De perikelen rondom ALS-patiënt Pieter Steinz en strandtent Parnassia

© Archieffoto ANP, 2005.

© Archieffoto ANP, 2005.

De uitgebreide berichtgeving rondom de affaire was dusdanig dat het mij aan komkommernieuws deed denken eerlijk gezegd. Van hoor en wederhoor was in 1e instantie geen sprake, en blijkbaar behoort iedereen uit het blote hoofd te weten wie Pieter Steinz is.*Aanvulling voor alle duidelijkheid: dat vindt Steinz zelf niet, maar het werd door diverse media opvallend benadrukt in (kop)teksten en dat stoorde mij. Net alsof dat ter zake doende is en andere mensen in een rolstoel minder belangrijk zijn. Net alsof Pieter Steinz en zijn vrouw zelf geen verkeerde inschatting gemaakt zouden kunnen hebben bij hun bezoek aan de strandtent afgelopen maandag. Waarom van tevoren niet even contact opgenomen met Parnassia om de situatie echt goed door te spreken? Dat had Pieter Steinz zelf kunnen doen via zijn IPad of mevrouw via de telefoon.

Ook bij miscommunicatie heeft de medaille meestal twee kanten nietwaar? Nu werd het door de media in no-time een uit de hand gelopen discussie; een welles-nietesspelletje dat uiteindelijk alleen maar verliezers kent.


Het gaat mij dus niet om gelijk of ongelijk op basis van niet te controleren uitspraken of wie van de oproerkraaiende twitteraars de grootste bek heeft etc, maar wat er in de toekomst (beter) mee gedaan kan worden. De beste reactie tot nu toe komt m.i. van een andere rolstoeler. Marc de Hond: “Geweldig als iedereen die boos is op strandtent Parnassia, zou zorgen dat zijn eigen werkplek rolstoeltoegankelijk is”

Dan realiseer ik me dat het mijn eigen pijn is die even boven kwam drijven en ik de serveerster moeilijk kan verwijten dat ze niet heeft gedacht, aan iets waar ze nooit aan denkt. Want dat doe je niet expres.

Het zou geweldig zijn als alle mensen die nu oproepen tot een boycot van strandtent Parnassia; zouden zorgen dat hun eigen werkplek voortaan goed rolstoeltoegankelijk is, zorgen dat daar ook mensen met een arbeidshandicap aan de slag kunnen, en dat zij weten waar het dichtstbijzijnde aangepaste toilet is.

Je kunt makkelijk wijzen naar een ander, maar een betere wereld begint bij jezelf.

Dit is in ieder geval al een mooi gebaar van Parnassia:
https://twitter.com/PieterSteinz

hans slewe
‏@elswouthoek

PaZ biedt haar welgemeende excuses aan de familie Steinz.
De omzet van Zondag 9-9 zal volledig worden gedoneerd aan de
ALS stichting

[laatst bijgewerkt 9 aug. 12:12]

Update (12:52) vanwege dit artikel van de NOS van 12:01:
http://nos.nl/op3/artikel/2051152-strandtent-doneert-omzet-aan-als-stichting.html

Volgens eigenaar Hans Slewe zat het verhaal heel anders in elkaar, maar toch heeft hij excuses aangeboden aan de ALS-patiënt en zijn vrouw. En: “Parnassia aan Zee heeft besloten om de hele omzet van zondag 9 augustus, de dag waarop we het meeste omzet maken, te doneren aan de ALS-stichting.”

Maar of er vandaag veel besteld zal worden? Op Facebook wordt opgeroepen tot een ‘stil protest’, vandaag om 14.00 uur.

Update 2 met deze ijzersterke samenvatting van Renate:

Renate zegt:
augustus 11, 2015 om 3:20 pm
Het idee dat iedere gehandicapte, hoe ernstig de handicap ook is, altijd en overal moet kunnen verwachten dat er rekening kan worden gehouden met zijn of haar handicap, lijkt me net zo zeer een illusie te zijn, dan het idee dat er nooit ergens iets mis mee mag kunnen gaan. Evenmin als risico’s nooit volledig uit te sluiten zijn, is absolute toegankelijkheid voor alle gehandicapten te realiseren. We kunnen het wel wensen, maar indien het noodzakelijk is dat er altijd iemand aanwezig is om in te grijpen in geval van nood, kun je moeilijk van een drukbezochte horecagelegenheid verwachten dat men daar altijd in kan voorzien. De zaken zijn nu eenmaal niet altijd zwart-wit.

[laatst bijgewerkt 13 aug. 11:50]

60 Responses to De perikelen rondom ALS-patiënt Pieter Steinz en strandtent Parnassia

  1. JennyJo zegt:

    Ik vind het helemaal geen mooi gebaar van Parnassia, ik vind dat ze zich moeten schamen. Parnassia is gelegen in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Lees even wat er op de website staat met betrekking tot Toegankelijkheid minder valide:

    De fietspaden en brede wandelpaden zijn toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Er bevinden zich mindervalidenplaatsen op alle parkeerplaatsen. Een Wombat strandrolstoel is te huur bij bezoekerscentrum De Kennemerduinen. Hier is ook een mindervaliden-WC. Blindengeleidehonden en hulphonden zijn toegestaan mits als zodanig herkenbaar en in functie.

    Gezien het feit dat Parnassia gelegen is midden in een natuurgebied dat veel werk gemaakt heeft van toegankelijkheid voor minder-validen, vind ik het heel normaal dat je er als mindervalide vanuit gaat dat je daar gewoon terecht kunt met je rolstoel en je verstaanbaar Nederlands sprekende echtgenote. Ik vindt het dus absurd dat je eerst zou moeten bellen of je er wel in kan; wel invalidenparkeerplaatsen bij Parnassia, maar er vervolgens niet in mogen omdat je niet kunt praten? Terwijl je iemand bij je hebt die het woord kan doen voor je? Daar snap ik niks van. Het gaat hier niet om een eenvoudig strandtentje, maar om een grote horecagelegenheid, groot genoeg voor grote partijen, die er dan ook regelmatig plaatsvinden. Steinz en echtgenote valt wat dit betreft dan ook niets te verwijten vind ik.

  2. Hannelore zegt:

    Parnassia is een zelfbedieningsrestaurant. Daar lopen helemaal geen serveersters rond. Een heleboel mensen zitten op het terras en nemen niks. Vraag me af wat hier echt allemaal aan is vooraf gegaan.

  3. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Ik vindt het dus absurd dat je eerst zou moeten bellen of je er wel in kan; wel invalidenparkeerplaatsen bij Parnassia, maar er vervolgens niet in mogen omdat je niet kunt praten?

    Dat is het punt toch helemaal niet. Het gaat om en over het (tijdelijk) alleen achter laten van een invalide op het betreffende terras zonder dat alle medewerkers voldoende van alle in en outs op de hoogte waren.

  4. JennyJo zegt:

    Ach kom nou toch, je hoeft toch niet alle medewerkers op de hoogte te stellen ‘van alle ins en outs’ als je je man even op het terras achterlaat? Je hoeft ook niet alle medewerkers op de hoogte te stellen als je iets wil bestellen, de medewerker die jouw wijk bedient moet op de hoogte zijn, meer is echt niet nodig. En in dit geval was er een medewerkster op de hoogte, die vond het geen probleem en informeerde haar baas. Ook de gasten aan de naburige tafeltjes waren op de hoogte, niemand had er eenprobleem mee, alleen de baas. Zo kun je van alles een probleem maken en de gehandicapte heeft het gedaan want die moet blijkbaar van tevoren álle medewerkers op de hoogte stellen van alle ‘ins en outs’, wat dat dan ook wezen mag.

