Gerard Mols, Guy Peeters en de Dompelingdoofpot
oktober 20, 2011 36 reacties
De universiteit van Maastricht gaat de affaire Dompeling in de doofpot stoppen. Eerder (8 oktober) berichtten wij u al dat Prof. Edward Dompeling op zijn reisje naar Birma blinde, ongelovige kindersjes d.m.v. handoplegging en gebedsgenezing overtuigde van de kracht van Jesus. Halleluja en ze zagen. Nu zijn rector magnificus Gerard Mols en de voorzitter van het MUMC+ Guy Peeters voor Dompeling in de bres gesprongen. In een persverklaring schrijven ze onder meer:
De suggestie als ware hier sprake van een medische reis of wetenschappelijk onderzoek, gekoppeld aan genezing, is volstrekt onjuist. De heer Dompeling is niet opgetreden als praktiserend arts of onderzoeker en wij nemen met hem afstand van de beschuldiging dat er sprake zou zijn van schending van de wetenschappelijke integriteit.
Dompelings baas, Caphri-directeur prof. Onno van Schayck, had hem aangeraden om juist wel naar buiten te treden en opening van zaken te geven. Mols en Peeters hebben echter de zaak geheel buiten Van Schayck om afgehandeld. Ook de landelijke artsenorganisatie KNMG, laat zich in scherpe bewoordingen uit over de ‘doofpotverklaring’ van Mols en Peeters.
Ze missen de pointe en debiteren bovendien onjuistheden […] Een arts dienst zich altijd te houden aan de professionele mores, regels en richtlijnen. En dat dan ongeacht of je feitelijk als arts optreedt of niet.
UPDATE: Ook de Landelijke media krijgen lucht van de zaak.
Het een en ander valt te lezen in het online magazine Observant van de Maastrichtse universiteit. Hulde aan Wammes Bos voor de onafhankelijke en vasthoudende journalistiek!
Hoe de Birma-reis van Edward Dompeling tot een affaire werd
“Blinden zijn gaan zien, doven zijn gaan horen!” [artikel op observant online]
KNMG laakt “defensieve” UM-verklaring
UM-leiding op de bres voor Dompeling [artikel op observant online]
Het is een goede zaak dat de KNMG zo scherp stelling neemt. Ze omschrijven dat zo:
Het gaat erom dat je, zodra je als arts herkenbaar bent of herkend wordt, wat hier het geval was, terecht wordt bevraagd over je activiteiten, zeker als die sterk de indruk wekken dat het om gebedsgenezing gaat.
Gebedsgenezing is geen activiteit waar je je als dokter mee inlaat. Als je het dan al doet, kom er dan ook voor uit. Dan kan je de patiënten ook uitleggen dat je deze zaken en je praktijk strikt gescheiden houdt. We hadden het op Cryptoweblog al eens over huisarts Daniël van Santen.
Ik ben geen gebedsgenezer, maar een regulier werkende huisarts. Ik werk volgens de standaarden van de NHG, het Nederlandse Huisartsen Genootschap, een vereniging waar ik ook lid van ben. Ik ben er van overtuigd dat je voor ziekte de reguliere geneeskunde moet bezoeken. Ik houd werk en geloof gescheiden.
Zo moeilijk is dat dus niet.
Dompeling heeft de evangelische gemeenschap waar hij tot voor kort resideerde ingeruild voor een meer ‘charismatisch‘ evangelie.
Charisma’s of genadegaven, zijn bijzondere gaven, door God om niet gegeven, die de christen uitrusten om zijn geloof daadwerkelijk te beleven, tot opbouw van de gemeenschap der gelovigen, de kerk.
De meest uitvoerige opsommingen van de charismata in de bijbel staan in 1 Korintiërs 12: 8-10 en 28: woord van wijsheid, woord van kennis, het geloof (‘dat bergen verzet’), gaven om ziekten te genezen, om wonderen te doen, de gave van profetie, de onderscheiding der geesten, velerlei taal of de vertolking ervan, apostelen, profeten, leraren, bekwaamheid om te helpen en te besturen.
