XL-S Medical, Litramine®, InQpharm; verlakkerij, creatief rekenen en verzwijgen.

Much ado about afslankproducten. Maar liefst twee websites spenderen aandacht aan XLS-medical, een product van gedroogde cactusbladeren dat u van uw overgewicht af zal gaan helpen volgens de claims. Spin in het web van de besprkingen is Peter Hendriks. Die schreef een stukje voor Kassa van de Vara en op zijn eigen website Spotsdoorzien.nl.

De claim? XL-S Medical absorbeert tot 27% van uw voedingsvetten. Uw Crypto spitte doorrrrr……

Allereerst maar even naar het product. Hoewel XL-S Medical drie producten aanbiedt gaat de aandacht uit naar het product met een vetbinder; Litramine®. Als je even doorzoekt is Litramine® een geregistreerde productnaam van InQpharm®. Ze brengen het product onder meerdere namen uit. Litramine® en Liposinol® (hier de gezamenlijke website). Liposinol® bevat Litramine® (*). Ook NeOpuntia® , Proactol® en Lipobind® zijn van hetzelfde laken een pak (InQpharm). Men heeft in elk land wel een paar ijzertjes in het vuur.

Men claimt overal dat de werkzame stof tot 27,4% van de vetten kan binden. Hendriks zegt hierover:

Eerst een opmerking over die bewering dat er tot 27,4 procent gebonden kan worden. Dat zegt helemaal niets. Je kunt ervan uit gaan dat een portie litramine een vaste hoeveelheid vet kan binden. Dan heb je het dus over grammen. Laten we zeggen dat als iemand 100 gram vet op een dag consumeert, een standaardportie litramine 27,4 gram daarvan kan binden en dat zou dus 27,4 procent zijn. Maar iemand die 300 gram consumeert komt op 9,13 procent uit. Met andere woorden percentages zeggen niets. Bindbare grammen, daar gaat het om.

(spotsdoorzien)

Bij kassa zegt hij.

Waarom wordt er trouwens niet gesproken van grammen vet die per dosis kunnen worden gebonden?

Dat is namelijk de hele clou van het verhaal. Uw Crypto spitte door. Op de site van Liposinol (ergens ver verborgen) vinden we de onderbouwing van die 27% claim. Op een pagina met de prachtige aankondiging: Liposinol™ it’s clinically proven! wordt verwezen naar 4 studies. Een paar studies werden bij het Nederlandse TNO gedaan.

Eerst maar eens de ‘studie’ waar het percentage van 27,4% vandaan komt.
Pilot Clinical Study Of a Patented Fibre Complex of Opuntia Ficus Indica On Fat Binding

Tien overgewichtige proefpersonen aten een strikt diëet. De een met, de ander zonder het ‘vetabsorberend’ pilletje. Enfin u leest het maar. Resultaat?

The quantity of fat content excreted compared to the quantity ingested increased on average by 27.4% in-group volunteers with the dose of test material compared with the placebo.

Dat moet u dan maar aannemen. Het onderzoek is nergens (in een medisch tijdschrift) gepubliceerd en er staat nergens een naam van een onderzoeker bij. Bovendien werd niet aangegeven hoeveel vet de maaltijden nu bevatten. In geval een extreem laag vetgehalte van het dieet zijn er heel snel absurde percentages te verkrijgen.

In 2001 deed men een test bij TNO.
Fat Binding Capacity Of Patented Fibre Complex Of Opuntia Ficus Indica

Nu heeft men bij TNO een soort robotdarm staan. Die simuleert het verteringsproces. Dat is allemaal laboratoriumwerk maar laten we aannemen dat dit allemaal redelijk functioneert. De geclaimde reductie was maar liefst 28,3%.

Men gooide 20 gram zonnebloemolie, 144 gram yoghurt en twee gram ‘vetbinder’ in het apparaat. Conclusie?

Patented fibre complex of Opuntia ficus indica is able to bind to fat and thus prevent the absorption in the gastro¬intestinal tract. Since the described model simulates very closely the dynamic digestive processes, it can be expected that the product will reach similar results in vivo as shown in the in vitro experiments.

Maar nu gaan we de kleine lettertjes eens lezen. Na een hoop blabla staat het er toch echt.

The experiments showed that two grams of patented fibre complex from Opuntia ficus indica prevented the absorption of 2.7 grams of fatty acids during the four hours of experiment in the gastro¬intestinal model.

Wat? Zo weinig? Uit de volgende test kunnen we afleiden dat het totaal aan vet 23 gram was. Hoe men hier aan een percentage van 28,3% komt is hogere wiskunde. Ik kom hier nog op terug.

De derde test ging helemaal niet over het gepromote middel maar over een concurerend middel; Chitosan. Toch wordt er ook weer een percentage van 28,3% gevonden (zie plaatje). Herkomst volledig onduidelijk en waarschijnlijk helemaal niet gerelateerd en een herhaling van het percentage van de vorige test. Next!