  5. wilmamazone zegt:

    En in dit geval was er een medewerkster op de hoogte, die vond het geen probleem en informeerde haar baas.

    Waar staat dat? Blijkbaar heb ik wat gemist dan.
    Volgens wat ik gelezen heb was er sprake van een tweede medewerker (niet op de hoogte) die baas erbij haalde. In het ene bericht is baas (leidinggevende van dat moment?) overigens een hij en in het andere een zij.

    Zo kun je van alles een probleem maken en de gehandicapte heeft het gedaan want die moet blijkbaar van tevoren álle medewerkers op de hoogte stellen van alle ‘ins en outs’, wat dat dan ook wezen mag.

    Wat een uiterst vreemde conclusie zeg! Blijf je verder mijn woorden verdraaien of wat?!
    Het lijkt me logischerwijs de taak van baas/leidinggevende om zoiets even kort te sluiten met het personeel om misverstanden te voorkomen.

  6. JennyJo zegt:

    Sorry Wilma, ik vind het echt nergens over gaan en heb helemaal geen zin in een discussie hierover, want ik zie geen enkele reden waarom Pieter Steinz daar niet een tijdje zou kunnen zitten. En nee, ik vind het niet logisch om zoiets van tevoren kort te sluiten, gezien de wijze waarop Paranassia zich profileert (‘iedereen is welkom’) en gezien de ruime mate aan voorzieningen voor mindervaliden in de Kennemerduinen. Alleen al op grond daarvan mag je aannemen dat ze er niet moeilijk over gaan doen dat Steinz daar op het terras zit. Horeca gaat over gastvrijheid. Als je dat niet kan of wil leveren kun je maar beter iets anders gaan doen.

    Ik kom weleens in de Bijenkorf in Amsterdam en nuttig daar dan iets, in het zelfbedieningsrestaurant bijvoorbeeld. De keren dat ik daar blinden, doven, rolstoelgebonden of anderszins gehandicapte personen heb zien zitten – alleen, in afwachting van hun begeleider die consumpties haalt of naar de wc is of weet ik wat – zijn niet te tellen. Niemand maakt er een probleem van, nooit, in al die jaren dat ik er kom niet. En die gaan heus niet allemaal van tevoren bellen hoor en alle medewerkers op de hoogte stellen.

  7. wilmamazone zegt:

    Hannelore:

    Parnassia is een zelfbedieningsrestaurant. Daar lopen helemaal geen serveersters rond. Een heleboel mensen zitten op het terras en nemen niks. Vraag me af wat hier echt allemaal aan is vooraf gegaan.

    Dat vraag ik me dus ook af, want het is ook mij niet duidelijk wat zich daar nou echt afgespeeld heeft.
    Aanvulling: naar verluidt zou er nu wel bediening zijn (buiten en binnen).

  8. JennyJo zegt:

    Misschien heeft iemand geklaagd. Er zijn mensen die aanstoot nemen aan gehandicapten. Ik mocht ook me ook niet meer omkleden en douchen in de sportschool toen ik chemo had omdat er geklaagd was over mijn fysiek. Of ik me dus maar zo wilde uitdossen dat niemand zag dat ik geen haar had en dergelijke of anders ophoepelen. Ik had het ook van tevoren moeten overleggen maar dat is nooit in me op gekomen. Zulke dingen gebeuren en dan wordt er vaak gekozen voor de klager en niet voor het slachtoffer zeg maar.

  9. JennyJo zegt:

    Ik vind het ook niet relevant wie wat zei en wanneer en waarom. Ik vind dat Steinz daar gewoon moet kunnen zitten zonder kleinzielig gezeik van medewerkers/bazen/andere gasten en niet weggestuurd hoort te worden. Wat ook de reden ervan is, ik vind het idioot en beschamend.

  10. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Sorry Wilma, ik vind het echt nergens over gaan en heb helemaal geen zin in een discussie hierover, want ik zie geen enkele reden waarom Pieter Steinz daar niet een tijdje zou kunnen zitten.(**)

    Die reden zag baas/leidinggevende ook niet áls hij/zij op de hoogte was geweest over het waarom (mw. Steinz wilde graag in zee gaan zwemmen, dus niet meer in de buurt)

    Alleen al op grond daarvan mag je aannemen dat ze er niet moeilijk over gaan doen dat Steinz daar op het terras zit. Horeca gaat over gastvrijheid. Als je dat niet kan of wil leveren kun je maar beter iets anders gaan doen.

    Hoe weet jij zo zeker dat er -langer dan nodig- moeilijk gedaan werd, en Parnassia heeft ook geen poging gedaan om al afgelopen maandag het misverstand ter plekke op te lossen of wat?

    Edit: intussen twee reacties van JennyJo gemist.

  11. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Ik vind het ook niet relevant wie wat zei en wanneer en waarom. Ik vind dat Steinz daar gewoon moet kunnen zitten zonder kleinzielig gezeik van medewerkers/bazen/andere gasten en niet weggestuurd hoort te worden. Wat ook de reden ervan is, ik vind het idioot en beschamend.

    Als Parnassia niet liegt alsof het gedrukt staat is Pieter Steinz nooit weggestuurd, integendeel.

  12. wilmamazone zegt:

    Het gezin van strandtenteigenaar Hans Slewe heeft inmiddels politiebescherming nodig vanwege serieuze bedreigingen:
    https://pbs.twimg.com/media/CL9wMoYWwAAp_Yy.png:large

  13. JennyJo zegt:

    Ik snap gewoon niet waarom dit een onderwerp is voor dit blog. Steinz heeft nog maar heel kort te leven, die mensen hebben al een vreselijk zwaar traject achter de rug, wat kan mij het schelen wat er is gebeurd en of hij van tevoren had moeten bellen/mailen of weet ik wat laat die man toch gewoon met rust, of, als je dan per se over hem wil schrijven, schrijf dan over zijn belang als literair criticus, zijn bijdrage aan de Nederlandse taal, zijn passie voor literatuur en hoe prachtig en inspirerend hij daarover heeft geschreven. En ja, Parnassia interesseert mij in dit verband geen lor, ik heb veel meer te doen met Steinz en zijn vrouw en ik vind het vreselijk dat hij dood gaat want ik had graag nog heel erg veel van hem willen lezen. Hier laat ik het verder bij.

  14. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Ik snap gewoon niet waarom dit een onderwerp is voor dit blog.

    Omdat een betere wereld voor ALLE gehandicapten mijn kern van de zaak is:

    Het zou geweldig zijn als alle mensen die nu oproepen tot een boycot van strandtent Parnassia; zouden zorgen dat hun eigen werkplek voortaan goed rolstoeltoegankelijk is, zorgen dat daar ook mensen met een arbeidshandicap aan de slag kunnen, en dat zij weten waar het dichtstbijzijnde aangepaste toilet is.

    Je kunt makkelijk wijzen naar een ander, maar een betere wereld begint bij jezelf.

  15. Ton zegt:

    Het is wel degelijk een zinvol onderwerp voor een blog, teveel nog worden mensen met een handicap gediscrimineerd
    .

