand had en die nu nog steeds hebt. Als je nou ook nog snel een robot- stofzuigerT aanschaft…………….
Volgens mij ben ik die robotstofzuiger! 😆
@CiNNeR
Ohw, shure thing. Maar dat is niet wat me interesseert. Het fenomeen is er, what to do with/about it.
Terug? Die tijd is er al. Mensen in verpleeghuizen en andere vormen van zorg zijn al afhankelijk van ‘wie wil’. En van diegenen die willen zijn er vele duizenden te weinig en te vaak zijn ze niet goed genoeg opgeleid of anderszins toegerust om hun werk te doen.
Tja en we moeten ook allemaal werken van de overheid, dus hoe stelt men zich dat voor, al die mantelzorg? Je kunt maar op 1 plaats tegelijk zijn.
Om te beginnen is er ruimte te winnen qua sekseverdeling van mantelzorg. Verder zijn er situaties waarin het mogelijk is om via een PGB inkomsten te genereren (al gaat daar het mes in…) en is verbetering van kwaliteit van zorg erg belangrijk.
Maar hoe verbeter je de kwaliteit als er te weinig mensen zijn?
Dat is de vraag voor het miljoen natuurlijk. Maar als ik een gooi mag doen: de mensen die er zijn beter opleiden, meer wetenschappelijke grondslag in het denken en doen en zorgen voor esprit d’corps. Als ik denk aan voorbeelden per stuk: aspecten van ouderenzorg onder verpleegkundige aandacht brengen (bijv voor coaching in dementiezorg, palliatieve zorg), zorgen voor betere onderbouwing van preventie en behandeling van decubitus en andere wonden (zie bijv. Hester Vermeulen) en zorgen dat mensen hun beroep gaan waarderen. (Als ik een kwartje kreeg voor iedere keer dat ik heb gehoord ‘Ik ben maar een verzorgende hoor’, zat ik op de Bahama’s)
Bram zegt:
Ik neem aan dat je hiermee het gedeelte professionele zorg bedoeld?
Uit de verhalen hierboven van B van Knippenberg, Zeeuwmeeuw en nu ook van JennyJo blijkt dat vooral instanties creatief/naar eigen goeddunken omspringen met de definitie van mantelzorg en er mensen door hen tot mantelzorger gebombardeerd werden/worden die daar vanzelangzalzeleven niet om gevraagd hadden/hebben. Het is geen kwestie van willen, maar keihard moeten zo blijkt. Mantelzorg is altijd vrijwillig wordt door de regering beweerd, maar in de dagelijkse praktijk blijkt daar dus niet veel van te kloppen.
(Om het over de vraag of iedere -al of niet vrijwillige- mantelzorger überhaupt goed genoeg opgeleid is of anderszins toegerust om hun werk te doen, en wat voor gevolgen dat kan hebben voor degene die zorg nodig heeft, niet eens te hebben. Je kunt het nog zo goed bedoelen, maar de weg naar de hel is nu eenmaal met goede bedoelingen geplaveid.)
Dat is dan m.i. ook meteen de reden waarom het flierefluiterig overkomende columnpje van Sabine Uitslag bij zovelen in het verkeerde keelgat schoot.
Pakken we weer even Rijksoverheid erbij om te zien wat deze -tot nu toe heet dat- verstaat onder gebruikelijke zorg:
quote:
Het venijn zit ook hier in de staart, want de informatie eindigt met:
Sabine Uitslag wekt voor mij -nog steeds- duidelijk de indruk dat ze het meer dan voldoende vindt dat mantelzorgers in het vervolg slechts elke avond tevreden in de spiegel kijken met de woorden: ‘Wat heb ik vandaag toch maar weer fijn veel betekend voor de samenleving’:
Tis toch wat dat mantelzorgers tegenwoordig óók een menswaardig leven willen nietwaar?!
Ik heb er vanmorgen uitgebreid over gesproken met mijn moeder van ruim 85 jaar oud en die bevestigde dat vroeger echt niet overal en bij iedereen alles zo vanzelfsprekend ging als SU zo graag wil denken. Ook toen bestonden er egoïsten m/v die niet verder kwamen dan: Me, Myself and I.
Sowieso was er in die ‘goede oude tijd’ zelden een vent te vinden die genegen was om een zorgtaak op zich te nemen en jongens hoefden meestal ook al niet. Die taak ging vanzelfsprekend/automatisch naar meisjes en vrouwen. Dat is tegenwoordig voor een (te) groot deel nog steeds zo.
Mijn moeder wist iig ook niet of ze nou om Sabine Uitslag moest lachen of huilen of beide.
Ze weet hoe het voelt om taken te moeten volbrengen die je lichamelijke en/of geestelijke krachten eigenlijk ver te boven gaan.
Het mens komt nu voor de 1e keer van haar volwassen leven echt toe aan zichzelf en weet -triest genoeg- eigenlijk niet eens meer hoe dat moet. Dat ben o.a. ik haar stapje voor stapje aan het leren en ik hoop van harte dat ze nog de tijd krijgt om eens wat vaker van het leven te genieten.
@Bram:
Zal toch de overheid een flinke hand in moeten hebben. De hoofdzakelijke reden dat mensen hun eigen beroep niet meer waarderen, is omdat ze de laatste jaren terug gezet worden in functie, salaris en/of arbeidsomstandigheden. ‘- Overigens is de leus ‘ik ben maar verzorgende wel terecht, zij hebben minder opleiding en minder bevoegdheden. Dingen doen die wettelijk niet mogen, levert nogal risico op. Probleem werkt ook vaak de andere kant op, de verzorgende die zonder verplegend personeel op een afdeling staat. – Daarnaast is er door ingrepen vanuit de overheid de stopwatch ingevoerd, wat het werk er niet leuker op maakt, vaak zelfs niet haalbaar en voor degene die zorg nodig heeft net zo goed een drama vormt.