De laatste test (weer in de robotdarm van TNO) gaat over het innemen van de vetbinder tesamen met een ‘American breakfast’ plus 2 gram zonnebloemolie.

Fat Binding Capacity Of a Patented Fibre Complex Of Opuntia Ficus Indica In American Breakfast

The patented fibre complex of Opuntia ficus indica absorbs about 23% of total fatty acids compared to control with American breakfast.

Men kwam tot een reductie van 23%. Omdat er niet aangegeven wordt hoeveel vet het totale mengsel bevatte valt er geen zinnige uitspraak over te doen. Next!

Overigens lukte het uw Crypto in tegenstelling tot de BBC (ook door Hendriks aangehaald) wél een studie m.b.t. het middel te vinden in een peer reviewd medisch tijdschrift.

The effect of neopuntia® on blood lipid parameters—Risk factors for the metabolic syndrome (Syndrome χ), Elodie Linarès et al [abstract]

Dit onderzoek ging niet over de vetbindende kwaliteiten van het middel en het effect op gewicht maar over de verhoudingen tussen HDL en LDL vetten in het bloed, hoewel het op sommige sites m.b.t. het product wel aangehaald wordt. Next!

Al met al een povertjeskraam. Het enige onderzoek waar we enigszins iets aan hebben is het eerste TNO-onderzoek. We zagen dat 2 gram van de cactusvezel in staat was 2.7 gram (van de in totaal 23 gram) te binden. Uw Crypto komt op een reductie van nog geen 12% in dit geval.

De fabrikant claimt binding van het vet aan het middel. Het lijkt mij dan ook veilig om aan te nemen dat de hoeveelheid Litramine die men slikt bepalend is voor de hoeveelheid vet dat ‘gebonden’ kan worden. Op de website van XLS-medical staat dat men, verdeeld over de dag, maximaal negen pilletjes mag nemen. Om tot een echte clou te komen ontbreekt alleen de hoeveelheid Litramine dat in één pilletje zit. Dat wordt op de site niet vermeld.

Op basis van het onderzoek van InQpharm zelf, kunnen we aannemen dat het Litramine in staat is zijn eigen gewicht + ongeveer 30% aan vet op te nemen. Want dat is de ‘hogere wiskunde’ die men toepast. Twee gram Litramine >> 2,7 gram vetabsorptie. Ook in de andere onderzoeken komt dit naar voren. Wat ze u willen laten geloven is dat het niet uitmaakt hoeveel vet u eet en hoeveel Litramine u hier tegenaan gooit en dat u altijd 30% van het vet ‘absorbeert’ wat u in één maaltje eet. Ongeacht de hoeveelheid Litramine die u hier bij slikt.

Verlakkerij, creatief rekenen en verzwijgen.

Er is echter hoop. Er is een heus onderzoek gaande of net afgerond.

Safety and Efficacy of Litramine in Overweight and Obese Subjects

Hoewel de studie pas in November is aangemeld is de recrutering van een geschat aantal deelnemers van 114 mensen met overgewicht in Juli 2010 al begonnen. De resultaten kunnen any time binnenkomen. We zijn benieuwd.

14 Responses to XL-S Medical, Litramine®, InQpharm; verlakkerij, creatief rekenen en verzwijgen.

  1. wilmamazone says:

    XL-S Medical heeft nog meer produkten in de handel en de prijzen -zelfs in de aanbieding- liegen er niet om:
    http://www.kruidvat.nl/domains/kruidvat/content/folder/2011-02/Kruidvat_NL_2011-KVNL-02/magazine.html#/zoompage/7/

    Daar nog meer afslankonzin van andere merken; weggegooid geld dus……

  2. danielle says:

    Hallo allemaal,

    Ik wil graag een kilo of 5 afvallen. Ik ben door de Etos op dit product gewezen. Ik heb het nu 1 week intensief toegepast op mijn normale eet patroon en ik ben 2,1 kilo aangekomen:-( Nou ik maak de kuur nu af maar ik ben blij dat ik het voor 15 euro heb gekocht! Jammer dat deze (gezonde)pil ook niet werkt bij mij.

    Gr. Danielle

  3. DaSilva says:

    Hoi Danielle
    5 Kilo maar?
    Vergeet die “wondermiddeltjes” het enige wat echt goed werkt zijn die shakes waar praktisch geen calorieën inzitten maar dat hou je nog geen week vol en die dingen zijn een aanslag op je knip en op je lichaam.
    Elke dag een half uurtje extra bewegen in de vorm van wandelen of fietsen en ietsjes minder eten doen wonderen.