  16. (JennyJo zegt:

    (…) Omdat een betere wereld voor ALLE gehandicapten mijn kern van de zaak is

    Ja, voor iedereen behalve voor Pieter Steinz, want die had vooraf alle medewerkers op de hoogte moeten stellen van alles ins en outs. Als je je stukje had betrokken op alle gehandicapten had ik er geen moeite mee gehad, maar je zegt wel dit:

    blijkbaar behoort iedereen uit het blote hoofd te weten wie Pieter Steinz is. Net alsof dat ter zake doende is en andere mensen in een rolstoel minder belangrijk zijn.

    Dat is een stroman van de eerste orde, want er is NIEMAND, werkelijk NIEMAND, die zegt dat andere gehandicapten minder belangrijk zijn dan Pieter Steinz, dat maak jij ervan.

  17. JennyJo zegt:

    Het is wel degelijk een zinvol onderwerp voor een blog, teveel nog worden mensen met een handicap gediscrimineerd

    Dan moet het daarover gaan en niet alleen over wat er al dan niet is gepasseerd tussen Steinz en echtgenote en Parnassia.

  18. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Dan moet het daarover gaan en niet alleen over wat er al dan niet is gepasseerd tussen Steinz en echtgenote en Parnassia.

    En wie is daar over begonnen?!
    Lees nog eens even extra goed wat hierboven (in het item) al de hele tijd stond:

    Het gaat mij dus niet om gelijk of ongelijk op basis van niet te controleren uitspraken of wie van de oproerkraaiende twitteraars de grootste bek heeft etc, maar wat er in de toekomst (beter) mee gedaan kan worden. De beste reactie tot nu toe komt m.i. van een andere rolstoeler. Marc de Hond: “Geweldig als iedereen die boos is op strandtent Parnassia, zou zorgen dat zijn eigen werkplek rolstoeltoegankelijk is”

    En wat die vermeende stroman betreft -erg dat ik het aan jou uit moet leggen- betreft een koptekst zoals deze:
    Strandtent Parnassia stuurt legendarische Pieter Steinz van terras ‘want kan niets bestellen’

    Op Twitter is terechte ophef ontstaan nadat Fokke en Sukke melding maken van een wel heel nare actie van strandtent Parnassia aan Zee. Pieter Steinz, de legendarische boekenrecensent bij NRC Handelsblad, journalist en auteur werd er samen met zijn vrouw van het terras gestuurd omdat hij niets zou kunnen bestellen…………
    (vet door mij)

  19. wilmamazone zegt:

    Ton:

    Het is wel degelijk een zinvol onderwerp voor een blog, teveel nog worden mensen met een handicap gediscrimineerd

    Ha die Ton. Dat is lang geleden. Mijn dag kan niet meer stuk nu ik weer eens iets van jou gehoord heb.🙂

  20. Hannelore zegt:

    Even een beschrijving van het Parnassia restaurant voor de mensen die het niet kennen🙂🙂. Ik ken het Parnassia restaurant al m’n hele leven. Het was eerst een klein gezellig strandtentje waar je heenging met het schoolreisje. Het is met de jaren steeds groter geworden en steeds minder gezellig. Het is stressen als je wat gaat halen. Rustig zitten kan ook niet echt door het constante heen- en weer lopen van bezoekers. Het terras is vrij toegankelijk, je hoeft niet via het binnenrestaurant naar het terras. Er zijn volgens mij geen drempels.

  21. JennyJo zegt:

    Ik ben niet over Steinz en Parnassia begonnen hoor, dat heb je zelf gedaan. Je dacht een geval van selectieve verontwaardiging te zien en daar sprong je op in met je stukje. Je had het onbesproken kunnen laten, of ervoor kunnen kiezen om het onderwerp breder trekken naar discriminatie van gehandicapten in het algemeen, maar dat heb je niet gedaan, in plaats daarvan heb je je stuk misbruikt om een flauwe sneer aan Steinz uit te delen. Nou, fijn, zullen de gehandicapten blij mee zijn.

  22. wilmamazone zegt:

    JJ:

    (**) in plaats daarvan heb je je stuk misbruikt om een flauwe sneer aan Steinz uit te delen.

    Nou dankjewel dan maar. Fijn dat je mij zo hoog inschat. [/ironie]

    Schrijf zelf een beter stuk n.a.v. deze kwestie zou ik zeggen. Ik kan in jouw ogen toch geen goed meer doen.

  23. wilmamazone zegt:

    Deze reactie in de Telegraaf van vandaag vind ik een (van de) pareltje(s) dat voor zich spreekt:

    J. van Tiggelaar (gast) 09-08-2015, 17:28

    Ik wou dat iedereen die zich zit op te winden over die eigenaar zelf eens goed in de spiegel kijkt.
    Ik werk al jaren lang met zeer zwaar gehandicapten, afhankelijk van beademing, en die mensen worden overal geweerd, scheef aangekeken en zelfs verzocht het pand te verlaten omdat het de eetlust van de gezonde medemens bederven zou. Dagelijks vernederd worden omdat je niks kan en iedereen kijkt toe.
    Alleen op internet is iedereen een weldoener.

    En nogmaals: het is niet eens zeker dat de eigenaar zelf aanwezig was, maar een/de bedrijfsleider. Een extra reden dus om eens goed in die spiegel te kijken.

    Iets soortgelijks heb ik persoonlijk meegemaakt in de eetzaal van een zorgcentrum. Niemand had wat tegen dementerenden, behalve als ze in de zaal mee mochten eten…..

  24. wilmamazone zegt:

    JennyJo:

    Ik ben niet over Steinz en Parnassia begonnen hoor, dat heb je zelf gedaan.

    Voor alle duidelijkheid: ik reageerde louter op deze opmerking van jou:

    Dan moet het daarover gaan en niet alleen over wat er al dan niet is gepasseerd tussen Steinz en echtgenote en Parnassia.

  25. wilmamazone zegt:

    Ter informatie:
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24358154/__Strandtent_doneert___16.666__.html

    BLOEMENDAAL – De Bloemendaalse strandtent Parnassia, die afgelopen weekeinde de toorn van Nederland over zich heen kreeg omdat het personeel de Haarlemse ALS-patiënt Pieter Steinz zou hebben weggestuurd, doneert 16.666 euro aan de ALS-stichting: de dagopbrengst van zondag.

  26. wilmamazone zegt:

    quote item WMZ:

    Dit is in ieder geval al een mooi gebaar van Parnassia:
    https://twitter.com/PieterSteinz

    hans slewe
    ‏@elswouthoek

    PaZ biedt haar welgemeende excuses aan de familie Steinz.
    De omzet van Zondag 9-9 zal volledig worden gedoneerd aan de
    ALS stichting

    Eerste zin van allereerste reactie:

    JennyJo zegt:
    augustus 9, 2015 om 12:39 pm
    Ik vind het helemaal geen mooi gebaar van Parnassia, ik vind dat ze zich moeten schamen.(**)

    Tja…..:

    Willem Thijs ‏@thijs_willem 43 min.43 minuten geleden
    Na massale verontwaardiging over #parnassia lees ik nu weinig positieve berichten over omzet van zondag die gestort wordt voor #ALS 1/3

    Willem Thijs ‏@thijs_willem 28 min.28 minuten geleden

    Het sterkt mijn idee dat #twitter toenemend een uitlaatklep wordt voor ongeremde negatieve emoties en nuance zoek is. Jammer. #parnassia

    https://twitter.com/thijs_willem

  27. wilmamazone zegt:

    quote item:

    Ook bij miscommunicatie heeft de medaille meestal twee kanten nietwaar? Nu werd het door de media in no-time een uit de hand gelopen discussie; een welles-nietesspelletje dat uiteindelijk alleen maar verliezers kent.