Persoonlijk denk ik dat we af zouden moeten van de commercie in de zorg, die maakt dat het alleen nog om winst, goedkoop personeel, aandeelhouders en cijfertjes gaat. Waarom winst moeten maken op zorg?!
Daarnaast mag de WMO ook meteen op de schop. Gewoon centraal houden de regels, rechten en plichten. Wel zo duidelijk, gelijk verdeeld en beter beheersbaar door een groep mensen die werkelijk verstand heeft van zorg ipv de ambtenaar die maar wat doet. Er zou verder gekeken kunnen worden naar de honderden strijkstokken. Vrijwel alle hulpmiddelen zijn in NL twee tot vijf maal zo duur als dezelfde middelen in het buitenland (onlangs las ik over de buddy knop voor een focuswoning, in Amerika nog geen dertig dollar maar in Nederland 99,95 euro! Hebben we het niet over de stinkdure nodige apparaten). Voor van alles rijzen bureautjes als paddenstoelen uit de grond waar altijd weer geld op de verkeerde plekken terecht komt. De te hoge salarissen en bonussen waren opnieuw niet op een hand te tellen dit jaar. En opnieuw, winst, aandeelhouders? Heeft niets met zorg te maken maar lekt aardig wat geld naartoe. En vooral niet snijden in het PGB. Het is slechts een verschuiving van PGB naar AWBZ waarbij de AWBZ simpelweg duurder is en stukken slechter van kwaliteit. Kans is groot dat het ook nog een extra nadelig effect heeft, door de stramme, moeizame AWBZ zorg zullen er mensen zijn die nu kunnen werken maar dan niet meer (alleen al omdat je te laar uit bed gehaald wordt). Het probleem nu is hooguit de vervelende bureau’s die hun werk niet goed doen, zoek dan daar een oplossing voor in plaats van schrappen en overhevelen.
Wellicht ook een idee terug te gaan naar het principe ziekenfonds/particulier, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ziek zijn een luxe is geworden die een steeds groter groeiende groep mensen zich niet kan veroorloven.
Enfin, mijn eerste ideeën.
Ja ik weet. Ben gewend met mensen te praten die niet geloven dat de zorg al zo hard achteruit gegaan is (of aankomen met de leus ‘je zal in Ethiopië wonen’) en hou het dan maar bij het heden, sorry.
Voor de achtergrond, zelf chronisch ziek (door twee diagnoses die zeventien jaar te laat kwamen) en in zeer slechte tijden nooit hulp kunnen krijgen. Mijn inmiddels man moest gewoon maar alles tegelijk voor me zijn en overal vrij voor nemen en hard blijven werken voor ons beider. Heb ook eens te horen gekregen ‘u heeft toch wel vrienden?’ toen ik ergens minimaal een maal per week moest komen maar daar niet zelfstandig heen kon. Menigeen moest ook regelmatig van het hart dat mijn huishouden wel erg rommelig of zelfs viezig was. Dat was ook zo, mijn man was nu eenmaal geen superman en er zaten niet ineens meer uren in de dag!
Mijn vader woonde een eind verderop (100 kilometer) en heb ik een aantal jaren alleen gelogeerd als hij het ziekenhuis in moest en daarna zorg nodig had (leuke visite was er niet meer bij, dat werd ons allebei teveel). Heb hem ook wel eens bewust achter moeten laten (tip van ambulancepersoneel) omdat hij anders de benodigde hulp niet kreeg omdat ik op visite was, hulp die ik hem niet kon geven (hij was aan het dood gaan, pas achteraf werd vastgesteld dat hij nooit alleen gelaten had mogen worden met mij).
Afgelopen twee weken me een slag in de rondte zitten bellen voor mijn oma, die op een dag plots geen huishoudelijke hulp meer kreeg en haar scootmobiel kwijtraakte. Heb weer wat hulp voor haar kunnen krijgen maar de indicatie is gehalveerd uit personeelsgebrek en misstanden met regeltjes, de scootmobiel raakt ze volgend jaar alsnog gewoon kwijt om in de leenvoorziening te plaatsen. Ze mag hem zelf ook lenen, wel op reservering en helaas, zonder scootmobiel kan ze niet bij de leenplek komen. Ze heeft overigens een eigen bijdrage betaald voor de scootmobiel en wilde best elke maand betalen als ze de scootmobiel op haar galerij zou mogen houden, maar dat kan blijkbaar niet. De familie gaat proberen een tweedehands te kopen.
Eigenlijk legt Sabine Uitslag per ongeluk een vinger op een zere plek, al is het een heel ander auw dan waar ze op doelt. Deze column laat immers zien hoe bar slecht politici weten wat er gaande is in de maatschappij die zij wensen te besturen, veranderen, bestendigen en verbeteren. Passend in het stereotype rijtje: Uitkeringstrekkers willen niet werken, velen vinden het wel lekker in de WAO of hebben standaard een bouwbedrijf on the side, mensen gaan onnodig naar de dokter als het allemaal maar ‘gratis’ is, armoede bestaat niet, mensen rijden in een Mercedes naar de voedselbank, PGBers lichten de boel op en mantelzorgers moeten niet zo klagen. Ongetwijfeld sla ik er nu meer dan een dozijn over.
Geen wonder dat er geen enkel probleem wordt opgelost nietwaar? Jammer ook dat de Nederlandse bevolking voor het merendeel niet de moeite neemt een geluid of protest te laten horen.
Generaliseren is nooit verstandig, ook met betrekking tot politici niet. De column van SU is m.i. niet maatgevend voor de hele volksvertegenwoordiging.
Dat mensen die te maken hebben met een pgb zwart op wit meer verantwoording komen aan het afleggen over hun uitgaven vanuit dat pgb/administratie daarvan goed moeten bijhouden, vind ik eigenlijk niet zo verkeerd. Het voorkomt o.a. dat het gat in de markt niet nóg groter wordt en het rommelen met geld van een kwetsbare groep mensen tot een minimum beperkt blijft
Wellicht geen fijn gevoel voor mensen die wel te vertrouwen zijn, maar dat is met alles.
http://www.telegraaf.nl/overgeld/zorgverzekering/10248935/__Bedrijfje_fraudeert_met_zorgbudgetten__.html?p=14,2
Grootschalige fraude met pgb
Een zorgbedrijf uit Kerkrade wordt in verband gebracht met zeer grootschalige fraude met persoonsgebonden budgetten (pgb) van hulpbehoevenden.
