‘Tis Sinterklaas van vroegah niet meer *zucht*

De moderne tijd Het heerlijk avondje komt er weer aan en bij ons de Sint met een lach en een traan.

Vroeger scheen de maan door de bomen en vroeg je je af of Sinterklaas met een kleinigheidje zou komen. Nu wordt het kinderfeest ondermeer verkloodt door De Gouden Pepernoot. Het Gouden PepernootGala wordt dit jaar o.a. door Quinty Trustfull gepresenteerd, die in de picture staan al bij Pink Ribbon heeft geleerd.

De hartjes kloppen tegenwoordig voor zo’n rare zaken, dat mij dat menigmaal een diepe zucht doet slaken.

In plaats van elkaar alleen maar te verblijden, zou de helft van de Nederlanders aan Sinterklaasstress lijden.
Sluikreclame voor vitamine C, maar daar zitten ze bij het Gezondheidsnet niet mee. Die ondervinden sowieso nooit hinder van wat kletskoek meer of minder.

En nee het is geen mop, de laatste jaren laait telkens deze discussie weer op: is Sinterklaas een slavendrijver of gewoon een gezellige man met een baard of gaat zijn optreden met rascisme gepaard? Zwarte Piet is een kindervriend en het strooien van pepernoten en ander strooigoed is zijn specialiteit en die willen we toch zeker niet kwijt? Exit dan ook voor de Kerstman, dat kan dan niet anders; dat zal ze leren die buitenlanders. Ook de brand in elk sprookjesboek en nooit meer in een sprookjesbos op bezoek?`

De Televaag komt met 1 veeg, maar wat brengt dat dan weer teweeg? Want zoals de geschiedenis leert, is dat aan kinderarbeid gerelateerd. Jan Schenkman postuum insmeren met pek en veren, want die man was in 1850 o zo slecht met zijn boekie ‘Sint Nicolaas en zijn knecht’? Ondermeer Sinterklaas is jarig zingen gaat ook snel tot het verleden behoren, omdat hij op 6 december gestorven is en niet geboren?

Wel positief is het huidige taboe om kinderen angst aan te jagen met de roe, maar wel tot mijn spijt eten ze tegenwoordig nog maar zelden een boterham tevredenheid. Steeds meer tot op het bot verwende blagen die minderbedeelde kindertjes gaan plagen omdat die ouders hebben die al die dure dingen niet kunnen betalen, en Snotneus & Co. voor ondermeer een zelfgebreide trui luidruchtig de neus ophalen. Volwassenen die geen maat meer kennen en kinderen het hele jaar door vreselijk verwennen.

Dat alles is nog niets in vergelijking met dit hilarische betoog dat gisteren gepost werd op Argusoog; een site van zieke geesten met tal van zelfverzonnen queesten:

Het fenomeen Sint Nicolaas is zeer goed te vergelijken met zaken die in de natuur voorkomen.

kort voorbeeldje

Sint Nicolaas sint(heet-ie-sche) Nucleus DNA-nucleus
baard schimmeldraden, sporen elementen, nucleus-keten
vis-myther mytho-chondriaal DNA in de vorm van een vis/embryo
schoor-steen gekruiste bouwsteen – gekruist DNA
boek, genetische code van alle kinderen ooit
Paard-schimmel De nucleus plant zich voort aan de hand van een sint-heet-ie-sche schimmel en pa-ra siteert op hun energie

De sint-heet-ie-sche schimmel(infectie) en zijn peter(penis)plant zich voort aan de hand van de kennis van DNA nucleus en parasiteert in het lichaam van mensen !

Er is veel meer te zeggen, maar dat is zinloos zolang men niet ziet dat de kennis van DNA en sowieso alles uit de natuur altijd is gekend door de zwarte priesters van Rome en daarvoor Sumerie enz..
Ze weten ook dat ze hebben gezondigd t.o.v. van de hoogste god uit het heel-al omdat ze het menselijk DNA ofwel hun eigen ras hebben geinfecteerd met een dodelijke schimmel en hun naaste tot ondergeschikte hebben gemaakt.
Zij zullen niet worden opgenomen in de liefde van god maar eeuwig branden in deze zelfgeschapen eigen hel op aarde !

En weet je wat, misschien waren ik en jij ooit direct of indirect betrokken bij deze verschrikkelijke misdaad tegen de mensheid en zijn we daarom hier en zijn we wederom allemaal betrokken bij het besmetten van elkaar met valse dodelijke schimmel-infectie’s…..

god vergeef me, want ik wist niet beter !

Tot besluit ben ik gezwicht voor dit komische sinterklaasgedicht.

Hier kunt u het voorlopig mee doen; er zit voor elk wat wils in de virtuele schoen om te inspireren tot reageren.

