Slaapproblemen door zomer- en/of wintertijd?

Hoezo slaapproblemen?!

Vannacht was het weer zover. Nu mocht de klok een uurtje teruggezet worden en daar was de afgelopen dagen weer vanalles over te lezen. Al járen dezelfde discussie; je kunt er de klok gelijk op zetten.

De wintertijd is eigenlijk de normale tijd. De zomertijd is de afwijkende tijd en wordt internationaal Daylight Saving Time genoemd. In de Europese Unie begint de zomertijd op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober.

Steeds vaker wordt er een pleidooi gehouden om de zomertijd af te schaffen.

Het verzetten van de klok is vrijwel nutteloos geworden voor de portemonnee. Voor een huishouden scheelt het per jaar nog maar 5 euro aan elektriciteitsverbruik, vooral gerealiseerd doordat we het licht minder aan hebben.

De voordelen van het extra uurtje van vannacht houden helaas niet lang aan. Na enkele dagen is onze nachtrust opnieuw verstoord. Sterker nog, de kwaliteit van de slaap wordt nog slechter dan daarvoor.

“De zomertijd is een overbodige, extra onnatuurlijke factor die ons biologische ritme verstoort”, aldus chronobioloog Till Roenneberg van de Ludwig-Maximilians-Universität in München.

Ik heb zelf altijd meerdere dagen nodig om aan de veranderde tijd te wennen, en in ergere mate bij het ingaan van de zomertijd. Overdag op de ‘verkeerde’ tijd honger en ga zo maar door. Van mij mag het hele gedoe afgeschaft worden, maar daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld, dus wat is de uwe?

artikel aangepast 28 okt. 20:54u.

14 Responses to Slaapproblemen door zomer- en/of wintertijd?

  1. Er zijn diverse onderzoeken die negatieve effecten laten zien (hartproblemen). Maar ook positieve effecten (een onderzoek waarin minder verkeersongevallen plaatsvinden) of neutrale onderzoeken (bijv. bedrijfsongevallen). Dit zijn allemaal observationele studies – die ik niet kritisch heb gelezen – waarin het per definitie lastig is een causaal verband aan te tonen. Persoonlijk denk ik dat het een boel gedoe is dat hele gebeuren met de DST. Al scannend lezen lijkt niet iedereen van het idee uit te gaan dat het uurtje onze circadiaan ritme gemiddeld gezien overhoop gooit. Ik heb ooit eens keer een jetlag gehad na een vlucht van Canada naar Nederland en sindsdien vind ik het resultaat van dat uurtje niet zo heel boeiend🙂 Een korte zoektocht naar de effecten van jetlag leverde nog niet zoveel op (in de hoop een dosis-respons relatie te vinden). Mbt de effecten van ploegendiensten is e.e.a wel duidelijk aan het worden volgens mij: http://medischcontact.artsennet.nl/artikel/116945/Nachtwerk-verhoogt-risico-op-borstkanker.htm

    Ik houd me op de veilige oppervlakte🙂

  2. wilmamazone zegt:

    Ochtend- avond- en nachtmensen zullen dat uur voor- of achteruit ook anders beleven:

    http://www.limburger.nl/article/20121029/BLOGS02/121028968/1056#Klokje

    Klokje

    Vroeger was ik een nachtmens. Lang na middernacht keek ik nog speelfilms, las boeken of zwierf rond op het internet. Ik wist niet beter. Daglicht deed pijn aan mijn ogen. Opstaan om naar het werk te gaan was een opgave, maar daar, op het werk, zat je gelukkig vaak tussen lotgenoten die de gevolgen van het nachtbraken bestreden met inferieure automatenkoffie, sigaretten en slap geouwehoer.

    eindquote:

    (..)Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ik er vaak al uren op heb zitten als ik ’s ochtends op het werk arriveer. ’s Middags heb ik dan een klassieke dip en moet ik gapen. Oude man, zie je ze dan denken.

    Denk ook aan ouders met een kleintje, dat sowieso al op een onchristelijke tijd wakker werd, en nu voor jouw gevoel om een uur of vijf poepefit is. Geen boodschap aan éérst de koffiepot aanzetten ect., dus Hengeveld kan makkelijk praten met zijn ene jetlag ooit eens een keer.😉

  3. Laura zegt:

    Sorry, dit is alleen een opmerking over taal. Je zet het streepje en de komma verkeerd.
    Het is Ochtend-, avond- en nachtmensen en Zomer- en/of wintertijd.

    Vanzelfsprekend hoef je deze reactie niet te plaatsen.

    Ik lees je weblog graag en hij staat ook als RSS op mijn weblog😉

  4. wilmamazone zegt:

    @Laura

    Je hebt gelijk wat die streepie’s betreft, maar daar maak ik geen punt van hoor. Al veranderd.
    http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1605/20_tot_30jarigen_20_tot_30jarigen_20tot30jarigen_2030jarigen/

    Het is niet mijn weblog, maar inmiddels ons weblog. Oorspronkelijk van Cryptocheilus/Crypto alleen, maar nu meerdere medebeheerders en/of redactieleden. We proberen er samen iets van te maken.