De politie Limburg-Zuid is inmiddels een uitgebreid onderzoek gestart naar de precieze handel en wandel van de drijvende krachten achter de verdachte onderneming, een Kerkradenaar met zijn vrouw en drie kinderen.
Een van hen zou opvallend genoeg ook ’doktertje hebben gespeeld’ met klanten door injecties te geven, zonder dat hij daarvoor bevoegd was.
De zaak kwam aan het rollen door……..
Aan deze discussie is moeilijk een touw vast te knopen ondertussen.
Ik doel, voor de duidelijkheid ook op Verzorgenden IG. Wat versta jij onder een verzorgende? Niettemin is het ‘maar’ sowieso niet terecht, maar in en in triest. Het zijn mensen die het leeuwendeel van zorg leveren aan soms ontzettend zwakke mensen. Ze zijn de ruggengraat van de ouderenzorg. Dat zal niet gaan veranderen (misschien tenzij de PVAL (partij voor verdubbeling van AWBZ lasten) opgericht gaat worden)
Als we als maatschappij op een dergelijke manier naar die ontzettend belangrijke mensen gaan kijken… Tja… Geef mijn portie dan maar aan fikkie.
@Wilmamazone: ik meen niet dat deze column van Sabine Uitslag maatgevend is voor de gehele politiek, ik vind de column het zoveelste voorbeeld van politici die laten merken niet of slecht te weten wat er in de maatschappij speelt. Daar is Sabine Uitslag niet de eerste in en ze zal ongetwijfeld niet de laatste zijn.
Dat fraude met PGB bestreden moet worden gaf ik al aan mee eens te zijn. Maar de oplossing deze fraude te bestrijden zit natuurlijk niet in simpelweg een miljard bezuinigen op het PGB zodat ongeveer negentig procent van de huidige PGBers hier geen gebruik meer van mogen maken. Het is dan ook niet meer dan een beroerde bezuiniging.
Dankje voor de tip met quoten trouwens 🙂
@Bram: Ik doelde op wat voorheen verzorgende C heette of gewoon ‘verzorgende’. De mensen die geen of weinig opleiding hebben en derhalve bepaalde handelingen niet uit mogen voeren. Dit gaat deels ook op voor verzorgende IG. Stel dat er een infuus aangelegd moet worden dan zou een verzorgende dat terecht weigeren. Omdat die daar niet voor opgeleid is, dat niet mag én omdat de verzorgende een risico loopt als er iets mis gaat. Andere handelingen moeten bepaalde verrichtingen voor behaald zijn voor dat dat mag. Voor de cliënt of familie heel vervelend om te horen als zo’n verzorgende zegt ‘maar ik ben maar verzorgende’, maar in feite is dat heel correct. Niet omdat het ‘maar’ een verzorgende is maar omdat de ‘maar’ slaat op welke verrichtingen wel of niet uitgevoerd mogen worden. Heeft dus niets te maken met imago of waardering.
Al vele jaren is er ook een gevaarlijke ontwikkeling bezig, verzorgenden die allerlei niet mogen maar (vooral in de nacht) zonder verpleegkundige op een afdeling staan. Niet prettig (understatement) voor de cliënt op het moment dat er iets gebeurd, een verzorgende zou wel eens een hele foute inschatting kunnen maken of een verkeerde handeling kunnen uitvoeren met alle gevolgen vandien. Ook niet prettig (opnieuw een understatement) voor de verzorgende zelf. Die alleen staat met veel te veel verantwoordelijkheid, een schadelijke fout kan maken die een leven lang bijblijft en aangeklaagd kan worden als er een handeling is verricht die niet mag.
En eerlijk, zou daar wel eens goed naar gekeken mogen worden.
Een intraveneus infuus aanleggen gebeurt, een héél enkele uitzondering daargelaten alleen in ziekenhuizen en daar zijn hoofdzakelijk verpleegkundigen. Ik heb één keer meegemaakt dat iemand een intraspinale catheter kreeg ter pijnbestrijding in een high care hospice. Aan die pomp/insteek komen geen verzorgenden, muv het verwisselen van de cassette. Het verwisselen van het infusiesysteem gebeurde door minimaal een verpleegkundige icm met een verzorgende die daarbij een duidelijk afgebakende taak heeft. Subcutane infusen worden ook ingebracht en onderhouden door VIG’ers die daar bekwaam in zijn. (en bekwaamheid is overal criterium mbt voorbehouden handelingen) Ik ben bang dat wat je zegt niet echt veel hout snijdt in deze.
Als een VIG’er van zichzelf zegt ‘maar’ een verzorgende te zijn heeft niets met imago/zelfbeeld te maken? Zucht…
Is het probleem niet gewoon dat mevrouw Uitslag absoluut geen talent heeft voor het schrijven van columns? Ik kan geen conclusie halen uit dit warrige betoog….
CryptoEdit: Jij hebt dat talent wel. Hier eens een stukkie schrijven?
Dat zeker! 🙂
Ik heb eens wat rondgekeken op deze site en er wordt duidelijke taal gesproken/geen warrige betogen gehouden:
http://www.uwbudget.nl/
http://www.uwbudget.nl/index.php/nieuws/pgb-bezuinigingen/171-het-pgb-voor-zorg-zonder-verblijfsindicatie-verdwijnt-per-2014
4 juli 2011
Het pgb voor zorg zonder verblijfsindicatie verdwijnt per 2014
Per Saldo is heel teleurgesteld dat de maatregel om het pgb af te schaffen voor mensen die geen verblijfsindicatie hebben nu definitief besloten is. Dat betekent dat 117.000 huidige budgethouders hun pgb over 2,5 jaar kwijt zijn.