    Een (m.i.) waardevolle bijdrage van een ervaringsdeskundige die verloren gaat in een berg (bloeddorstige) bagger onder dit item:
    http://www.rtvnh.nl/nieuws/168584/als-patint-weggestuurd-bij-strandtent-parnassia-omdat-hij-niet-eens-kan-praten

    Eric Sellmeijer 08-08-2015 | 09:44 uur

    Ervan uitgaande dat de strandtenteigenaar inderdaad een dergelijk botte reactie gaf, is dat inderdaad niet netjes. Hij moet zeker nog maar eens bedenken hoe je als horeca-man met mensen om moet gaan. Aan ieder verhaal zit echter ook een andere zijde. Mijn vader is aan ALS gestorven. Mijn moeder verzorgde hem tot het eind. Als mijn moeder er toch ook eens uit wilde, werd er oppas geregeld. Hetzij familie, wijkverpleging, of er ging gewoon een derde mee. Je kunt in het hoogseizoen niet met een zwaargehandicapte een strandterras op lopen en zeggen “ik stal mijn man hier even en ik ga zwemmen”. De medewerkers hebben het razend druk en kunnen de verantwoording over deze meneer wellicht niet eens aan. Een ALS patiënt kan zich zomaar in niets verslikken. Ik heb wel eens gedacht dat mijn vader op zo’n benauwd moment ter plekke het hoekje om zou gaan. Stel je voor dat dit op dat terras was gebeurd. Nee, mevrouw had beter na moeten denken en ook aan de terrasmedewerkers moeten denken. Hoewel het heel begrijpelijk is dat zij de verleiding van een verfrissende duik ook niet kon weerstaan, gaat haar verantwoording over de patiënt op dat moment voor. Beter regelen de volgende keer. De reactie van de strandtenteigenaar blijft echter wel een hele slechte.

  28. JennyJo zegt:

    Het gaat je er dus gewoon wél om wie er in deze discussie ‘gelijk’ heeft, en uit jouw inbreng blijkt keer op keer overduidelijk dat jij vindt dat dat niet Steinz en echtgenote zijn. Iemand moet blijkbaar de schuld hebben van het gebeurde, en dat is echtpaar Steinz, want die hadden het maar beter moet regelen. Helemaal geen algemene brede discussie dus over (het ontbreken van) voorzieningen voor gehandicapten en discriminatie van gehandicapten.

    Wij zijn regelmatig bij Parnassia geweest, je kunt er prachtig over de zee uitkijken. Honden zijn van harte welkom op het terras, de goed-opgevoede, maar ook de onopgevoede, die nogal eens flinke overlast veroorzaken. Maar dat mag, want ‘iedereen is welkom’. Alleen het echtpaar Steinz niet, want die hadden het maar beter moeten regelen. Vind het nogal lullig om dat hier allemaal zo breed uit te meten hoe dom ze wel niet geweest zijn om naar zee te willen gaan.

    Enfin, gooi maar in mijn pet, want ik snap nog steeds niet waarom dit een onderwerp zou zijn voor dit blog.

  29. Bas zegt:

    Goed geschreven artikel Wilma. De spijker op zijn kop. Nederlanders doen momenteel niets liever dan zondebokjes zoeken op internet. Lekker veilig vanachter hun pc-tje. Het is makkelijker te schelden op een ander dan zelf ook maar iets positiefs aan deze samenleving bij te dragen. En zelfs het goedmaken is tegenwoordig niet goed genoeg. Stort ie zijn hele omzet van de zondag is het nog niet goed genoeg. “De hele zaak moet het liefst failliet”. Man man, wat een sneu volk zijn we toch. Moraaljihadisten.

    Edit WMZ: uit wachtstand om 13:24

  30. wilmamazone zegt:

    @ JennyJo

    Ik had de stille hoop dat je vandaag niet met het verkeerde been uit bed gestapt zou zijn, maar helaas. Het enige dat ik toon/wil tonen is dat iedere medaille twee kanten heeft en ik nou net degene ben die daarom geen partij wil kiezen.

    Vind het nogal lullig om dat hier allemaal zo breed uit te meten hoe dom ze wel niet geweest zijn om naar zee te willen gaan.

    De zoveelste stomme, minderwaardige interpretatie van mijn woorden die je ook geheel op jouw eigen conto mag schrijven.

  31. wilmamazone zegt:

    Bas:

    Goed geschreven artikel Wilma. De spijker op zijn kop.

    Welkom en dankjewel Bas. Blijkbaar ben ik toch niet voor iedereen moeilijk te begrijpen.

  32. wilmamazone zegt:

    Interessante radio-uitzending van vandaag met o.a. Marc de Hond:
    //media-service.vara.nl/player.php?id=344366

    Aanvulling 19:14 :
    http://www.marcdehond.nl/boycot-dan-voor-een-maand-alle-restaurants-en-openbare-gelegenheden-waar-pieter-steinz-niet-naar-binnen-zou-kunnen/

    We hebben niets aan medelijden. Aan alle mensen die boos zijn op Parnassia, en die daarom oproepen tot een boycot; zou ik willen zeggen: boycot dan voor één maand alle winkels, restaurants, hotels en openbare gelegenheden waar Pieter Steinz niet naar binnen zou kunnen en niet naar toilet zou kunnen. Of positiever gesteld: beloon de zaken die wèl inclusief denken met uw bezoek. Als we dat allemaal consequent een tijdje zouden doen; zou er pas ècht iets veranderen in Nederland.

    Maar zegt u… dan moet u voordat u ergens heen gaat eerst uitzoeken of het wel toegankelijk is? En zijn er misschien winkels waar u altijd graag komt, waar u niet naar toe kunt?

    Klopt. Dat heeft Pieter Steinz ook.

  33. wilmamazone zegt:

    Reacties op de bloeddorstige hetze die vrijdagavond begon:
    http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4117282/2015/08/10/ALS-misverstand-toont-genadeloze-kracht-van-sociale-media.dhtml

    Slechts twee tweets waren er voor nodig om een ware klopjacht te ontketenen op de Bloemendaalse strandtenteigenaar, die een ALS-patiënt zou hebben weggestuurd van het terras omdat hij niets kon bestellen. Ondanks het ‘misverstand’, doneren van de dagopbrengst van 16.666 euro en geaccepteerde excuses van de gedupeerde, krijgt hij met zijn gezin nu politiebescherming wegens serieuze dreigementen. Een harde confrontatie met de onverbiddelijke kracht van sociale media.

    (**)De eigenaar van de strandtent werd diep door het slijk gehaald.

    Uiterst pijnlijk, stelt mediapsycholoog Mischa Coster. ,,Iemand die ernstig ziek is krijgt al snel – en meestal terecht – publieke sympathie. Helemaal wanneer het om een ongeneeslijke ziekte zoals ALS gaat, dat juist door de Ice Bucket Challege flink in het nieuws is geweest en bij velen bekend is geworden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat elk verhaal meerdere kanten heeft.”