    Hartstikke fijn om te horen dat je graag meeleest.

  5. Hans zegt:

    Gauw afschaffen, dat jaarlijkse domme ritueel! Ik persoonlijk heb er weken lang last van. Nu weer word ik iedere ochtend om half vijf wakker en slaap dan niet meer in. Vreselijk vermoeiend. Maar niemand gaat dit jaarlijkse onzinnige gedoe afschaffen, want vrijwel overal in Europa doet men aan deze folklore mee. En dus zal er bij de eerste aanvechting in de politiek wel iemand roepen dat het “moet van Europa”. Nuttig lijkt me die zomertijd allerminst, we hebben toch al jaren een 24-uurseconomie? De volgende keer doe ik er niet meer aan mee en houd ik mijn eigen tijd, heb ik gisteren beslist. Alleen even rekening houden bij het maken van afspraken en bij dienstregelingen. Simpel genoeg. Verder zie ik geen enkel probleem.

  6. maarten zegt:

    geef mij maar een permanente zomertijd is voor iederwat wils
    geen gemier aan de klok twee keer perjaar kan beter hebben ochtend uren donker en middag uren licht dat is beter voor de avond spits

  7. Renate zegt:

    Ik geef toch de voorkeur aan permanente wintertijd. Ik heb er toch altijd al zo’n hekel aan om in het donker op te staan.

  8. Ida Bromberg zegt:

    Afschaffen die kunstmatige zomertijd. De wintertijd is de ‘normale’ tijd die we altijd hebben gehad tot het rampzalige idee om zomertijd in te voeren. Tijdens de wintertijd loopt ons ritme gelijk met licht-/donkercyclus. Tijdens de zomertijd niet: ons interne ritme past zich dan niet aan. Als je een ochtendmens bent of een heel goede slaper zul je er misschien niet zo veel van merken, dat uurtje minder eind maart. Voor avondmensen en mensen met slaapproblemen kan de ellende behoorlijk groot zijn. Wetenschappers pleiten al jaren voor het afschaffen van de kunstmatige zomertijd. De voordelen zijn marginaal en mensen die een langere avond willen hebben kunnen dit oplossen door gewoon zelf een uur eerder aan de dag te beginnen, zeker in deze 24-uurseconomie. Ook voor mensen die geen avondmensen zijn of slaapproblemen hebben is de kunstmatige zomertijd trouwens niet gezond.
    http://www.lerenslapen.nl/page/1511/slapen-zomertijd.html

  9. wilmamazone zegt:

    Het is weer zover. Vannacht gaat de klok een uur terug. Hier worden vijf argumenten opgevoerd om de wijzers niet meer terug te draaien:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3533313/2013/10/26/Wintertijd-begint-weer-Maar-wat-als-we-de-klok-niet-terugzetten.dhtml

    Ik vind de argumenten (wederom) niet steekhoudend genoeg om permanent te kiezen voor de kunstmatige zomertijd.

  10. Renate zegt:

    Ik vind de argumenten ook niet al te steekhoudend. Als het nog donker is, kost het me toch altijd al meer moeite om m’n bed uit te komen. Ik vraag me af of de ongelukken die door het vroeger donker worden gebeuren, anders niet ’s morgens zouden plaatsvinden.

  11. Count Iblis zegt:

    Als je in Amsterdam woont dan zit je op ongeveer 5 graden Oosterlengte, en (5/360)*24 uur = 20 minuten. De correcte tijd zou dus eigenlijk UTC+ 20 minuten moeten zijn, maar wij zitten in de UTC + 1 uur tijdzone. Dus de wintertijd die we gebruiken loopt al 40 minuten voor op de lokale zonnetijd en de zomertijd loopt dus 1 uur en 40 minuten voor. Als je alarm om 6 uur ’s ochtends afgaat, sta je dus eigenlijk om 4.20 ’s ochtend op.

  12. wilmamazone zegt:

    Het is weer zover:
    http://nos.nl/artikel/629610-de-zomertijd-gaat-vannacht-in.html

    Komende nacht gaat de zomertijd weer in. Om twee uur wordt de klok een uur vooruit gezet.

  13. wilmamazone zegt:

    Zowat een halve meter tekst voor de liefhebbers:
    Zomertijd-jetlag? Biologische klok verzetten is heel simpel

    Avondmensen klagen meer over de overgang naar de zomertijd dan ochtendmensen. Maar hoe groot is het verschil tussen deze twee type slapers eigenlijk? Uit recent onderzoek blijkt dat onze biologische klok veel eenvoudiger is te ‘verzetten’ dan tot nu toe werd aangenomen.

  14. wilmamazone zegt:

    Vannacht is de klok weer een uurtje teruggezet en het bijbehorende verhaaltje blijft grotendeels hetzelfde: Zomertijd is een achterhaald concept

    Hetzelfde met de reactie’s van voor- en tegenstanders, dus niks nieuws onder de (winter)zon.

Geef een reactie