Een bittere pil na vier weken keihard actievoeren door heel veel budgethouders. Wel besloot de Tweede Kamer gisterenacht dat de eigen regie moet worden geborgd voor mensen die zorg krijgen via instellingen, de zogenoemde zorg in natura. De staatssceretaris moet voor Prinsjesdag in een brief concreet maken hoe ze dat gaat doen. Per Saldo zal in dat proces naar 20 september er bovenop zitten.
Discussie cijfers en toch doorzetten?
Het hele idee om het pgb af te schaffen voor mensen die wel zorg nodig hebben maar geen verblijfsindicatie, is omdat het kabinet denkt dat dit 900 miljoen euro oplevert. Per Saldo heeft tot drie keer toe laten zien dat………
@Bram: vermoed dat deze discussie tussen ons een zinloze zaak zal zijn. Ik heb in elk geval geheel andere ervaringen dan jij ermee. Zowel met verzorgenden in mijn vriendenkring als ervaringen van familie met verzorging, gesprekken met verzorgers van EVV’ers tot verpleegkundigen, in verzorgingshuizen als in thuiszorg. Heb zelf eens ontslag genomen, omdat mij gevraagd werd iets uit te voeren waar ik in het meest extreme geval voor vervolgd had kunnen worden omdat ik er niet toe bevoegd was. Het infuus is daar alleen een voorbeeld. Om de zoveel tijd belanden deze verhalen ook in de actualiteit trouwens.
Maar inderdaad, als mensen hun eigen beroep bagatelliseren, is dat treurig.
Dat is erg treurig. Care to share?
Precies!
Misschien is dat ook niet zo gek in een sector waar de ene bezuiniging de andere opvolgt en altijd maar weer wordt gezegd dat het wel met minder kan. Het voortdurend afknijpen van de voorzieningen die nodig zijn om dat werk op een bepaald niveau te doen wekt nou niet bepaald de indruk dat het heel belangrijk wordt gevonden door de hoogste beslissers. Eén verzorgende op 15 demente bejaarden (wat regelmatig voorkomt in het verpleeghuis van mijn ouders), waardoor je, ook al wring je je in 20 bochten en ben je nog zo snel en efficiënt, met geen mogelijkheid je werk kan doen zoals zou moeten, zou mij ook niet het gevoel geven dat ik als een belangrijk element werd gezien, dan zou ik misschien ook wel over mezelf gaan denken als “maar” een verzorgende.
LK zegt:
Daar dacht ik ook meteen aan, maar het neemt niet weg dat ik me levendig voor kan stellen dat mensen die de column lazen zelf conclusies gingen trekken/vanalles tussen de regels van SU door invullen.
Er is de afgelopen tijd nogal wat te doen geweest (understatement) rondom pgb, mantelzorg, toestanden in de zorg zelf, in verpleeghuizen en noem maar op. Overbelaste mensen op de diverse werkvloeren die -regelmatig met de moed der wanhoop- er evengoed het beste van proberen te maken.
De column kwam (19 juli) óók nog eens op een ongelukkig tijdstip wat dit betreft:
In mijn gemeente viel iig half juli een gemeentelijk schrijven in de bus over herbeoordeling van hulp bij het huishouden; datum boven de brief 13 juli 2011.
Nog niet eens zó gek lang geleden heeft er overigens al een beknibbelingsronde plaatsgevonden die voor de nodige commotie zorgde. Vooral bij ouderen -met name de hoogbejaarden- die er geen snars van begrepen dat ze opeens uren minder hulp gingen krijgen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mevrouw Uitslag de volgende column had willen schrijven (en dan heb ik het even aangepast in gangbaar columns):
“Nu de discussie rond de zorg en het persoonsgebonden budget in volle gang is, begin ik me steeds meer af te vragen hoe we mantelzorg eigenlijk moeten definiëren. Voor de duidelijkheid: zorg kan onderverdeeld worden in ‘normale zorg’ en ‘extra zorg’. Mensen die ‘extra zorg’ verrichten, vallen dan natuurlijk onder het begrip ‘mantelzorger’. Als ik ontbijt klaarmaak voor mijn vriend op een luie zondagochtend, verricht ik zorg die buiten mijn normale takenpakket valt en in die zin ben ik ook een mantelzorger. Hetzelfde geldt voor een moeder die voor haar baby zorgt en een zoon die iedere dag zijn vader helpt met steunkousen aantrekken en en passant wat meegenomen kliekjes opwarmt bij wijze van hoofdmaaltijd. Deze voorbeelden maken duidelijk dat mantelzorg een zeer breed begrip is, waar van alles onder kan vallen. Het is onmogelijk om mantelzorg te kwantificeren en daarom snapt iedere gek dat de overheid hier geen subsidie aan hoeft te verlenen. Als we alle mantelzorgers moeten gaan betalen, is het hek van de dam en de begrotingspot leeg.
Natuurlijk is zorgen voor je naasten zwaar en een enorme tijdsinvestering. Maar je krijgt er zoveel liefde voor terug. En daar gaat het toch om? Je wilt liefde toch niet in klinkende munt uitbetaald zien? Dat deden we vroeger toch ook niet? Toen was moeder de vrouw ook de hele dag in de weer met de wastobbe om de complete familie (inclusief inwonende, incontinente schoonouders) van frisgewassen en gestijfde kleertjes te voorzien. En denk je dat de premier daar met een envelopje met inhoud en opschrift ‘PGB’ langskwam? Natuurlijk niet! Mijn ervaring is dat veel mensen helemaal niet nadenken en daarom niet tot deze volstrekt logische conclusie komen: mantelzorgers horen te leven van de liefde, niet van steun van de overheid.