    (vet door mij)

    De verontwaardiging onder twitteraars over de behandeling van de ALS-patiënt is volgens De Bruin wel oprecht. ,,Een groot deel van de twitteraars is er echt niet op uit om die zaak te sluiten. Maar Twitter kan echt harteloos zijn.” Dat is best eng, volgens de journalist. ,,Want jij of ik kunnen de volgende zijn die iets verkeerd doen.”

    Volgens de deskundigen heeft de strandtenteigenaar goed gereageerd op de commotie, door zijn dagopbrengst te doneren aan de ALS-stichting. Jarno Duursma zegt dat het boetekleed aantrekken het beste is. ,,De donatie is sympathiek. Daarmee geef je aan dat er sprake was van een ongewenste situatie. Mooi is ook dat het twitteraccount Fokke & Sukke, waar het begon, dit ook deelde.”

  34. wilmamazone zegt:

    Off topic. Waarom? Gewoon omdat het kan èn het vandaag de laatste column van Pieter Steinz betreft:
    http://www.nrc.nl/boeken/2015/08/10/het-leven-is-kostbaar-doorleef-het-diep-drijf-het-in-een-hoek/

    Lezen met ALS: Het leven is kostbaar. Doorleef het diep, drijf het in een hoek

    Pieter Steinz heeft ALS, een zeldzame neurologische ziekte waarbij je in toenemend tempo verlamd raakt. In deze serie verbindt hij het verloop van zijn ziekte met de boeken die hij (her)leest. Vandaag de laatste aflevering, over Walden van Henry David Thoreau.

    Toen ik anderhalf jaar geleden met deze columns begon, dacht ik dat ik er 13, hoogstens 26 zou schrijven. Ik koesterde zelfs het zwart-romantische idee dat ik in het harnas zou sterven – iets wat gelukkig niet gebeurde. Hoeveel uitvalsverschijnselen ik ook kreeg, mijn vingers bleven het goed doen; hoezeer de moeheid ook toesloeg, over een week genomen waren er genoeg uren die ik productief kon maken. En de onderwerpen bleven komen. Maar nu, na 52 afleveringen, zijn ze wel zo’n beetje op. Mijn uithoudingsvermogen wordt elke week iets minder, maar daar heb ik vaak genoeg over geschreven. De ALS-gerelateerde verlammingen en krampen nemen toe, maar dat is ook geen nieuws. Over bijna elk fysiek en psychisch aspect van mijn ziekte heb ik wel mijn zegje gedaan. De gang naar de tandarts zal ik u besparen, ik zou er trouwens geen boek bij kunnen verzinnen.

    Zelfs aan afscheid nemen heb ik een column gewijd – aan de hand van de liedteksten van Jacques Brel, want de wereldliteratuur omvat meer dan romans en dichtbundels. Zodat ik met een gerust hart een einde kan maken aan Lezen met ALS, onder dankzegging voor alle reacties die ik van mijn lezers heb gehad en met een laatste inspirerend motto uit Thoreau’s Walden:
    ‘Of het nu om leven gaat of om dood, wij vragen alleen om werkelijkheid. Als we werkelijk op sterven liggen, laat ons dan de kou in onze uiterste ledematen voelen; als we leven, laten we ons dan aan onze taak wijden.’

    Tip: In september komt een boek uit met deze columns.

  35. wilmamazone zegt:
  36. wilmamazone zegt:

    Kern van de zaak -en niet alleen wat Parnassia betreft- is wat er nu en in de toekomst daadwerkelijk mee gedaan wordt in de dagelijkse praktijk:

    “Reputatie koop je niet terug met een dagomzet. Het gaat erom hoe Parnassia in de toekomst omgaat met gasten in het algemeen en gehandicapten in het bijzonder.”

    http://www.nrcq.nl/2015/08/11/parnassia-reageerde-nogal-houterig-op-shitstorm

    ‘Parnassia reageerde nogal houterig op shitstorm’ Dat kan beter.

    Grote bedrijven zoals KLM hebben de afdeling social media allang in het hart van hun organisatie geplaatst, weet Paul Stamsnijder, van de Reputatiegroep, specialist in het verbeteren van de reputatie van bedrijven die in het mikpunt van de kritiek staan. Bij een zogeheten shitstorm op Twitter of Facebook stellen mensen van die afdeling alles in het werk om de schade te beperken. Want in communicatiekringen geldt: “Vertrouwen komt te voet, maar gaat per tweet.”

    Maar wat als een restaurant opeens een lading negatieve tweets over zich heen krijgt omdat er een haar in het eten zou hebben gezeten? Of een strandtent als Parnassia in Bloemendaal, die in het nieuws kwam toen de bediening ALS-patiënt en NRC-columnist Pieter Steinz van het terras af zou hebben gestuurd.

    Parnassia-uitbater Hans Slewe wil zich – uit respect voor Steinz – niet al te veel meer uitlaten over de affaire. Op Facebook liet hij gisteren weten met de dood te zijn bedreigd. “Wat zo’n social mediastorm met je doet is in één woord verschrikkelijk”, zegt hij aan de telefoon.

    Hoewel ook Paul Stamsnijder kritiek heeft op de teneur van social media (‘je bent schuldig totdat het tegendeel blijkt’) denkt hij dat Parnassia zeker in het begin kansen heeft laten liggen. “De eerste dag hebben ze nogal houterig gereageerd door de schuld bij de familie Steinz te leggen. Ik zou zeggen: erken je fout ruiterlijk en maak snel een gebaar dat daarbij past. In een tijd waarin social media zo’n grote rol spelen is dat een kwestie van uren en niet van dagen. De klant heeft altijd gelijk, ook als dat eigenlijk niet zo is. Grote bedrijven weten hoe je dit aanpakt, maar van een strandtent als Parnassia kun je dat niet verwachten.”

    eindquote:

    Charles Huiskens, bekend crisiscommunicatiespecialist en toevallig woonachtig in Bloemendaal, hekelt de invloed van social media die hij typeert als een ‘open riool’. Jaarlijks zie ik talrijke gevallen waarin het zo uit de hand loopt dat we de politie moeten inschakelen omdat klanten met de dood worden bedreigd. Wij doen daarvan altijd aangifte en het zal niet de eerste keer zijn dat iemand door de politie achter zijn bureau vandaan wordt getrokken.’’

    Voor kleine bedrijven die zich geen communicatieadviseur kunnen veroorloven heeft Huyskens één oude les:

    “Alle stront in één keer naar buiten, diep door de knieën en garanderen dat zoiets nooit meer gebeurt.”

  37. JennyJo zegt:

    Wilma:

    @ JennyJo

    Ik had de stille hoop dat je vandaag niet met het verkeerde been uit bed gestapt zou zijn, maar helaas. Het enige dat ik toon/wil tonen is dat iedere medaille twee kanten heeft en ik nou net degene ben die daarom geen partij wil kiezen.

    Vind het nogal lullig om dat hier allemaal zo breed uit te meten hoe dom ze wel niet geweest zijn om naar zee te willen gaan.

    De zoveelste stomme, minderwaardige interpretatie van mijn woorden die je ook geheel op jouw eigen conto mag schrijven.