26 Responses to ‘Tis Sinterklaas van vroegah niet meer *zucht*

  1. Renate zegt:

    Ach nee toch, Sinterklaasstress. Ze moeten ook steeds weer iets nieuws verzinnen. Vroeger breidde m’n moeder altijd een mooie trui voor me en dat is misschien nog wel m’n mooiste herinnering aan Sinterklaas. Helaas heb ik de meeste niet meer, omdat ze inmiddels versleten zijn. Tien jaar geleden overleed m’n moeder, op Sinterklaasdag, nadat ze op 2 december in coma was geraakt.

  2. wilmamazone zegt:

    Het Sinterklaasfeest moderniseren valt nog niet mee:

  3. wilmamazone zegt:

    De Sinterklahaas uit 1974 blijft leuk:

  4. wilmamazone zegt:

    Waarom is Sinterklaas de baas en Zwarte Piet niet?
    De verrassende visie van een kind met een witte papa en een zwarte mama

    Kinderen kunnen er ook heel anders over denken dan wij veronderstellen. Soms verrassend anders. Daar kwam ik achter toen ik de proef op de som nam bij mijn dochter van zeven. Ik vroeg haar wie de baas is, Sinterklaas of Zwarte Piet?
    “Sinterklaas”, antwoordde ze zonder aarzelen.
    “Maar”, zei ik, “het lijkt er op dat Sinterklaas vaak doet wat de hoofdpiet zegt”.
    “Nee, Sinterklaas is de baas”, zei ze heel stellig.

    Ik wilde van haar weten waarom Sinterklaas dan de baas is.
    “Komt het omdat hij een baard heeft?”, vroeg ik haar. Daar lag het niet aan.
    “Komt het dan omdat hij oud is?”, was mijn volgende vraag. Ook dat was het niet.

    Ik schetste haar dat Sinterklaas en Zwarte Piet een verschillende huidskleur hebben en vroeg haar naar de zwarte kleur van de Zwarte Pieten. Maar wat blijkt? Mijn dochter zei dat niet alle pieten zwart zijn: “Er zijn ook pieten die wit zijn die zich zwart hebben gemaakt”, wist ze me te vertellen.

    Tenslotte vroeg ik haar of Sinterklaas dan misschien de baas is omdat hij wit is. “Nee”, zei ze, “dat komt niet daardoor, het is omdat Sinterklaas de enige is, en daarom is hij de baas.”

    Ik glimlachte om haar antwoord. Want ze draaide alles om. Juist omdat Sinterklaas anders is, is hij de baas. Hoe mooi en origineel gedacht.

  5. JennyJo zegt:

    Tja…

    Dan kan Piet dus net zo goed wit zijn. Kinderen maakt het volgens mij niks uit welke kleur Piet heeft – als de zak met cadeautjes maar lekker vol is.

  6. wilmamazone zegt:

    @JJ

    En Sinterklaas een vrouw in een of andere soepjurk of zoiets dergelijks? Moet kunnen, de Paus gaat toch met de tijd mee. Nou ja, een beetje. Naar verluidt wordt zijn naam veranderd in Twitterdiscus en m.i.v. 2015 staat mogelijk Sinterklazina op de rol.

  7. DaSilva zegt:

    Sinterklaas moet vooral leuk zijn, niet politiek correct of bedoeld voor de commercie maar kom daar nog maar eens om, in deze tijd.
    Humor volgt effe zoeken.

  8. DaSilva zegt:

    PTT alias Sinterklaas

    Een heel arm jongetje wil graag een nieuwe fiets voor Sinterklaas, maar zijn gescheiden moeder kan die niet betalen. Moeder stelt voor om een brief aan Sinterklaas te schrijven waarin hij desnoods om geld voor een nieuwe fiets kan vragen. Afijn zo gezegd zo gedaan en de brief is gepost aan “Sinterklaas – Madrid – Spanje”.
    Bij de PTT komt deze brief binnen en iedereen slaat een ach-en-wee-wat-zielig en wat moeten we hier nu mee. Dus een PTT’er opent de brief en leest hardop voor:

    LIEVE SINTERKLAAS,
    Ik ben een jongetje van 8 jaar en ik wil heel graag een nieuwe fiets. Helaas zijn mijn ouders gescheiden en is mijn vader met de horizon vertrokken en krijgen wij geen alimentatie van hem, dus kan mijn moeder die niet betalen. Ik ben altijd heel lief, ik verzorg mijn zieke moeder en oma en pest nooit mijn zusje. Een nieuwe fiets kost maar 150 euro. Alsjeblieft, Sinterklaas, wilt u mij helpen?
    Afijn, de PTT-afdeling Post is zo ontroerd dat ze een inzamelingsactie houden voor het jongetje om een nieuwe fiets te kunnen kopen. Ze halen 138 euro op en sturen het geld precies op 5 december op naar het jongetje. Het jongetje opent de envelop en treft een brief van Sinterklaas aan met het geld voor de nieuwe fiets. Jongetje blij maar toch een beetje teleurgesteld dat het niet precies 150 euro is, zodat hij zijn fiets nog niet kan kopen. Het jongetje schrijft een brief terug aan Sinterklaas en doet hem wederom op de post “Sinterklaas – Madrid – Spanje”. De volgende dag komt ie bij de PTT aan en alle PTT’ers gaan helemaal uit hun dak.. “Jongens een brief van het jongetje”! Eentje opent de envelop en leest de brief hardop voor.

    LIEVE SINTERKLAAS,
    Hartelijk bedankt voor het geld voor mijn nieuwe fiets!! Heel lief van u maar ik kwam 12 euro tekort dus ik kan nog mijn fiets niet kopen. Ik weet zeker dat u 150 euro heeft gestuurd, dus die 12 euro zullen de KLOOTZAKKEN BIJ DE PTT WEL GEJAT HEBBEN!

  9. wilmamazone zegt:

    Het hoofdstuk speelgoed kan ook een leuke discussie opleveren. Dat dit nog nodig is in 2012, bijna 2013, verbaast me nog steeds.
    Sekseneutraal speelgoed met de Kerst in Zweden

    Top Toy veranderde haar beleid na aanhoudende kritiek van de Zweedse reclamewaakhond, de ReklamOmbudsman. In 2009 ontving deze een klacht van een basisschoolklas, die bezig was met een project over seksen. De klas vond de catalogus discriminerend, omdat jongens alleen met actieve spelletjes werden geportretteerd, terwijl meisjes alleen in een passieve omgeving stonden.

  10. wilmamazone zegt:

    De gouwe ouwe onovertroffen Snieklaas mag ook niet ontbreken:

  11. wilmamazone zegt:

    Vers van de pers:
    Politie zet Zwarte Pieten -de zogenoemde Doorgeefpieten- in als spion

    De inzet van Doorgeefpieten is overigens niet nieuw. “Dat gebeurt al drie of vier jaar. Het leek ons handig om zo ongemerkt situaties te observeren en gelijk de scheldkanonnades die Pieten over zich heen krijgen aan te pakken.”

  12. wilmamazone zegt:

    Onafhankelijk onderzoek:

  13. wilmamazone zegt:

    Het zal niemand ontgaan zijn dat de discussie dit jaar heviger was/is dan ooit, en dat weken aan een stuk. Het racistische gehalte van heel wat reacties vind ik schrikbarender dan de mogelijke van Zwarte Piet. De donkere schaduw over het hele gebeuren is inmiddels zo groot, dat bij mij het feestelijke gevoel over de landelijke intocht zo goed als verdwenen is.

    Youp overdrijft zoals gebruikelijk, maar heeft gelijk dat de zwartepietendiscussie vooral op het internet gierend uit de klauw gelopen is.

    Pietitie is genomineerd als HET woord van 2013, dat dan wel weer, maar het is een magere oogst.

    Het is niet de bedoeling om hier verder te gaan met de discussie, maar oplossingsgerichte reacties zijn wel welkom. De focus op de toekomst dus en niet op het verleden.

  14. JennyJo zegt:

    Zolang mensen hun fatsoen niet weten te houden zijn oplossingsgerichte reacties aan dovemansoren gericht vrees ik. Ik ben me rotgeschrokken van de manier waarop “aanhangers’ van zwarte piet zich op het internet hebben laten gelden. Zelfs de facebookpagina van Unicef werd volgeplempt met de vreselijkste racistische scheldpartijen. Heel beklemmend.

  15. Jan Willem Nienhuys zegt:

    Zou het dan toch waar zijn dat er veel racisten rondlopen in Nederland? Ik vind trouwens het alomtegenwoordige gebruik van de termen ‘allochtoon’, ‘niet-westerse allochtoon’, ‘tweede generatie allochtoon’ (tga) ook racistisch. Daar doen zelfs die anti-ZP’ers aan mee. Autochtoon is gewoon deftig voor inboorling, dus iemand die in Nederland geboren is, en de anderen zijn niet-inboorlingen, ongeacht of ze Belgen of Molukkers of Somaliërs zijn. En wie wel hier geboren is en behoorlijk Nederlands spreekt moet niet in zo’n tga-hokje gedouwd worden.

  16. JennyJo zegt:

    Ook wie hier niet geboren is, maar de Nederlandse nationaliteit gekregen heeft, is gewoon Nederlander. Die gaan we dus ook niet terugsturen en we gaan daar ook niet mee dreigen. Wat denken die mensen eigenlijk om dat maar te pas en te onpas te roepen, zijn ze nou helemaal gek geworden?!

