Legal Alien

Van onze verslaggever:

Even chatten vanuit het land van de onbegrensde mogelijkheden en als anti-kwakzalver gaat dit ook helemaal op: ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord de afgelopen week. […] Later ontmoette ik een stel Amerikanen, waarvan een dame he-le-maal into cleansing was (spreek uit ‘klen-sing’). Want dat voorkwam kanker. Een wat sceptische man in het gezelschap zette daar z’n vraagtekens bij. Nou, zij had wel wat studies die dat aangetoond hadden (dat is overigens een veelgebruikt argument in discussies, verbaasde mij), dus daarmee was de discussie afgekapt. Dacht zij…

Even chatten vanuit het land van de onbegrensde mogelijkheden en als anti-kwakzalver gaat dit ook helemaal op: ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord de afgelopen week. Zo was ik in een spa waar de volgende tekst naast de hottub hing:

‘De zon is een belangrijke levensbron, want deze transporteert zuurstof naar de aarde’ (???). De grootste oorzaak van het overlijden van mensen op aarde zijn anaerobe micro-organismen(?). Maar anaerobe micro-organismen kunnen niet leven in een zuurstofrijke omgeving (dat hoeft helemaal niet zo te zijn). ‘Deze hottub is verrijkt met zuurstof en H3O’ (op dat moment rolden de tranen al over mijn wangen). ‘De zuurstof in dit water wordt opgenomen door de huid’ (haahahaha), ondersteunt daarmee de heilzame werking van de zon en zorgt daarmee voor een langer leven.’

Hoe je zoveel onzin op papier krijgt, is mij een raadsel.

Later ontmoette ik een stel Amerikanen, waarvan een dame he-le-maal into cleansing was (spreek uit ‘klen-sing’). Want dat voorkwam kanker. Een wat sceptische man in het gezelschap zette daar z’n vraagtekens bij. Nou, zij had wel wat studies die dat aangetoond hadden (dat is overigens een veelgebruikt argument in discussies, verbaasde mij), dus daarmee was de discussie afgekapt…Dacht zij. Helaas was daar LK die, overspoeld door zoveel onzin, besloot ook maar een bijdrage te leveren. Volgens mevrouw was het een feit dat mensen steeds jonger kanker kregen (zij had studies die dat aantoonden). Ik legde uit dat een eeuw geleden, jonge mensen niet eens de kans kregen kanker te ontwikkelen, omdat ze als kind al overleden (waarom denken die lui altijd dat vroeger ook accurate records werden bijgehouden van overlijdensoorzaken met kanker in het bijzonder…) Erg vriendelijk was ze overigens niet, ze vond dat ik een ‘sick life vision’ had, toen ik uitlegde dat technisch gezien doodgaan als je eind twintig bent helemaal niet gek is: je hebt dan ruim de kans gehad om je voort te planten. Sterker nog, vanuit evolutionair oogpunt zijn vrouwen na hun 40e niet zoveel meer waard. Maar goed, het blijft lastig discussiëren als de ander steeds aankomt met ‘er zijn studies die aantonen’, terwijl jij weet dat die studies niet bestaan of slecht van opzet zijn.

Zonet werd ik op straat door een hele nette meneer in pak aangesproken of ik misschien een film wilde komen bekijken. Hij had gratis toegangskaarten. Die heb ik maar aangenomen. Het gaat over ‘how to use Dianetics’. Ik denk erover morgen even langs te gaan, er staat een hele mooie vulkaan op mijn gratis toegangsticket, dus dat belooft wat. Ik ben alleen bang dat die lui van Scientology (dat staat overigens volgens mij opzettelijk niet op de folder) me niet meer laten gaan. Nou ja, ik kan altijd nog zeggen dat ik naar de Chinese kruidenwinkel moet voor wat medicatie (tip van de hotelreceptionist) of naar de chiropractor (er zit praktisch op elke hoek van de straat een).

15 Responses to Legal Alien

  1. Renate zegt:

    H3O? Bedoelde ze geen waterstofperoxide H2O2, als ik me niet vergis?

  2. Renate zegt:

    Bedankt, weer wat geleerd, maar ik vraag me nog wel af of dit in een hottub kan bestaan.

  3. @ Renate

    Je moet het zien als een soort continue proces. Opbouw-afbraak. Hydronium komt ook voor in een Ph-neutraal klimaat (hottubwater). Als men daar nog extra zuur aan toevoegt zal het gehalte aan hydronium hoger worden.

    Dit heeft natuurlijk he-le-maal niets te maken met de opname van zuurstof via de huid en ‘verrijking’ van de hottub met zuurstof. Dat is de bekende vaagpraat.

  4. Renate zegt:

    Dat er veel vaagpraat in het verhaal over de hottub zat, was mij ook wel duidelijk.

  5. LK zegt:

    Wiehoe!!! Mijn eerste publicatie op crypto. Als ik dat had geweten, had ik het verhaal wel wat minder warrig gemaakt😀

  6. @LK: yay🙂 Good one.