Was getekend, etc…”
Want als dit haar verhaal was, dan is ze wel de meest ondiplomatieke politicus van de afgelopen eeuw (en we hebben er een paar ondiplomatieke gehad zeg…)
Misschien bedoelde ze dat ook mensen die ‘kleine’ mantelzorg verrichten, recht hebben op waardering en verpakt ze dat in een aantal oliedomme uitspraken als:
“Wat ik overal lees en hoor is dat de groep mantelzorgers heel groot is en dat ze het enorm zwaar hebben. Maar hoe ging dat ‘vroeger’ dan? Was het, toen er nog geen computer, skype, robot-stofzuiger en wasmachine was, dan niet nog veel zwaarder?”
en:
“Je bent waardevol als mens als je voor niets iets doet voor een ander.”
Deze zin vind ik zo abstract, dat ik er al helemaal niks mee kan:
“Mijn conclusie is dat we mantelzorg tegenwoordig kwantificeren en daarmee wordt datgene wat altijd vanzelfsprekend was opeens iets waar eisen en verwachtingen aan worden gesteld.”
(Wat voor kwantificatie, welke eisen en verwachtingen?)
Kortom, mevrouw Uitslag draait om de hete brei heen…
@cryptocheilus:
Hoe vond je dat voor een eerste columnistische bijdrage op deze site? 😉
CryptoEdit: Ik vind het prachtig. Nu nog even een (anoniem/ pseudoniem) WordPress-account aanmaken en mij het emailadres van het account even mailen. Mag je direct in het diepe.
@Bram: knullig akkefietje eigenlijk. Ik was voedingsassistente zonder opleiding (dat mag inmiddels gelukkig niet meer). De verpleging kwam handen en voeten tekort en er lag een demente (ver gevorderd) mevrouw op de afdeling met ernstige slikproblemen. Mij werd verzocht die even te ‘voeren’ terwijl alle verpleegkundigen de deur uit gingen. Ik heb dat geweigerd, als die mevrouw stikt is dat door mijn toedoen en buiten dat ik dan geen benul had wat te doen, er niemand zou zijn om in te grijpen en ik mezelf nooit meer had kunnen vergeven, kon ik er voor vervolgd worden. Hoewel dat laatste zeer wel bekend was en het absoluut niet bij mijn functie hoorde, werd ik ontslagen voor werkweigering.
Overigens werd ik enkele dagen later terug gevraagd. Met de voorwaarde dat ik een week lang elke ochtend een uur eerder moest komen om mijn werk ‘te leren doen’. Je moet je voorstellen dat dat niet meer inhield dan de keuken schoonmaken, koffie en thee zetten, mensen vragen wat ze wilden eten, nagaan of ze dat mochten hebben in verband met aandoeningen/dieetadviezen en het voor ze klaarmaken. Werk wat ik al jaren deed en ik prima kon, ik heb dus geweigerd en ben niet meer terug gegaan. Het was toch al een verschrikkelijk verzorgingshuis. Mensen werden soms pas om drie uur ’s middags uit bed gehaald, waren vervuild, er waren veel fouten met medicatie, verpleging was erg onaardig tegen bewoners. Weet nog dat ik na enkele dagen steeds een raar, storend geluid hoorde. Bleek dat de verpleging elke ochtend de radio aanzette maar er geen zender bij zicht, waardoor de bewoners uren naar ruis moesten luisteren.
(Erg leuk werk trouwens)
@CiNNeR:
OMG. Fucking randdebielen. Schandelijk. Waarom gingen ze de deur uit?
@Bram: tekort op een andere verdieping oplossen, er was gewoon te weinig personeel.
Weer een actueel voorbeeld van de (mogelijke) donkere kant van de PGB-medaille:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/2820584/2011/07/28/Tonnen-aan-misbruik-van-pgb-s-bij-Zeeuws-afkickcentrum.dhtml
‘Tonnen aan misbruik van pgb’s bij Zeeuws afkickcentrum’
De directeur van stichting In De Vrijheid, een religieuze verslaafdenopvang in het Zeeuwse Wemeldinge, incasseert achter de rug van verslaafden om jaarlijks honderdduizenden euro’s aan persoonsgebonden budget (pgb). Volgens cliënten verdwijnt geld dat voor zorg is bestemd.
Bewoners die willen afkicken worden onder druk gezet blanco pgb-formulieren te ondertekenen voor het zorgkantoor. Directeur Remko Jorritsma vult achteraf in…….
eindquote:
@Wilmamazone: maar waarom dan de fraude niet snoeihard aanpakken in plaats van te bezuinigen op zieken?
http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2825301/2011/08/01/Mantelzorg-is-meer-dan-eitje-bakken-voor-je-man.dhtml
Mantelzorg is meer dan eitje bakken voor je man
MARIE-JOSE CALKHOVEN | GESTALTTHERAPEUT EN PUBLICIST; ZIJ HEEFT EEN PROGRESSIEVE SPIERZIEKTE − 01/08/11, 17:29
Het CDA wil dat gehandicapten en chronisch zieken weer onmondig worden, niets kosten en dankbaar ontvangen
CDA-Kamerlid Sabine Uitslag raakte vorige week in opspraak na het schrijven van een column over mantelzorg op webplatform Zorg & Welzijn. In die column vraagt zij zich af wat mantelzorg nou eigenlijk is. Valt daar ook het bezoeken van je oude vader onder, het verzorgen van je baby of het bakken van een eitje voor je man?
Uitslag is van mening dat vroeger zorgen voor een ander vanzelfsprekend was, terwijl er nu eisen en verwachtingen aan worden gesteld. En mensen willen ervoor betaald worden! Zij pleit voor onbaatzuchtige zorg want: “Je bent waardevol als mens als je voor niets iets doet voor een ander”. Geld hoort niet thuis in een intieme zorgrelatie.
Het is duidelijk dat mevrouw Uitslag inderdaad niet op de hoogte is van de………
eindquotes:
Gelukkig is er tegenwoordig Stichting De Einder en kun je tenminste zelf een eind aan je leven maken voor je totaal afhankelijk wordt van draagkracht/uithoudingsvermogen en mogelijkheden van je naasten. En dit bedoel ik niet ironisch!