Dan weet u ook de achterliggende gedachte van de gebedsgenezingen van Dompeling. Dompeling wil in de voetsporen van Jesus en zijn Apostelen treden. Veel gebedsgenezingen gaan om het uitdrijven van de duivel of zijn demonen. Daarom zijn die ‘genezingen’ ook zo belangrijk. Het zijn ‘tekenen’ van God voor zijn terugkeer op aarde.
Het ontkennen van de genezingen is voor een evangelist als Dompeling dus een soort blasfemie. Misschien dat hij daarom liever zwijgt.
UPDATE: zie comments en ook bijvoorbeeld de Telegraaf en Volkskrant schrijven er over.
De charismatische gaven zijn m.i. een wezenlijk onderdeel van de leer die Dompeling (sinds kort) aanhangt. De hele filosofie van de reizen van TRIN lijkt mij o.a. gebaseerd op het verwezenlijken van genezingen in die zin. Mensen zijn “jesusje” of “aposteltje ” aan het spelen. Hele gemeenschappen in Birma en andere landen faciliteren dit. Dit lijkt allemaal georganiseerd.
Zonder nu in details te treden over de ontkenning van de charismatische gaven -je moet weten dat ik daar geen kaas van gegeten heb- lijkt het mij dat deze reizen georganiseerd zijn ten behoeve van de zelfpijperij van de deelnemers. Dat is natuurlijk een kwestie van ‘vraag en aanbod’, dat zal ik niet aanvechten.
Is het niet zo dat deze deelnemers een soort ‘succes gegarandeerd’ clausule voor lief nemen? Deze reizen moeten voor deze mensen niet ‘zinloos’ zijn. De ‘zin’ zit ook in de ‘genezingen’. Daar doe je het voor. Toch?
Daarna verklaar je dat het koninkrijk Gods nader is en je legt je weer helemaal toe op de ‘aardse’ taken.
http://www.kwakzalverij.nl/929/Encyclopedie_Gebedsgenezing
Encyclopedie: Gebedsgenezing
Uit: Tussen Waarheid en Waanzin: een encyclopedie der pseudo-wetenschappen
De praktijk om zieke mensen door de tussenkomst van bovennatuurlijke wezens beter te laten worden.
Intermezzo
Laat ons lachen:
De EO in gesprek met Willem Ouweneel (2008):
Willem Ouweneel: ‘Het lijkt alsof ik wispelturig ben’
De één vindt hem een dwaallicht, de ander hangt aan zijn lippen. Prof. dr. Willem Ouweneel (64) houdt de christelijke gemoederen al jaren flink bezig, vooral omdat hij op een paar punten van mening is veranderd. We nemen hem mee naar een plek van bezinning en praten met hem om over de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt.
quote:
update 22.23u.:
http://www.vergadering.nu/boekouweneelgeneest2.htm
Geneest de zieken!
Over de bijbelse leer van ziekte, genezing en bevrijding
Willem J. Ouweneel
Recensie’s bij de vleet en dit alles doet me denken aan wat ik als kind door de strot geduwd kreeg over God en gebod onder het motto:
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa (door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld).
Het staartje wordt steeds langer voor Edward Dompeling; de media (ver)zwijgen niet:
Trouw:
Artsenorganisatie: medicus mag niet zwijgen over genezingswonder
De Limburgse arts Edward Dompeling krijgt terecht vragen over zijn rol bij gebedsgenezing. Dat vindt de artsenfederatie KNMG. De medicus beweerde dat Birmese kinderen van blindheid zijn genezen nadat een christelijke organisatie voor ze had gebeden.
eindquote:
Hans van Maanen:
Bidden met Karel
De Volkskrant, 25 september 2004
Als je toch over gebedsgenezing wil schrijven, doe het dan goed – dus niet zoals Karel Glastra van Loon deze zomer in de Margriet. Nu denken de lezeressen van dat blad misschien wel dat er toch wel wat van waar is, van gebedsgenezing, en dat het eigenlijk heel dom is om ‘dit soort kennis naast je neer te leggen als je zelf door een ernstige ziekte als kanker of aids wordt getroffen’.