    Ik probeer het nog een keer uit te leggen: ik vind de ophef over het bezoek van Steinz en echtgenote en wie er al dan niet gelijk heeft, geen onderwerp voor dit blog. Als je het breder had getrokken zodat de kern was: discriminatie van gehandicapten en (het ontbreken van) voorzieningen voor gehandicapten, zonder verder in te gaan op de vraag wie er in dit geval het gelijk aan zijn zijde had, was het wat anders geweest wat mij betreft. De insinuaties dat Steinz en zijn vrouw het gebeurde aan mede aan zichzelf te wijten hebben omdat ze verzuimden ervoor te zorgen dat alle medewerkers van Parnassia vooraf op de hoogte waren van alles ins en outs van hun bezoek vind ik verdrietigmakend. Dat hoeft een gehandicapte niet te doen, dat moet niet, het moet zo geregeld zijn dat dat niet nodig is, niet bij Parnassia en elders ook niet.

  38. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Ik probeer het nog een keer uit te leggen:(**)

    Ik begreep en begrijp jou prima hoor, maar iets begrijpen betekent voor mij niet per definitie dat ik het ermee eens ben.

    Wellicht dat ik op een later tijdstip toch nog wat gedetailleerder op deze reactie van jou zal ingaan, maar nu ff niet.

  39. Renate zegt:

    Het idee dat iedere gehandicapte, hoe ernstig de handicap ook is, altijd en overal moet kunnen verwachten dat er rekening kan worden gehouden met zijn of haar handicap, lijkt me net zo zeer een illusie te zijn, dan het idee dat er nooit ergens iets mis mee mag kunnen gaan. Evenmin als risico’s nooit volledig uit te sluiten zijn, is absolute toegankelijkheid voor alle gehandicapten te realiseren. We kunnen het wel wensen, maar indien het noodzakelijk is dat er altijd iemand aanwezig is om in te grijpen in geval van nood, kun je moeilijk van een drukbezochte horecagelegenheid verwachten dat men daar altijd in kan voorzien. De zaken zijn nu eenmaal niet altijd zwart-wit.

  40. JennyJo zegt:

    Van een drukbezochte horecagelegenheid waar ‘iedereen’, zoals Parnassia zelf zegt, welkom is, kun je dat nou juist wel verwachten, temeer daar alles kortgesloten was met de medewerkster van dienst, omdat er gehandicaptenparkeerplaatsen zijn op de het parkeerterrein van Parnassia en omdat het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, waar Parnassia deel van uitmaakt, veel werk maakt van toegankelijkheid voor gehandicapten en dit ook communiceert op de website. Dit alles om de gehandicapte ervan te verzekeren dat hij overal welkom is. Maar áls hij dan daadwerkelijk op bezoek komt, blijken de zaken ineens anders te liggen. Dat vind ik erg verwarrend, een geval van misleidende en dus slechte communicatie. Dat kun je toch moeilijk de klant aanrekenen.

  41. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Maar áls hij dan daadwerkelijk op bezoek komt, blijken de zaken ineens anders te liggen.

    Over welke ‘de zaken’ heb je het dan precies?

  42. Renate zegt:

    Ik vraag me dit toch ernstig af. Je hebt in mijn optiek toch wel een verschil tussen gehandicapt en ernstig gehandicapt, zoals bij de heer Steinz. Als gehandicapt alleen betekent dat iemand in een rolstoel zit en misschien wat beperkingen heeft, is dat toch iets anders dan als iemand min of meer constant toezicht nodig heeft, voor het geval er iets mis gaat. Het een en ander heeft natuurlijk ook te maken met het feit in hoeverre iemand zelfredzaam is, ondanks zijn of haar handicap. Ik weet niet hoe zelfredzaam de heer Steinz is, maar ik blijf er bij dat ook de gegarandeerde toegankelijkheid voor gehandicapten misschien wel eens grenzen kan hebben, op het moment dat dit een te groot beroep doet op de personele capaciteiten van een horecagelegenheid.
    Evenmin als er bij bepaalde zaken risico’s nooit absoluut uit te sluiten zijn, zal ook absolute toegankelijkheid voor gehandicapten een illusie zijn, ook als men adverteert dat dit het geval is. Ik denk dat men daarbij toch de gehandicapte met een zekere mate van zelfredzaamheid op het oog heeft, met de aanwezigheid van een invalidentoilet en de afwezigheid van trapjes en drempels.

  43. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Van een drukbezochte horecagelegenheid waar ‘iedereen’, zoals Parnassia zelf zegt, welkom is, kun je dat nou juist wel verwachten, temeer daar alles kortgesloten was met de medewerkster van dienst(**)

    (vet door mij)

    Volgens ooggetuige Rina Spigt was het een jonge ober -mogelijk een part-time vakantiewerker zonder horecadiploma- die goedbedoelend deel uitmaakte van de kortsluiting die even later stoppen deed doorslaan:

    Rina Spigt Ja Pieter, een van de jonge obers wist ervan, maar gaf blijkbaar niets door aan de hoofdserveerster van dienst (en haar baas). Wat ik die ochtend merkte bij de mensen van Parnassia – en jij zal dat vaker meemaken – is dat men bang is om zich rechtstreeks tot iemand in een rolstoel te wenden. Zeker als daar een ingewikkelder manier van communiceren bij komt kijken, zoals bijvoorbeeld via jouw iPad. Men overlegt liever met een begeleider. En dat liep later helaas uit de hand. Wat er nu aan discussie los komt heeft toch niemand gewild.
    2 · 8 augustus om 17:34

  44. wilmamazone zegt:

    Renate:

    Het een en ander heeft natuurlijk ook te maken met het feit in hoeverre iemand zelfredzaam is, ondanks zijn of haar handicap. Ik weet niet hoe zelfredzaam de heer Steinz is, maar ik blijf er bij dat ook de gegarandeerde toegankelijkheid voor gehandicapten misschien wel eens grenzen kan hebben, op het moment dat dit een te groot beroep doet op de personele capaciteiten van een horecagelegenheid.

    Spijker en kop! Ik ben ook van mening dat de mate van zelfredzaamheid een cruciaal punt is.
    Hoe het met die zelfredzaamheid gesteld is bij een rolstoelgebruiker kun je als buitenstaander niet (altijd) zomaar even ruiken. Even los gezien van de overbekende vooroordelen. (Waar overigens niet alleen rolstoelers het slachtoffer van worden/zijn.)

  45. Renate zegt:

    Ook mensen die spastisch zijn hebben te maken met heel veel vooroordelen, om het nog maar niet te hebben over mensen met psychische problemen.

  46. wilmamazone zegt:

    Ook eigenaren m/v van o.a. een strandpaviljoen kunnen te maken krijgen met ernstige vooroordelen. Op basis daarvan kan zelfs het hele gezin met de dood bedreigd worden, en dat alles door mensen die van zichzelf vinden dat ze geen psychische problemen te hebben.

  47. JennyJo zegt:

    Nu is ineens de mening van mevrouw Spigt belangrijk, om toch vooral duidelijk te maken dat de kwestie de schuld is van de gehandicapte. Ik heb al eerder gezegd: laat deze kwestie rusten, je weet niet hoe het gegaan is, je was er niet bij. Dit is een walgelijke discussie geworden over de hoofden van twee mensen die dachten dat ze wel een middagje naar zee konden gaan.