Ik zou ook wel eens de andere kant van het verhaal willen horen;
Hoe is het voor de ontvangende partij willen die wel afhankelijk zijn van de kinderen en zouden die niet veel liever professionele zorg willen?
Ik kan me heel goed indenken dat je als kind maar al te graag voor je ouders wil zorgen maar hoe zit het met de ouders zelf, hoe voelen zij zich hier onder?
Nog een kant van het verhaal en een om koude rillingen van te krijgen:
http://dasilvasweblog.wordpress.com/2011/08/05/miljoenen-europese-ouderen-mishandeld/
Miljoenen Europese ouderen mishandeld
In Europa worden jaarlijks minstens 4 miljoen ouderen geslagen, geschopt, gestoken of wordt bij hen brandwonden aangebracht. Dat staat in een rapport van de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO . Naar schatting sterven er ieder jaar 2500 ouderen door toedoen van familieleden.
Het is het eerste rapport over de omvang en oorzaken van ouderenmishandeling. Het rapport beschrijft de situatie in 53 Europese landen met samen 8880 miljoen inwoners. Zsuzsanna Jakab, WHO-directeur voor Europa noemt de uitkomsten van het rapport erg schokkend. “Het misbruik verwoest de levens van ouderen. Het raakt hun mentale en fysieke welzijn in een periode dat ze erg kwetsbaar zijn. De Europese bevolking vergrijst snel en overheden moeten dit probleem dringend aanpakken.”
Demente en gehandicapte ouderen lopen meer risico op mishandeling, ook binnen een gezin.
Volgens het rapport……..
quote:
Dit probleem wordt al jaren ‘aan de kaak gesteld’ en blijkbaar is hiertegen optreden niet zo eenvoudig. Hoe kom je er bijvoorbeeld achter dat iemand mishandeld wordt? En als de oudere al zelf aan de bel kan trekken, speelt er toch ook veel schaamte en vergoeilijking mee (‘ze doet al zo haar best’/’het is toch mijn zoon’, etc…)
Het probleem is vooral dat je als mantelzorger ook maar in deze rol ‘gedwongen’ wordt en dat frustraties regelmatig zo hoog oplopen, dat een weerloos iemand een makkelijk slachtoffer wordt. Het Stanford-gevangenisexperiment wijst niet voor niks uit dat dit soort verstoorde verhoudingen zonder controle van buiten makkelijk ontsporen… (Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het zo bij alle mantelzorgers zit. Alleen dat mantelzorg volledig afhankelijk is van de goodwill en capaciteiten van de mantelzorger, en als het daaraan op een bepaald moment ontbreekt, is het niet vreemd dat het misgaat…)
LK:
Aanvullende informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment
Het Stanford-gevangenisexperiment was een spraakmakend sociaal-psychologisch experiment, dat in 1971 werd uitgevoerd in de kelders van de Universiteit van Stanford. Het experiment was opgezet door Philip Zimbardo.
Dat verschilt. Ik heb genoeg mensen meegemaakt die zeer resoluut niet wilden dat hun kinderen voor hen moeten zorgen (omdat ze bijv. zelf veel voor hun ouders hebben moeten zorgen). Maar in bijv. andere culturen is het weer bijzonder not-done om je ouders door anderen te laten verzorgen. In Vietnam bijv. vallen ze van hun kruk als ze verteld wordt dat hier ouderen naar verpleeghuizen gaan.
En ik kan me overigens ook goed indenken dat er situaties zijn waarin je als kind maar al te graag niets met je ouders te maken wilt hebben.
Openheid is in deze zeer belangrijk, hoe meer aandacht hier aan geschonken wordt hoe beter.
Voorlichting, begrip en ondersteuning voor het verplegend personeel en de mantelzorgers die allen onder druk staan van de (op handen staande) bezuinigingen zou een stuk schelen.
Wat mij verbaast is dat dit onderzoek de voorpagina’s van de kranten niet gehaald heeft waarom niet,is het niet belangrijk genoeg?
Bij stom toeval kwam ik het tegen!
@Bram
Tja, andere culturen en andere leefwijzen.(minder jachtig)
Ik persoonlijk zou me bezwaard voelen als mijn kinderen later evt. voor mij zouden moeten zorgen terwijl ik het zelf voor mijn ouders wel heb gedaan.
Ik hoop dat ik tegen die tijd nog iets van een keuze heb.
Da Silva:
Het heeft wel in de media gestaan waaronder hier:
http://www.nu.nl/buitenland/2541332/jaarlijks-4-miljoen-ouderen-eu-geslagen.html
‘Jaarlijks 4 miljoen ouderen EU geslagen’
16 juni 2011
Een uitzending van Netwerk over de situatie in Nederland uit 2010:
http://www.netwerk.tv/uitzending/2010-06-15/ouderen-slachtoffer-van-mishandeling
Ouderen slachtoffer van mishandeling
Hier een al wat oudere brochure en een quote van blz. 9:
Klik om toegang te krijgen tot brochure_ouderen.pdf
@Wilma.
Nu je het zegt, ik heb even gegoogled en inderdaad, er is welgeteld één dag aandacht voor geweest.
Die uitzending van Netwerk is mij bekend, die heb ik ooit eens op mijn vorige blog gezet.
@Da Silva
Waar het nu om en over gaat is dat Sabine Uitslag óók die kant van het mantelzorgverhaal blijkbaar volledig gemist heeft en wat gaat het er in de nabije toekomst gebeuren met o.a. het hoofdstuk ontlasten van de mantelzorger, óók preventief?!:
Hebben we het over jongere/de allerjongste hulpbehoevenden in relatie tot overbelaste mantelzorgers niet eens gehad.
En ook niet over wat Bram zegt:
Ik vind de column van SU met de dag flierefluitiger overkomen met haar:
Gadsamme!
In het “actieplan ouderen in veilige handen”. van Marlies Veldhuijzen van Zanten staan alle plannen van aanpak beschreven.
Dit is de theorie, de praktijk wijst uit dat er door de vergrijzing steeds meer gebruik gemaakt gaat worden van mantelzorg en de professionele zorg aan onderbezetting lijdt.