  17. wilmamazone zegt:

    Jan Willem:

    Zou het dan toch waar zijn dat er veel racisten rondlopen in Nederland?

    Daar begint het steeds sterker op te lijken. In ieder geval een hoop zeurpieten die maar niet stop komen met de herhaling van de herhaling van de herhaling die al herhaald was. Een simpel berichtje leverde vandaag maar liefst 792 reacties op voordat de redactie maar weer eens afsloot na al tal van reacties verwijderd te moeten hebben:
    http://www.nujij.nl/algemeen/feestelijke-intocht-sinterklaas-in-groningen.25900806.lynkx?pageStart=601

    Laat dit draadje net zoals het feest vriendelijk en normaal zijn. Geen gescheld, geen off-topic reacties en reageer normaal op elkaar.

    NUjij/WO

    Daar had met dus weer eens te weinig boodschap aan. *zucht*

  18. wilmamazone zegt:

    Dit item werd nóg sneller afgesloten na 24 van de 114 reacties verwijderd te hebben:
    http://www.nujij.nl/algemeen/honderden-bij-protest-tegen-zwarte-piet-in.25908083.lynkx

    Reageer normaal of reageer niet. U riskeert een (lange) ban.

    NUjij/WO.

  19. Hannelore zegt:

    Ik heb me ook een paar keer in de discussie gemengd op de FB-pagine van Zwarte Piet is Racisme. Wat me voornamelijk is opgevallen, is dat zowel het pro als het anti-kamp heel weinig kennis hebben van elkaars geschiedenis.

  20. wilmamazone zegt:

    Hannelore:

    Wat me voornamelijk is opgevallen, is dat zowel het pro als het anti-kamp heel weinig kennis hebben van elkaars geschiedenis.

    Welke geschiedenis van elkaar bedoel je dan precies? Die in het algemeen of?

    Over die van Sinterklaas heb ik de afgelopen weken -al of niet zelfbenoemde- deskundigen diverse uitspraken horen doen. Net als Kerstmis een van oorsprong heidens gebruik zo lijkt het.

    In de huidige tijd zou men o.a. dit feest het beste kunnen zien als de uitbeelding van een soort sprookje vind ik. Dan kan en mag veel en zou niemand zich ergens aan hoeven te storen.

    Alhoewel: ik stoorde me gisteren weer aan de hulpsinterklazen die blijkbaar niet/nauwelijks kunnen wachten tot de ‘enige echte’ van boord is. Als er landelijk een sprookje verteld wordt, doe het dan goed.

    Nu maar hopen dat het vandaag in Amsterdam rustig blijft:
    http://nos.nl/artikel/575998-sint-vaart-amsterdam-binnen.html

  21. Hannelore zegt:

    Welke geschiedenis van elkaar bedoel je dan precies? Die in het algemeen of?

    De algemene en specifiek die van de slavernij. Bijv. ik heb een paar keer aan “hardline anti zp’ers proberen uit te leggen dat nederlanders in tegenstelling tot bijv. blanke amerikanen geen overgeleverde herinneringen hebben aan de slavernij. De slavenhandel en de tewerkstelling van slaven speelde zich niet af op nederlandse bodem. Dat de lijfeigenen in feodaal Europa net zo slecht werden behandeld.

    Het feit dat mensen uit Suriname of de Antillen een heel andere achtergrond hebben dan mensen uit Marokko en Turkije wordt door de fanatieke pro-zp’ers helemaal niet gezien.

  22. wilmamazone zegt:

    Voor zover bekend was het gisteren de eerste keer dat Sinterklaas tijdens de landelijke intocht beveiligd werd door arrestatiepieten.

    Dat moeten we in de toekomst ook normaal gaan vinden of wat?!

  23. wilmamazone zegt:

    De Consumentenbond voert actie op een ludieke manier:
    http://nos.nl/artikel/576319-winkeliers-beduvelen-sint.html

    Wellicht denken jullie, ach oude bok, dit is toch niet verboden,
    de aanbieding een beetje mooier laten lijken dan die is,
    daarmee is toch helemaal niets mis,
    maar jullie overtreden hiermee de wet en reclamecode

    http://www.consumentenbond.nl/actie-voeren/prijsmisleiding/media/Sinterklaasgedicht_ONLINE1.pdf

  24. wilmamazone zegt:

    Als dat maar goed gaat dit jaar op de daken enzo. Met ‘hoor de wind waait door de bomen’ zit ’t wel snor:
    KNMI waarschuwt voor stormachtig weer op pakjesavond

Geef een reactie