    Het lijkt me dat de informatie over de toegankelijkheid van gehandicapten in het Zuid-Kennemerland aangepast moet worden, en dat ook Parnassia klip en klaar moet communiceren op zijn website wat de mogelijkheden zijn en hoe en met wie men contact kan opnemen om een mogelijk ingewikkeld bezoek voor te bereiden. ‘Iedereen is welkom’ schept in dat verband alleen maar verkeerde verwachtingen, als ze die mededeling echt waar willen maken zullen ze daar meer invulling aan moeten geven op meerdere fronten.

  48. JennyJo zegt:

    Voor de goede orde kopieer ik hier even de reactie van Pieter Steinz zelf op het stukje van Rina Spigt:

    Beste Rina, nuance is altijd goed, en ja de zaak is uit de hand gelopen, maar ik wil nogmaals onderstrepen dat althans een deel van het personeel wél op de hoogte was én dat er niemand daarna naar mij toe is gekomen. Ik kan namelijk heel best communiceren via de iPad, ben volkomen aanspreekbaar en kan nog prima op mezelf letten. Bovendien werd tegen mijn vrouw wel degelijk gezegd (door de eigenaar) dat het niet aanging om op het terras te zitten zonder te eten of te drinken. Delen is prima, ook op Tzum, Coen Peppelenbos ), maar ook daar geldt hoor en wederhoor, zoals jij als journalist moet weten. Hartelijke groeten, Pieter

  49. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Nu is ineens de mening van mevrouw Spigt belangrijk, om toch vooral duidelijk te maken dat de kwestie de schuld is van de gehandicapte. Ik heb al eerder gezegd: laat deze kwestie rusten, je weet niet hoe het gegaan is, je was er niet bij. Dit is een walgelijke discussie geworden over de hoofden van twee mensen die dachten dat ze wel een middagje naar zee konden gaan.

    Nee hoor. Die mening had ik zondagmorgen o.a. ook al tot mijn beschikking, maar ik besloot om daar geen gebruik van te maken:

    Het gaat mij dus niet om gelijk of ongelijk op basis van niet te controleren uitspraken of wie van de oproerkraaiende twitteraars de grootste bek heeft etc, maar wat er in de toekomst (beter) mee gedaan kan worden. De beste reactie tot nu toe komt m.i. van een andere rolstoeler. Marc de Hond: “Geweldig als iedereen die boos is op strandtent Parnassia, zou zorgen dat zijn eigen werkplek rolstoeltoegankelijk is”

    Nu voelde ik me in de verdediging gedwongen door jouw voortdurende aantijgingen aan mijn adres, en omdat zelfs Renate nu niet serieus genomen wordt. Nogmaals: het is nooit mijn bedoeling geweest om verregaand op details in te gaan, maar je vroeg erom door jouw eigen recalcitrante houding vanaf het allereerste begin. Jij bent dus degene die al vanaf afgelopen zondag onnodig een drama maakt van een duidelijk misverstand inzake Parnassia en mijn oorspronkelijke intenties met dit item.

    Ik postte de reactie van Rina Spigt overigens louter vanwege jouw stellige aanname dat het ging om een medewerkSTER van dienst, maar het dus een jonge ober -mogelijk een onervaren vakantiewerker- betrof. Niet meer en niet minder. (Overduidelijk door mijn dik gedrukte tekst.)

    Ik zou het erg op prijs stellen als je eens eindelijk zou stoppen met draaien en verdraaien. Ik voel me net Barbertje die zal en moet hangen.

  50. wilmamazone zegt:

    JennyJo:

    Het lijkt me dat de informatie over de toegankelijkheid van gehandicapten in het Zuid-Kennemerland aangepast moet worden, en dat ook Parnassia klip en klaar moet communiceren op zijn website wat de mogelijkheden zijn en hoe en met wie men contact kan opnemen om een mogelijk ingewikkeld bezoek voor te bereiden. ‘Iedereen is welkom’ schept in dat verband alleen maar verkeerde verwachtingen, als ze die mededeling echt waar willen maken zullen ze daar meer invulling aan moeten geven op meerdere fronten.

    Ik durf het bijna niet meer te vragen, maar wat versta jij onder een mogelijk ingewikkeld bezoek dat toch maar beter een beetje voorbereid kan worden?

    Welke korte duidelijke tekst zou er bijvoorbeeld op deze pagina toegevoegd kunnen worden?:
    http://www.p-a-z.nl/Huisregels

    Bij alle vergaderruimtes staat in ieder geval apart vermeld of deze wel of niet rolstoeltoegankelijk is, zoals bijv. hier:
    http://www.p-a-z.nl/De_Zee/nieuwsmedia_inhoud/37

    Deze zaal met een oppervlakte van 45 m² bevindt zich op de begane grond en is hierdoor ook toegankelijk voor rolstoelen.

    Zo te zien wel alles op basis van de zelfredzaamheid waar Renate het eerder al over had.

  51. JennyJo zegt:

    Ik durf het bijna niet meer te vragen, maar wat versta jij onder een mogelijk ingewikkeld bezoek dat toch maar beter een beetje voorbereid kan worden?

    Het gaat er niet om wat ik eronder versta, het gaat er om wat Parnassia eronder verstaat.

  52. JennyJo zegt:

    Ik postte de reactie van Rina Spigt overigens louter vanwege jouw stellige aanname dat het ging om een medewerkSTER van dienst, maar het dus een jonge ober -mogelijk een onervaren vakantiewerker- betrof. Niet meer en niet minder. (Overduidelijk door mijn dik gedrukte tekst.)

    Ik had moeten schrijven: mewerk(st)er van dienst. Overigens begrijp ik niet waarom het geslacht van de medewerk(st)er(s) relevant zou zijn. En: klanten kunnen niet ruiken of degene die hen bedient mogelijk een onervaren vakantiekracht is. Hoe zouden ze dat moeten weten? Het is ook helemaal niet relevant. Het is aan de uitbater om ervoor te zorgen dat zijn personeel altijd de vereiste service levert. Daar betalen de klanten namelijk óók altijd voor. Tenslotte: ook vakantiekrachten zijn gewoon medewerkers van dienst: zij draaien diensten en krijgen een wijk toegewezen die ze moeten bedienen. Als ze aan bedienen van klanten nog niet toe zijn, worden ze normaal gesproken daarvoor ook niet ingezet, maar gebeurt dat wel, dan zijn de mogelijke consequenties daarvan niet de klant aan te rekenen, maar de uitbater.

  53. wilmamazone zegt:

    Ik vond het relevant om een heel andere reden en ook vanwege deze eerdere stellige bewering van jou waarvan de gevraagde onderbouwing achterwege bleef:

    En in dit geval was er een medewerkster op de hoogte, die vond het geen probleem en informeerde haar baas. Ook de gasten aan de naburige tafeltjes waren op de hoogte, niemand had er eenprobleem mee, alleen de baas.

    Dit item gaat ook over miscommunicatie en dan zit ik al helemaal niet op natte vingerwerk- en/of onjuiste info te wachten om op basis daarvan een discussie te moeten voeren of net niet.
    Er waren al genoeg praatjes in omloop die een eigen leven zijn gaan leiden.