Zie jij plan van aanpak 9a. al gebeuren?
Ik niet.
Ja, echt geweldig, die mantelzorg.
Ik vraag me overigens af wat ze doen in Vietnam met een bejaarde als mijn moeder, die volledig rolstoelgebonden is. Ik ben reumapatiënt en krijg mijn moeder met geen mogelijkheid in en uit de rolstoel om haar te verschonen, daar heb ik hulp bij nodig. Is die beschikbaar in Vietnam? Ik zou op zijn minst 2x per dag iemand nodig hebben om mijn moeder te verschonen. En hoe doet men dat in Vietnam met zaken als doorligwonden? Zijn daar speciale decubitusmatrassen beschikbaar en weten de mensen hoe daar mee om te gaan? Ik zou weleens willen zien hoe de kwaliteit van de ouderenzorg daar is.
Ik vind referenties naar “Vietnam” , “vroeger” en dergelijke eerlijk gezegd totaal niet relevant en daarnaast nogal kwetsend voor de mantelzorger. Als we goed willen zorgen voor onze bejaarden ontkomen we naar mijn mening niet aan extra ondersteuning in de vorm van technische hulpmiddelen en extra handen. Goede mantelzorg staat of valt met goede ondersteuning, als je het goed wil doen kun je het niet alleen af.
Dat ‘kijk maar eens in Vietnam’-verhaal lijkt wel uit dezelfde categorie te komen als het ‘In Afrika bevallen de vrouwen in de bosjes en zodra het kind gebaard is, gaan ze direct weer aan het werk, daar is een bevalling gewoon nog iets natuurlijks’-verhaal. De moeder- en kindsterfte en bevallingscomplicaties zijn daar ook heel natuurlijk…
O ja, dat bevallen in de bosjes, zo gemakkelijk en heerlijk natuurlijk, kind uitpoepen, op de rug ermee en klaar is Kees. Was dat maar waar.
Bill en Melinda Gates zijn op dit gebied hele goede werken aan het doen.
https://cryptocheilus.wordpress.com/2008/07/08/bill-gates-wast-handen/
Nog een kant van het mantelzorgverhaal:
http://www.nursing.nl/collega-s/weblog-agnes/blog/7307/zorgen-voor-de-familie
Zorgen voor de familie
02 september 2011
Door: Agnes van Kalmthout
Ze horen bij de patiënt, en we krijgen ze er automatisch bij: de mantelzorgers. We zijn blij met hun betrokkenheid bij de patiënt, en kunnen veel van hen leren. Maar… soms lijkt het alsof er meer werk is aan de familie dan aan de patiënt.
Hier in de psychiatrie stuiten we vooral op………
http://nos.nl/artikel/270862-pgbbezuiniging-levert-geen-geld-op.html
Pgb-bezuiniging levert geen geld op
De plannen van het kabinet met het persoonsgebonden budget zijn onhaalbaar. Dat blijkt uit berekeningen van het Centraal Planbureau, die in handen zijn van de NOS.
Het alternatief kan uiteindelijk even duur uitvallen, omdat het kabinet tegelijkertijd garandeert dat iedereen die zorg nodig heeft, die zorg ook zal krijgen.
Met het persoonsgebonden budget kunnen mensen zelf……….
eindquote:
Spannende ontwikkelingen.
Er staat al vanalles te beluisteren bij dit artikel, maar Sabine Uitslag staat daar (nog) niet bij.
http://nos.nl/artikel/270918-kamer-eist-opheldering-over-pgb.html
Kamer eist opheldering over pgb
http://www.shownieuws.tv/showflits/sabine-uitslag-zwanger/
😯
@Da Silva:
Bovendien, (of is dat hier al eens gezegd?) zijn er zat ouders die dat inderdaad denken: ik kan niet langer, ik doe mn kind nog eens wat aan. En waar is die vader?…
@LK
Een moeder die voor haar (gezonde) kind zorgt is geen mantelzorger.
Dat een huilbaby je tot wanhoop kan drijven is één ding wat zeker is maar daarvoor heb je dan weer het consultatiebureau of de huisarts of evt. familie en nee ook dit valt niet onder mantelzorg, het kind is gezond.
Nee, die is een rompertjezorger.
Yep 😉
@Da Silva
Mijn ‘column’ eerder in dit draadje was sarcastisch bedoeld. Ik weet heel goed wat mantelzorgers zijn. Ik reageerde op haar vrij kinderlijke visie op het moederschap…
@LK
Sorry dat ik je even serieus nam.
http://nos.nl/artikel/270918-veldhuijzen-bezuinigingen-pgb-goed.html
Veldhuijzen: bezuinigingen pgb goed
Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten blijft ervan overtuigd dat ze voldoende kan bezuinigen door het persoongebonden budget (pgb) in de zorg grotendeels af te schaffen.
Dat schrijft ze in reactie op een rapport van……
De opinie van Marc Chavannes:
http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/2011/09/10/pgb-aanslag-is-onbeschaafde-boekhoudkundige-fantasie/
PGB-aanslag is onbeschaafde boekhoudkundige fantasie
Staatssecretaris onder vuur over ‘onhaalbare’ pgb-bezuiniging; minister om ‘militaire missie’
De Tweede Kamer praat vandaag opnieuw met staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid) over haar plannen met het persoonsgebonden budget (pgb), waarmee mensen zorg kunnen regelen.
Aanleiding zijn cijfers van het Centraal Planbureau (CPB), dat op verzoek van de voltallige oppositie het plan doorrekende. De oppositie wil het kabinetsplan van tafel hebben, nu het CPB heeft ……..
Ja, mantelzorg. Ik moest een paar jaar geleden toch wel even lachen toen een dame van een reïntegratiebedrijf mij probeerde duidelijk te maken dat ik mantelzorg aan m’n vader verleende, omdat ik altijd voor hem kook en we samen eten, terwijl ik ook ’s avonds bij hem op bezoek ga en wel eens wat boodschappen voor hem meebreng. Afgezien van koken (wat hij gewoon niet wil, terwijl ik bovendien de rillingen krijg van z’n opvattingen over hygiëne), kan hij zo’n beetje alles nog zelfstandig. Dat is dus geen mantelzorg.