Jeugdherinnering:
Welterusten allemaal en morgen gezond weer op. 😉
De heer Ouweneel figureert ook in een stuk over gebedsgenezing in het blad van de Vereniging tegen kwakzalverij http://www.kwakzalverij.nl/pdf/04-02teleurgesteld.pdf :
Het feit dat meneer ook een arm over de schouder van een zieke slaat, lijkt me weinig troostend, als hij tegelijk beweert dat de zieke niet geneest, omdat hij dat zelf niet wil.
Quote van de dag:
De limburgse pers is nu ook wakker:
Maastrichtse hoogleraar en arts in opspraak
Hoogleraar en kinderlongarts Edward Dompeling ligt onder vuur vanwege zijn mogelijke betrokkenheid bij gebedsgenezing. Hij zou de genezing na gebed van zeven blinden hebben bevestigd.
quote:
Het uitgebreide verhaal staat in de krant van woensdag.
Nu ook opgepikt door de NOS:
Toegevoegd: woensdag 26 okt 2011, 09:02
http://nos.nl/artikel/307358-rel-om-longarts-na-gebedsgenezing.html
Rel om longarts na gebedsgenezing
Al is de leugen nog zo snel………….juist ja!
Radio 1 (mp3)
Bericht update.
http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Nieuwsbericht-1/Gebedsgenezing-1.htm
26 oktober 2011
Gebedsgenezing
Naar aanleiding van de media-aandacht voor de deelname van een hoogleraar aan een reis waar gebedsgenezing plaatsvond, benadrukt de KNMG dat iedereen vrij is om aan gebedsgenezing deel te nemen, ook een arts. Maar dit moet hij dan wel uitdrukkelijk doen als privépersoon.
Zodra hij handelt in de hoedanigheid van arts, of in de ogen van omstanders handelt in die hoedanigheid bijvoorbeeld doordat hij (her)kenbaar is als arts, moet hij zich bewust zijn van de verwachtingen die dit wekt. En dan moet hij zich houden aan de eisen die zijn professie aan hem stelt.
Het is geen taak van de KNMG om na te gaan in welke hoedanigheid de hoogleraar aan de reis heeft deelgenomen. Wij stellen alleen in zijn algemeenheid welke norm voor artsen geldt.
Wat een dubbelhartig commentaar van het KNMG.
Het gaat hier om gebedsGENEZING! Dat je daar aan meedoet vooronderstelt ‘genezende’ activiteit.
Wat doet een arts? Genezen! Dus als je als arts deelneemt aan zulke gevallen van exorcisme impliceert medisch handelen.
Onder het artikel staan twee links:
Alle informatie die daaronder te vinden is heb ik inmiddels doorgenomen en de lat ligt behoorlijk hoog i.v.m. die geldende normen voor artsen in het belang van de patiënt.
Blijft de vraag wiens taak het dan wèl is om grondig na te gaan in welke hoedanigheid Dompeling aan de reis heeft deelgenomen áls zijn mogelijke deelname als privépersoon idd losgekoppeld kan en mag worden van zijn functie als hoogleraar en kinderlongarts.
Het is wat Crypto ook zegt:
Maakt het dan echt nog wat uit of je in Birma of where-ever rondloopt als Prof. Dr. Dompeling of ome Edward of apostel c.q. broeder Dompelingianus?! Hij staat met werk-in-uitvoering op foto’s en zag zijn status als arts verbonden aan geclaimde wonderbaarlijke genezingen van met name blinde kinderen. DOMpelingianus heeft niet meteen zelf aan TRIN om rectificatie gevraagd, dus dat wekt de indruk dat hij het wel eens was met de inhoud van die juichende publicaties.
Het zal toch niet zo zijn dat Dompeling er mee weg komt omdat ie het allemaal zo goed bedoelde!
L1 bracht het vanavond zo:
Waar heeft hij dat gezegd? En trouwens, wat staat hij op de foto hierboven te doen dan? De ene hand opgeheven naar de hemel en de andere bezwerend naar het blinde kindje.
Van de andere foto zegt de EO dat hij het kind inspecteert. Dat is een medische handeling (voor een dokter). Anders vind ik het maar een rare manier van bidden.