  4. francois cassiman says:

    hallo
    ik gebruik XL S MEDICAL bijna 2 weken nomaal eetpatroon maar geen soep en ben 1 kg kwijt voel me wel wat loom en het is vrij duur
    gebruik de vetbinder en de koolhydraten blokker

  5. francois cassiman says:

    francois
    sorry ben 3 kg afgevallen

  6. jessy Boncquet says:

    Ik ben onlags naar een dietiste geweest.
    Er moet toch een 15 kg af.
    Ik zit op natuurlijke wijze nu op bijna 6 kg af(5 weken), maar het slentert een beetje.
    Maandag heb ik die wonderpillen gehaald, vandaag (dus juist )op weegschaal
    gestaan==> 300 gr BIJ?????
    Amaai me geld. Zal ze nu opnemen en dan weer gewoon op wilskracht.
    Minder(en gezonder) eten met juist proporties(1/,1/4 EN 2/4), 3 X zumba en begonnen aan start to run.
    Denk dat dat de beste manier zal zijn.Er bestaan geen wondermiddelen.
    Jes

  7. wilmamazone says:

    jessy Boncquet:

    Ik zit op natuurlijke wijze nu op bijna 6 kg af(5 weken), maar het slentert een beetje.

    Knap van je dat dat al gelukt is en sneller is ook niet verstandig. Dat zal jouw diëtiste je ook verteld hebben. In het begin gaat afvallen over het algemeen wat sneller omdat je dan meer vocht kwijtraakt dan vet.
    Als ik jou was zou ik die ‘wonderpillen’ niet meer nemen en de aankoop ervan dan maar beschouwen als een dure les. Je gezondheid gaat voor en waarom zou je mogelijke vervelende bijwerkingen voor lief nemen?

  8. marlies says:

    Ik wil graag weten of er bijwerkingen zijn…ik krijg namelijk een zwarte tong, slaap heel slecht en wil graag weten of dat met dit lipozinol te maken heeft

  9. @marlies

    Aangezien het bij het product om absorberende vezels gaat, kan ik me weinig voorstellen bij de door jou genoemde bijwerkingen.
    Bij een ‘zwarte tong’ denk ik aan lingua villosa, ook wel bekend als ‘haartong’.
    http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1083613263

  10. YGNL says:

    Geen bijwerkingen van XLS?? De meest vreselijke bijwerking die je krijgt van dit product (en Alli, zelfde soort vetremmer) is dat je binnen 1 uur vreselijk vieze stinkende en luide winderigheid krijgt. De geur is ronduit misselijkmakend en de wind duurt uren! Voor mij, en andere vriendinnen die het geprobeerd hebben, nooit meer dit soort producten! Ik vind het hypocriet dat dit soort bedrijven alleen zogenaamd de geweldige dingen vermeld maar niet deze veel voorkomende smerige bijwerking waar mensen nauwelijks over durven te praten, laat staan de fabrikant! Een ieder die het zal willen proberen zal ik het absoluut afraden! Echt, je durft je niet meer onder de mensen te begeven, zo stinkt het…

  11. wilmamazone says:

    @YGNL

    Heb jij/hebben jullie er ook letterlijk de schijt van gekregen of bleef het bij die ‘blaasconcerten’?

    Voor mij, en andere vriendinnen die het geprobeerd hebben, nooit meer dit soort producten!

    Dat is heel verstandig.

  12. DaSilva says:

    @YGNL Je bent samen met je vriendinnen een van de zeer zeldzame gevallen die last hebben van deze onaangename bijwerking.

    http://www.xls-support.nl/faq/

    Veiligheid en allergieën
    Wat zijn de hoofdingrediënten van XL-S Medical Vetbinder?
    Zijn er andere producten beschikbaar met dezelfde actieve ingrediënten?
    Heeft XL-S Medical bijwerkingen?
    Veroorzaakt XL-S Medical diarree?
    Ik heb last van constipatie/maagpijn. Hoe komt dit?

    Dit product is rijk aan vezels. Hierdoor kunnen sommige gebruikers milde constipatie ervaren als ze niet voldoende water drinken. In zeer zeldzame gevallen kan men maagpijn of winderigheid ervaren. Onze tip: Zorg ervoor dat je genoeg blijft drinken. Dit betekent per dag zo’n 2 – 2,5 liter water, koffie, thee, bouillon, frisdranken zonder suiker. Wat verder kan helpen is meer bewegen. Hierdoor ontspannen je spieren die rondom je darmen liggen en raak je de overtollige lucht kwijt.

    (Ik heb even de tekst aangedikt)

  13. Moralli says:

    Hoi hoi,ik gebruik xls nu 3 dagen en ik heb niet 1 keer moeten poepen! En ik heb inderdaad last van winderigheid ik maak de 10 daagse kuur af.maar koop het nooit meer. Wilkracht en bewust wording helpt beter.

  14. joke says:

    ik word ook snachts wakken van de maag pijn en ook veel lucht gassen ik heb ook de poeder gekocht voor een maand ik ben 14 dagen bezig en ook met weken menu ik kijk het nog even aan

Plaats een reactie