    En wat de rest betreft: sorry dat ik vergeten was dat bijv. een startende 16- of 17jarige vakantiewerker m/v of met bijbaan m/v tegenwoordig minstens enkele jaren ervaring dient te hebben. Het lijkt mij wel een goed idee als de uitbater van een strandtent e.d. alvast zou gaan ronselen in de brugklas. Stel je voor dat er onbedoeld een foutje gemaakt wordt door een jong iemand m/v en de betalende klant daar begrip voor zou moeten kunnen opbrengen. Meteen een twitterbom laten ontploffen; dan is die flauwekul zo afgelopen onder het motto: ‘ Altijd eigen schuld, dikke bult!’ [/ironie]

    In de herhaling:

    Renate zegt:
    augustus 11, 2015 om 3:20 pm

    Het idee dat iedere gehandicapte, hoe ernstig de handicap ook is, altijd en overal moet kunnen verwachten dat er rekening kan worden gehouden met zijn of haar handicap, lijkt me net zo zeer een illusie te zijn, dan het idee dat er nooit ergens iets mis mee mag kunnen gaan. Evenmin als risico’s nooit volledig uit te sluiten zijn, is absolute toegankelijkheid voor alle gehandicapten te realiseren. We kunnen het wel wensen, maar indien het noodzakelijk is dat er altijd iemand aanwezig is om in te grijpen in geval van nood, kun je moeilijk van een drukbezochte horecagelegenheid verwachten dat men daar altijd in kan voorzien. De zaken zijn nu eenmaal niet altijd zwart-wit.

  54. wilmamazone zegt:

    @ JennyJo

    Mag ik vragen wanneer jij jouw tekst -meest recente reactie- veranderd/aangepast hebt en waarom je daar geen melding van gemaakt hebt?

  55. JennyJo zegt:

    Ik stop ermee Wilma.

  56. wilmamazone zegt:

    JJ:

    Ik stop ermee Wilma.

    Dat is geen antwoord op mijn terechte vraag of net wel natuurlijk……

  57. wilmamazone zegt:

    @ Allen

    Laat ik dan maar afsluiten met een stukje humor met een serieuze ondertoon. Maak kennis met de onnavolgbare en onvolprezen Wheelchair Mafia: https://www.facebook.com/WheelchairmafiaNL/timeline

  58. wilmamazone zegt:

    Aanvullend toch nog een voorbeeld van hoe een foute aanname een eigen leven gaat leiden ten koste van. Een bekend fenomeen overigens. Nogmaals, nogmaals, nogmaals etc.: Pieter Steinz werd niet weggestuurd. Dat zou inmiddels iedereen moeten weten Simone van Saarloos!

    Hij mag wat mij betreft best het uitgangspunt zijn om andere problemen voor het voetlicht te brengen -zoals o.a. Marc de Hond ook deed- , maar dan graag zonder stellige beweringen over met name Parnassia.

    http://www.nrc.nl/simone/2015/08/14/oh-die-mag-weer-voor-hoor/

    Oh, die mag weer voor hoor

    Iedereen weet inmiddels dat ALS-patiënt Pieter Steinz werd weggestuurd bij strandtent Parnassia. Nina (26) zit in een elektrische rolstoel en noemt zichzelf ‘Quasimodo XL’ – haar spierziekte leidde tot scheefgroei van haar ruggengraat. Niemand weet van de dagelijkse drempels die ze tegenkomt.

    „Oh die mag weer voor hoor”, hoort Nina soms wanneer ze op een festival langs de rij mag of via de artiesteningang gaat.

    „Dan vraag ik: wil je ruilen? Natuurlijk blijft het dan stil. Ze verwachten niet dat ik terugpraat.”

    Bij Steinz was juist het probleem dat hij niet kon praten. Het frustrerende van de uitzondering is dat ze zich naar geen enkele verwachting voegt.

    Mensen zonder handicap die mensen met een handicap kennen, kijken minder enkelvoudig naar de wereld. Nina pleit daarom voor het afschaffen van speciaal onderwijs, want daar begint het onderscheid. Op de openbare basisschool waar Nina en ik elkaar ontmoetten, wilden ze haar eigenlijk niet hebben. Haar aanwezigheid ontwrichtte dagelijkse patronen – zo kwam er twee keer per dag iemand de klas in om Nina naar de wc te helpen. Haar handicap bracht de lopenden uit balans.

    eindquote:

    Nina heeft een nuchter levensmotto: „Ik ga altijd uit van het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen.”

    Meevallen moet de norm worden.

  59. wilmamazone zegt:

    Nog een nawoord i.v.m. dit artikel van de ombudsman van het NRC:
    http://www.nrc.nl/ombudsman/2015/08/15/parnassiagate-en-het-n-woord-hoe-nrc-werd-meegezogen-in-twee-twitterstormen/

    Parnassiagate en het N-woord: hoe NRC werd meegezogen in twee Twitterstormen

    Eerst een misverstand.

    Verschillende lezers maakten bezwaar tegen de berichtgeving over het voorval bij Parnassia (vaak in één adem met bewondering voor Steinz’ column Lezen met ALS). Een lezer spreekt van een „wraakactie’’ van de krant. Een ander: „Stel, het was niet Pieter Steinz geweest die dit overkwam, had het dan ooit de NRC gehaald? Ik vrees van niet.”

    Dat laatste zal waar zijn. Bekendheden en journalisten hebben meer ‘mediamacht’ dan de gemiddelde burger. Dat hoef je overigens niet per se een misstand te vinden – het schept ook de kans misstanden aan te kaarten – maar het gevaar van vriendjespolitiek of selectieve verontwaardiging ligt natuurlijk altijd op de loer.

    eindquotes:

    Maar ja: wie A zegt moet ook B zeggen. En een aantal nieuwe feiten meldde NRC Handelsblad later dan weer niet: bijvoorbeeld dat Claartje Steinz tegenover het Haarlems Dagblad verklaarde (al op zondag, trouwens) de excuses van de horecabaas inmiddels te hebben geaccepteerd, en de „massahysterie’’ vreselijk te vinden.

    Sterker, het echtpaar Steinz werd noch die vrijdagavond noch later door een verslaggever van de krant gebeld. Pieter Steinz kwam aan het woord in een column. Het hoefde ook niet, was het argument, want er was toch dat ikje.

    Dat lijkt me een verwarring van genres.

    Een ‘ikje’ is een ‘persoonlijke ervaring’, bedoeld voor de Achterpagina, niet als nieuws. Het is geen substituut voor hoor. Naast het verplichte wederhoor bij de strandbaas, was dus ook hoor bij de auteur van het stukje geboden geweest, al was het maar om de inhoud ervan te verifiëren, er vragen over te stellen, haar te confronteren met de uitspraken van de Parnassiabaas, en – ook geen detail – te laten weten dat het stukje de volgende dag als nieuws in de krant zou komen.

    Dat gebeurde allemaal niet. Ironisch genoeg heeft de krant het echtpaar Steinz zodoende eerder benadeeld dan voorgetrokken, zoals lezers denken. Het beste wat je van de hele zaak kunt zeggen: als de onverkwikkelijke ophef bijdraagt aan bewustwording van de situatie van gehandicapten in de horeca, is dat maatschappelijke winst.

    In de veronderstelling dat iedere goed verstaander aan een half woord genoeg heeft, onthoud ik me nu bewust van het plaatsen van persoonlijke kanttekeningen. Ik heb afgelopen week al genoeg voor mijn kiezen gehad; ben nog steeds Wonderwoman niet.

Geef een reactie