Crypto:
De betrokken personen van de universiteit en het ziekenhuis in Maastricht zien het probleem niet omdat ze op hun beurt -in figuurlijke zin- maar wat graag medewerkers met status een handje boven het hoofd houden?
Dat is geen rare manier van bidden, maar een moderne. Bidden met de handen gevouwen is zó ouderwets! Wat je dus ziet is het gloednieuwe Dompelingianusgebed. [/ironie]
Hoe en of de Observant verder gaat reageren blijft nog even afwachten:
Dus een arts mag kwakzalven in z’n vrije tijd, zolang hij geen schade aanricht. Meneer Dompeling richt geen schade aan, want z’n “gebedsgenezing” doet gewoon niets, kortom hij kan z’n gang gaan net als andere artsen die er in hun vrije tijd bijbeunen.
Laatste nieuws, nieuw item:
https://cryptocheilus.wordpress.com/2011/10/27/persoonlijke-verklaring-prof-dr-e-dompeling/
De persoonlijke verklaring van prof. dr. E. Dompeling
Opnieuw HIV-doden na ‘genezing’ in Britse kerk
Ten minste zes Britse HIV-patiënten zijn overleden nadat een kerk hen onterecht genezen verklaarde. De gemeente van de omstreden Nigeriaanse voorganger T.B. Joshua verricht maandelijks gebedsbijeenkomsten. Daarbij zou iedereen genezen.
eindquote:
Gebeurt dat niet ook gewoon hier in de Bijlmer?
http://www.parool.nl/parool/nl/266/Religie-en-spiritualiteit/article/detail/35382/2008/10/03/Homo–en-hivhealings-vormen-gevaar.dhtml
(Progressief Nederland was er al veeeeel eerder bij! En Ouweneel had helemaal geen vliegticket hoeven boeken, maar had gewoon de trein naar de Randstad kunnen nemen.)
quote uit artikel:
Hoogleraar Onno van Schayk zag been aangroeien
De Maastrichtse hoogleraar Onno van Schayk zegt God aan het werk te hebben gezien bij een patiënt voor wie werd gebeden. Dat meldt het universiteitsblad Observant.
http://goedgelovig.wordpress.com/2013/01/29/prof-onno-van-schayck-over-beenverlenging/
Hij zag het been dus groeien en niet aangroeien. In dat geval zou er namelijk echt sprake zijn van een wonder. Dat zien groeien neem ik ook maar met een wagonlading zout, maar dat kan nog gezichtsbedrog zijn. Als er werkelijk een been aangegroeid zou zijn, dus laten we zeggen van een stomp naar een heel been, dan zou dat vermoedelijk het nieuws wel halen.
Het wordt steeds duidelijker waarom Dompeling er zo makkelijk mee weg kwam:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3399601/2013/02/25/Universiteit-Maastricht-in-de-ban-van-goddelijke-genezing.dhtml
Universiteit Maastricht in de ban van ‘goddelijke genezing’
De getuigenis over een godswonder door de Maastrichtse hoogleraar preventieve geneeskunde Onno van Schayck, zorgt voor beroering onder een deel van zijn collega’s. Het is reden voor de Universiteit Maastricht om volgende maand samen met universiteitskrant Observant een debat te organiseren over de relatie tussen geloof en wetenschap.
Ik begrijp weer niet goed hoe het geen consequenties kan hebben op wetenschappelijk functioneren als de uitspraken niet als privépersoon worden gedaan. Dat is toch op zijn minst titelmisbruik:
De Observant komt er wéér niet doorheen. De uitspraken van Tsjalling Swierstra kan ik daar ook niet meer vinden:
http://www.observantonline.nl/Home/Artikelen/tabid/126/articleType/ArticleView/articleId/987/Gebedsgenezing-Van-Schayck.aspx
Er zal toch geen interview met prof. Onno van Schayck in dit blad verschijnen over het door hem geconstateerde wonder van een spontane beenaangroei na gebed. Van Schayck sprak daarover………
Prof. Onno van Schayck is afgetreden als directeur van onderzoeksinstituut Caphri, dat zich beweegt op het terrein van de eerstelijnsgezondheidszorg en preventie. Hij schrijft vandaag (7 maart) in een verklaring aan de medewerkers van het instituut dat hij stopt “vanwege de media-aandacht in de afgelopen weken rondom mijn persoon. Ik wil voorkomen dat onze School mogelijk hierdoor schade lijdt.”