    Puntje:

    Sterker nog, vanuit evolutionair oogpunt zijn vrouwen na hun 40e niet zoveel meer waard”

    Ik zeg niet dat dit zo is, maar ik denk dat er – om je stelling te onderbouwen – behoefte is aan bewijs uit stammen waar vrouwen op hun 40e bedankt worden voor hun baarmoeder en dan hoppa het altaar opgaan of zo: kijken welke invloed dat heeft op de stam als zodanig.
    Indien aanwezig; roept u maar.

    Moge er veel meer volgen!

  7. LK zegt:

    Vanuit evolutionair oogpunt zou je nog kunnen pleiten dat oudere vrouwen geschikt zijn om de kinderen van de jongere generatie op te voeden, omdat ze veel ervaring hebben.
    Vanuit humaan oogpunt heb ik natuurlijk hele andere standpunten, maar dat snapte ze al helemaal niet. (De skepticus in het gezelschap haastte zich nog om uit te leggen dat ik het zo erg allemaal niet bedoelde, haha)

  8. LK zegt:

    Misschien toch maar niet naar die Dianetics gaan:

    http://skepp.be/nieuws/scientology-bespioneerde-makers-south-park-om-wraak-te-nemen

    Vreemd verhaal overigens, ik heb die aflevering recent nog gezien en dat die lui in vuilnisbakken gaan zitten speuren op zoek naar medicatie die je zou gebruiken… Ik weet het niet… (Het kan natuurlijk…)

  9. Renate zegt:

    Scientology staat al lang bekend om z’n vreemde praktijken en z’n manieren om met tegenstanders om te gaan. Iemand als Karin Spaink kan daar ook over meepraten.

  10. Tsja LK, het is jouw feestje maar ik zou nog liever met die enge mevrouw in een hottub zitten dan vier uur naar die scientologyfilm kijken.

  11. Vanuit evolutionair oogpunt zou je nog kunnen pleiten dat oudere vrouwen geschikt zijn om de kinderen van de jongere generatie op te voeden, omdat ze veel ervaring hebben.

    Precies😀

    Ik kan me trouwens een beetje voorstellen hoe dat gesprek is verlopen. Die LK windt er geen doekjes om!

  12. LK zegt:

    @Renate
    Ik heb argwaan omdat het een beetje conspiracy-achtig klinkt: ‘scientology bespioneert’. Volgens mij zijn het nog altijd mensen die mensen bespioneren en deze zijn toevallig lid van scientology. Ook hebben ze invloed in de hoogste ‘organen’ en weten zo herhalingen van south park te voorkomen (terwijl ik die aflevering recent nog gezien heb, dus geldt dat dan alleen voor Amerika?) Vul ‘Joden’ in waar Scientology staat en je stekels gaan recht overeind staan… (Zegt natuurlijk niet dat het niet waar is, maar dit hele verhaal is gebaseerd op een bron die beweert over papieren te beschikken waar in staat, etc…)

    @Crypto
    Duurt die film echt vier uur? Dat heb ik er niet voor over hoor. Geheid dat ik na afloop ook nog met ze in discussie moet, daar gaat mn kostbare tijd😦

    @Bram
    Nouja, die rechtstreekse kritiek van mij wordt in Nederland al niet altijd gewaardeerd, laat staan in ‘-How was your day? -Lovely!’-Amerika. Ik vond het dan ook heel grappig dat die skepticus mijn beweringen in politiek-correct Amerikaans probeerde te vertalen: ‘Wat ze eigenlijk bedoelt te zeggen is dat vanuit een puur evolutionair standpunt je zou kunnen zeggen dat voortplanting het belangrijkste aspect van ons bestaan op aarde is.’

  13. Renate zegt:

    Ik ben over het algemeen al geneigd om m’n kritiek voor me te houden. Als een vriendin me vraagt een website te maken voor iemand die een praktijk voor toegepaste kinesiologie wil beginnen, ga ik echt niet roepen dat dit allemaal onzin is, hoewel ik dat wel denk.

    Ik begrijp je argwaan wel, maar aan de andere kant zijn de ideeën van Scientology ook nogal merkwaardig en in zekere zin complotachtig. Bovendien bestaan de stukken van de processen tegen tegenstanders van Scientology wel.

  14. LK zegt:

    @Renate

    Ik geloof ook zeker wel dat Scientology op dat gebied een reputatie heeft, maar of het echt zo wijdverspreid is?…

    Wat betreft het kritiek geven: het hangt een beetje van de situatie af. Mijn vrienden kennen mijn standpunt over het algemeen wel, dus die zullen niet verrast zijn. Ik ga ook niet meteen roepen ‘wat een onzin’, maar als mensen vol zelfvertrouwen de grootst mogelijke onzin als waarheid presenteren en anderen daarvan proberen te overtuigen, houd ik mijn mond niet. De vrouw uit bovenstaand stukje riep uiteindelijk: ‘Ik geloof wel dat het werkt.’ Toen zei ik: ‘Natuurlijk, dat is je goed recht, geloven mag altijd. Maar dat is wat anders dan dat het wetenschappelijk bewezen is.’ Echt vrienden maak je er niet mee, dat snap ik ook wel.
    Maar ach, wat heb je aan vriendschap, als je ook gewoon je vrije tijd volledig aan het lezen van skeptische artikelen kunt besteden.
    😀

Geef een reactie