Ik ben blij dat m’n vader nog niet dement is, want dan vrees ik toch het ergste. Zou ik dan ook in de statistieken van ouderenmishandeling terecht komen? Ik verlies nu al zo nu en dan m’n geduld als m’n vader weer eens iets wat ik gezegd heb vergeet.
Als men bij het PGB net zo streng zou controleren als bij mensen met een uitkering, zou dat misschien al helpen. Ik ben het eerlijk gezegd wel eens zat om iedere keer over 3 maanden giro-afschriften in te moeten leveren of op te moeten sturen.
http://nos.nl/artikel/272861-motie-van-afkeuring-tegen-veldhuijzen.html
Motie van afkeuring tegen Veldhuijzen
GroenLinks heeft in de Tweede Kamer een motie van afkeuring ingediend tegen staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten van Volksgezondheid.
De motie is medeondertekend door PvdA en SP. De oppositiepartijen vinden dat onduidelijk is wat nu precies de gevolgen van de bezuinigingen op het persoonsgebonden budget (pgb) zijn. Daardoor onstaat veel onrust, vinden ze.
quote:
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/15/kamer-houdt-vragen-over-pgb-regeling/
Kamer houdt vragen over pgb-regeling – oppositie dient motie in
quote:
(vet door mij)
quote:
http://www.pgb.nl/per_saldo/up1/ZmxqxnnIS_Eerste_reactie_Per_Saldo_op_pgb-brief.doc
Geachte fractievoorzitters en woordvoerders pgb,
In de loop van de middag ontvingen wij de brief van de staatssecretaris over de pgb maatregelen d.d. 15 september 2011. Deze brief zal ongetwijfeld vanavond in het debat over het pgb en de doorrekening van het CPB een belangrijke rol spelen. Hierbij onze eerste reactie.
Toegang tot de vergoedingsregeling persoonlijk zorg wordt verkregen na drie slagbomen:………
http://nos.nl/artikel/273144-motie-tegen-veldhuijzen-verworpen.html
Motie tegen Veldhuijzen verworpen
De Tweede Kamer heeft een motie van afkeuring tegen staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten verworpen. GroenLinks, SP en de PvdA hadden de motie ingediend.
eindquotes:
http://nos.nl/artikel/309286-verzekeraars-pgbplan-onuitvoerbaar.html
Verzekeraars: pgb-plan onuitvoerbaar
De zorgverzekeraars vinden de plannen van staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten met het persoonsgebonden budget (pgb) onuitvoerbaar. De staatssecretaris kwam gisteren met een vergoedingsregeling voor gehandicapten en chronisch zieken die door de bezuinigingen hun pgb kwijtraken.
De verzekeraars vinden die regeling klantonvriendelijk. De criteria zouden zo vaag zijn dat ….
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3009120/2011/11/02/Kritiek-op-pgb-plannen-zwelt-aan.dhtml
Kritiek op pgb-plannen zwelt aan
Staatssecretaris Veldhuijzen-Van Zanten van volksgezondheid staat vandaag in de Tweede Kamer opnieuw een verhit debat te wachten over het persoonsgebonden budget (pgb), het potje met geld waarmee cliënten zelf zorg kunnen inkopen om zo de regie over hun eigen leven te kunnen behouden.
De kritiek op haar beleid zwelt aan. Niet alleen vanuit de oppositie in de Tweede Kamer, maar ook vanuit haar eigen partij en de VVD. En nu hebben ook de zorgverzekeraars zich gevoegd in het koor van critici die er bij de staatssecretaris op aandringen haar voorgenomen beleid deels bij te stellen.
In een nieuwe brief over het pgb presenteert Veldhuijzen nieuwe cijfers. Dacht zij…….
eindquote:
http://nos.nl/artikel/331300-scp-mantelzorg-onvoldoende-gesteund.html
SCP: mantelzorg onvoldoende gesteund
De steun die mantelzorgers krijgen van gemeenten schiet tekort, stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Vooral mantelzorgers die zorgen voor mensen met een verstandelijke handicap of psychische problemen vinden dat ze te weinig steun krijgen.
“De mantelzorgondersteuning van gemeenten sluit in veel gevallen niet aan bij de wensen en behoeften van deze groepen mantelzorgers”, zeggen onderzoekers van het SCP. “Daarom wordt er weinig gebruik gemaakt van dit ondersteuningsaanbod.”
eindquote:
Met een knipoog 😉 :
Het zit er dik in dat Sabine Uitslag zich de komende maanden weer, en in toenemende mate, gaat afvragen:
“Ben ik nu aan het mantelzorgen of wat?”
http://www.telegraaf.nl/prive/11397099/__Sabine_Uitslag_bevallen__.html
Sabine Uitslag bevallen van dochtertje
Sabine Uitslag (38) en Menno Braakman zijn vrijdag de trotse ouders van een dochtertje geworden.
Het meisje heeft de naam Anna-Belle gekregen en is het eerste kindje voor het stel. Op Facebook stromen…
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/340624/Meest-sexy-politica-Sabine-Uitslag-CDA-uit-de-politiek.htm
‘Meest sexy politica’ Sabine Uitslag (CDA) uit de politiek
CDA-Kamerlid Sabine Uitslag is niet opnieuw verkiesbaar voor de Tweede Kamer. Uitslag kwam in 2010 door voorkeurstemmen in de Kamer.
Zeker te druk met mantelzorgen.
Ze dacht vast:
Da Silva:
Met de wachtgeldregeling voor kamerleden hoeft Sabine zich over de centjes voorlopig geen zorgen te maken.
http://www.intermediair.nl/artikel/branches-overheid/105731/de-versobering-van-de-wachtgeldregeling.html?TRANSID=848802436&m4n_aid=11079