Die media-aandacht is het gevolg van………..
http://www.observantonline.nl/Home/Artikelen/tabid/126/articleType/ArticleView/articleId/1094/Van-Schayck-treedt-terug-als-Caphri-directeur.aspx
http://www.l1.nl/nieuws/207974-um-betreurt-terugtreden-van-schayck
Het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht betreurt de beslissing van hoogleraar Onno van Schayck om zijn functie als directeur van het instituut CAPHRI neer te leggen.
eindquote:
http://www.l1.nl/audio/onno-van-schayck-over-wonderlijk-aangegroeide-been-7-mrt-2013
Onno van Schayck over het wonderlijk aangegroeide been – 7 mrt 2013
Vandaag een uitgebreider artikel over de kwestie:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3405616/2013/03/08/Directeur-onderzoeksinstituut-stapt-op-na-genezingswonder.dhtml
De Maastrichtse medicus die op internet getuigde van een genezingswonder stopt als directeur van een universitaire onderzoekinstelling. Onno van Schayck raakte vorige maand in opspraak toen hij in een online video vertelde over een spontane ‘beenaangroei’. .
inclusief die online video.
Ter informatie (voorlopig):
Christenwetenschappers, ik gun jullie de vrijheid iets anders te gaan doen’
In een open brief breken 27 christelijke wetenschappers vandaag een lans voor hun vrijheid van meningsuiting, als steunbetuiging aan Onno van Schayck die vorige week opstapte. In een open brief terug breekt Maarten Keulemans een lans voor de zijne.
eindquote:
En Taede Smedes (was dat niet de man die een in UFO’s gelovende hoogleraar aan de TU Delft verdedigde), meent ook weer een duit in het zakje te moeten doen, onder de kop:
‘Christelijke wetenschappers zijn nitwits’, zegt de niet zo neutrale journalist’
Ik hoop dat de link werkt:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3408616/2013/03/13/Christelijke-wetenschappers-zijn-nitwits-zegt-de-niet-zo-neutrale-journalist.dhtml
Tot besluit:
Andere link:
https://tasmedes.wordpress.com/2013/03/13/wanneer-wetenschapsjournalisten-bepalen-wat-wetenschap-is/
Een heksenjacht op religie in Nederland? Waren heksenjachten nu juist geen religieuze specialiteit?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12330/4-Uur-Nieuwsbreak/article/detail/3408725/2013/03/13/Monique-Samuel-Er-is-in-Nederland-een-heksenjacht-gaande-op-religie.dhtml
Ik hoop dat m’n link werkt.
Renate:
http://tasmedes.wordpress.com/2013/03/20/misschien-waren-de-goden-wel-buitenaardsen/
Geplaatst door Taede Smedes op 20 maart 2013
Misschien waren de goden wel buitenaardsen. Een gesprek met Coen Vermeeren over zijn nieuwe ufo-boek
Tjonge, wat een origineel idee. Was de heer Von Däniken hier ook niet mee bezig? Indertijd heb ik z’n boeken verslonden. Inmiddels geloof ik er niet meer in.
Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de universiteit van Maastricht, blijft erbij dat hij ruim twintig jaar geleden tijdens een gebedsgenezing een been heeft zien aangroeien.
Dat zei hij gisteravond tijdens een debat met vijf andere hoogleraren over geloof en wetenschap aan de universiteit Maastricht.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3415548/2013/03/26/Hoogleraar-blijft-erbij-ik-zag-been-aangroeien.dhtml
Hoera, daar hebben we weer iemand die de fouten in de reguliere zorg er bij haalt, terwijl het daar natuurlijk helemaal niet om gaat. Het gaat om iemand die beweert dat iets is gebeurd, dat niet mogelijk is en dat hij daarvoor geen bewijzen heeft.