Prijsvraag


Wat stelt dit voor en in welk verband is deze afbeelding gepubliceerd?

Crypto is erg goed in het bedenken van toepasselijke prijsjes, dus…doe je best!
Zorg ik mogelijk voor de poedelprijs voor degene met de meeste fantasie.

13 Responses to Prijsvraag

  1. Jan Willem Nienhuys zegt:

    ik denk dat het een artistieke impressie is van dendritische cellen.

  2. wilmamazone zegt:

    JWN:

    ik denk dat het een artistieke impressie is van dendritische cellen.

    Tis niet warm, maar ook niet koud. Jouw neus staat iig al een tikkeltje naar de goede kant gedraaid.

  3. DaSilva zegt:

    Ik weet het, maar laat ik de pret niet verpesten.

  4. JennyJo zegt:

    Oh je weet het maar je zegt het niet. Dan weten we dus niet of je het weet. En weten wij ook niks.

  5. wilmamazone zegt:

    Da Silva:

    Het is een borstkankergezwel.
    Bewijs?
    http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2012/februari/Visueel-festijn.html

    Het is geen borstkankergezwel/tumor, maar toont borstkankercellen die met behulp van microscopische afbeeldingen van borstkankercellen zijn gemaakt en vervolgens in een illustratie verwerkt:

    Het lijkt een scène uit een H.P. Lovecraft verhaal maar in plaats van een boze godheid wordt hier een ander soort slechterik afgebeeld. Het gaat namelijk om een borstkankercel. Maker Emiko Paul haalde inspiratie uit microscopische afbeeldingen van borstkankercellen. Het beeld is eerst als 3D model gemaakt, waarna er in Adobe Photoshop overheen is geschilderd. De afbeelding laat ook hoop op overwinning en genezing zien. Een mogelijk wapen tegen de borstkankercel komt links in beeld. De groene structuren representeren een antilichaam genaamd TRA-8, dat aan de universiteit van Alabama ontwikkeld is. Dit molecuul activeert een eiwit aan de oppervlakte van de kankercel waardoor die langzaam afsterft. De onderzoekers zijn de mogelijkheden en efficiëntie nog aan het onderzoeken, maar het is mogelijk dat dit antilichaam de zelfvernietigingsknop van de borstkankercel gevonden heeft.

    De oorspronkelijke tekst in Science:
    http://www.sciencemag.org/content/335/6068/528.full

    Niet slechts een prachtige afbeelding wat kleur en compositie betreft, maar dus ook hoop op overwinning en genezing laat zien. Gewoon eens ff wat anders dan de kleffe glamourbeelden op de cover van de tijdschriften van Pink Ribbon.

    Verder wilde ik ermee tonen dat de wetenschap echt wel zover is om de ene kankercel van de andere te kunnen onderscheiden, dus ook die van de verschillende borstkankers. Dat dan nog niet altijd 100% vaststaat hoe die cellen zich gaan gedragen als er eenmaal een tumor gevormd is, is een ander verhaal. Ik vind dat er weleens wat vaker een petje afgedaan mag worden voor alles wat serieuze wetenschappers tegenwoordig presteren i.p.v. badinerende uitspraken te doen over dat (borst)kanker nog steeds niet altijd te genezen valt en dat dat gisteren toch eigenlijk al gerealiseerd had moeten zijn voor de Fa. Ik-wil-bolletje-en-ik-wil-het nu.

    Mijn tweede vraag ging over in welk verband de afbeelding gepubliceerd werd.
    Quote:

    Het blad Science en de National Science Foundation presenteren de winnaars van de ‘International Science and Engineering Visualisation Challenge’. De uitdaging was om wetenschappelijke geletterdheid te stimuleren door wetenschap toegankelijker te maken met visualisatie en kunst.

    De Volkskrant maakte overigens ook melding van deze ‘visualisatiewedstrijd’:
    De compleet nieuwe wereld onder de microscoop

    Ik postte al eerder een item over schoonheid in de wetenschap omdat ik me blijf verbazen over wat tegenwoordig allemaal kan, maar ook omdat ik de afbeelding die ik daar gebruikte zo in groot formaat aan een van mijn muren zou willen hebben.

  6. DaSilva zegt:

    Ik moet voortaan toch eens beter lezen, nu heb ik nog niets gewonnen zeker?
    Het is ontzettend knap dat ze dit op deze manier in beeld kunnen brengen, je ziet nu dus hoe kanker eruit ziet, het is echt iets wat zich met al die tentakels in je lijf kan nestelen.
    Ik vind het trouwens helemaal niet iets om aan mijn muur te hangen, het ziet er in mijn ogen nogal onheilspellend uit.

    Edit WMZ: Geen idee waarom jij nu -bijna altijd- achter het moderatiefilter belandt, maar de laatste tijd heeft WordPress wel vaker kuren op velerlei gebied. *zucht*

  7. wilmamazone zegt:

    Da Silva:

    Ik vind het trouwens helemaal niet iets om aan mijn muur te hangen, het ziet er in mijn ogen nogal onheilspellend uit.

    Heb ik dat gezegd dan? Ik had het over de abstracte zwart-wit afbeelding bij mijn eerdere post die ik best aan de muur zou willen hebben.
    Hetzelfde met b.v. een zwart-wit foto van de grote bevroren spinnenweb die nu in mijn tuin een waar kunstwerk hangt te wezen en ga zo maar door.

  8. wilmamazone zegt:

    Da Silva:

    Ik moet voortaan toch eens beter lezen, nu heb ik nog niets gewonnen zeker?

    Dat voortaan beter lezen vind ik een prima idee en als het niet bij een goed voornemen blijft, krijg je daarvoor een flinke virtuele smakkerd op het voorhoofd.
    Eerlijk gezegd vind ik dat Jan Willem -zomaar uit z’n blote hoofd- dichter in de buurt zat met:

    ik denk dat het een artistieke impressie is van dendritische cellen.

  9. DaSilva zegt:

    Weer verkeerd gelezen oeps!
    En wat heeft Jan-Willem gewonnen?

  10. DaSilva zegt:

    Edit WMZ: Geen idee waarom jij nu -bijna altijd- achter het moderatiefilter belandt, maar de laatste tijd heeft WordPress wel vaker kuren op velerlei gebied. *zucht*

    Ik lig er niet wakker van hoor.

    WMZ: ik ook niet, maar o.a. ik ben dus niet altijd aanwezig om je meteen te bevrijden en/of b.v. verkeerde html te verbeteren.

  11. wilmamazone zegt:

    Da Silva:

    En wat heeft Jan-Willem gewonnen?

    Uiteraard niet de hoofdprijs, maar of ie voor de moeite een virtuele smakkerd bovenop z’n letterlijke blote hoofd van me wil?!😉

Geef een reactie

